• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Oleje, intervaly výměn atd.

Někde jsem viděl graf degradace olejů a třeba 5W-40 degradoval rychleji než 5W-30.

Vacsine 5w-40 klesa rychlejsie viskozita za tepla, az sa dostanu na uroven viskoznejsich 5w-30 po 10+ tisic km. To urcite nie je dovod 5w-40 nedavat a zacat s 5w-30. A potom su aj kvalitnejsie oleje (ktorych zakladove oleje nie su z rafinerky, ale vznikle syntezou), a u tych by to malo nastavat este pomalsie.
 
To je přesně ono. Ta viskozita. Mě přijde trochu lepší, když má olej furt stejnou viskozitu než když klesá. To radši budu dolévat, než riskovat, že to konci cyklu bude málo mazat.
 
Tak si asi koupím litrovku 5W-30 a doleju to radši, protože další olej jsem chtěl udělat v 60ti spolu s olejem v převodovce. Že bych si udělal výlet do Zlína.
 
Tak si asi koupím litrovku 5W-30 a doleju to radši, protože další olej jsem chtěl udělat v 60ti spolu s olejem v převodovce. Že bych si udělal výlet do Zlína.
No. Být tebou vyměním olej v 55tis. Psal jsi, že měněn byl v 45tis. Interval 20 tis km na olej je strašně moc dlouhý na přímovstřikové motory. Pokud nechceš, aby se ti motor zasíral karbonem a žral olej ještě víc, tak ho vyměň po 10 tis km. Všichni ti to tu potvrdí, že 20 tis je moc dlouhý interval.
 
20 tkm je moc, to je jasné, ale původně jsem chtěl měnit co 15 tkm, že by mi to vyšlo krásně 2x ročně. Ale poslechnu vas, vyměním to dřív, nechci riskovat, to je jasné. Mám tedy objednat ten Ravenol VST 5W-40 ?
 
20 tkm je moc, to je jasné, ale původně jsem chtěl měnit co 15 tkm, že by mi to vyšlo krásně 2x ročně. Ale poslechnu vas, vyměním to dřív, nechci riskovat, to je jasné. Mám tedy objednat ten Ravenol VST 5W-40 ?
Já bych bral radši tu 5W-30 ravenol. Mám ji taky.
 
Moc děkuju ? Ještě poslední otázka, ten Ravenol s označením RSP ? Že ten jediný je A3...
 
Oleje xW-30 jsou specifické tím že jim viskozita neklesá ale mírně roste s najezdem (v závislosti na množství uhlíku - znečištění). Je to dáno zaměřením aditivace - prodloužený interval výměny. Bohužel tyto oleje nejsou stavěné na velkou zátěž tj časté starty nebo poskakování po městě ..... Lehce řečeno nejsou to sprinteři, ale maratonci. Takže ideální pro dálniční požírače kilometrů, nebo auto co je celý den v pohybu, taky pro klidnější řidiče.

To je přesně ono. Ta viskozita. Mě přijde trochu lepší, když má olej furt stejnou viskozitu než když klesá. To radši budu dolévat, než riskovat, že to konci cyklu bude málo mazat.
Olej bez ohledu na viskozitu nebo nájezd bude olej mazat pořád. Jde spíš o to jak dlouho vydrží aditivace. Při častých studenych startech a živější jízdě bude po 10tkm na tom s rezervami v aditivaci 5W-40 lépe, ale pokud se jedná o auto který najede 40tis ročně by takový olej bylo potřeba měnit 4x ročně, zatímco 5W-30 za výše zmíněných podmínek lze vyměnit pouze 2x
Nic víc nic míň

P. S to platí pro slušně aditivované oleje pro podezřele laciné noname oleje taková výdrž neplatí
 
Oleje xW-30 jsou specifické tím že jim viskozita neklesá ale mírně roste s najezdem (v závislosti na množství uhlíku - znečištění). Je to dáno zaměřením aditivace - prodloužený interval výměny. Bohužel tyto oleje nejsou stavěné na velkou zátěž tj časté starty nebo poskakování po městě ..... Lehce řečeno nejsou to sprinteři, ale maratonci. Takže ideální pro dálniční požírače kilometrů, nebo auto co je celý den v pohybu, taky pro klidnější řidiče.


Olej bez ohledu na viskozitu nebo nájezd bude olej mazat pořád. Jde spíš o to jak dlouho vydrží aditivace. Při častých studenych startech a živější jízdě bude po 10tkm na tom s rezervami v aditivaci 5W-40 lépe, ale pokud se jedná o auto který najede 40tis ročně by takový olej bylo potřeba měnit 4x ročně, zatímco 5W-30 za výše zmíněných podmínek lze vyměnit pouze 2x
Nic víc nic míň

P. S to platí pro slušně aditivované oleje pro podezřele laciné noname oleje taková výdrž neplatí
Tak když po 7 tis km bude 5W-40 jako "voda", nemůže docházet k tomu, že v některých částech bude velmi tenký olejový film a mohlo by docházet k většímu tření součástek?
Na městský provoz bys tedy raději dával 5W-40?
A co režim občas v klidu, občas sport, nájezd cca 20 tis/rok?
 
Obecně 5W-40 zas tak rychle neklesá. Ten obrázek je z cca 10let starého článku, dnes je aditivace olejů podstatně dál. To je problém spíše u 0W-40 a 5W-50 kde po cca 5tkm začne prudce klesat viskozita a např při 7tkm už může řidič vnímat větší hlučnost a hrubší studený chod motoru díky vyčerpaní aditiv (osobně ověřeno)
Jezdím hlavně po Brně s tím co mám v popisku s výměnou po 8tkm (zimní období, časté studené starty, krátké trasy, živější jizda) a neni problém. Je to jen pro jistotu, ten olej zvládne v tomto režimu bez problémů 10tkm zvlášť u lidí co autu nedávají tolik zabrat. Takže ve tvém režimu stačí 2 výměny ročně po 10tkm (po zimě i dřív aby to vycházelo). Ideálně aby jedna ta výměna byla koncem podzimu před zimou.
Ten Ravenol VST je momentálně jeden z nejlíp aditivovaných olejů, dál třeba oleje Amsoil nebo Mannol. Škoda že není Mobil FS ve variantě 5W-40.
 
Poslední úprava:
no_hits: Aký máš názor na Mazda oil 0W20 Supra-X? Dávajú mi ho od r.2020 (údajne povinne) v Mazde pri servisnej prehliadke do mojej CX-5 r.2019... ?
 
Obecně 5W-40 zas tak rychle neklesá. Ten obrázek je z cca 10let starého článku, dnes je aditivace olejů podstatně dál. To je problém spíše u 0W-40 a 5W-50 kde po cca 5tkm začne prudce klesat viskozita a např při 7tkm už může řidič vnímat větší hlučnost a hrubší studený chod motoru díky vyčerpaní aditiv (osobně ověřeno)
Jezdím hlavně po Brně s tím co mám v popisku s výměnou po 8tkm (zimní období, časté studené starty, krátké trasy, živější jizda) a neni problém. Je to jen pro jistotu, ten olej zvládne v tomto režimu bez problémů 10tkm zvlášť u lidí co autu nedávají tolik zabrat. Takže ve tvém režimu stačí 2 výměny ročně po 10tkm (po zimě i dřív aby to vycházelo). Ideálně aby jedna ta výměna byla koncem podzimu před zimou.
Ten Ravenol VST je momentálně jeden z nejlíp aditivovaných olejů, dál třeba oleje Amsoil nebo Mannol. Škoda že není Mobil FS ve variantě 5W-40.
Díky.
 
@tecki
Řeknu to tak, pokud v Evropě chce jakýkoliv výrobce vozidla prodávat a servisovat svoje vozidla musí u benzínu bez DPF používat olej ACEA A5/B5 v co nejnižší viskozitě. Jedná se o extra řídký olej který má primární cíl ušetřit alespoň 2,5% paliva (cca 2,5L/1000km) za každou cenu a to včetně tolerované spotřeby oleje výrobcem vozidla 1L/1000km. Jsou zde menší nároky na část aditivace např TBN. Zanedlouho má vejít v platnost norma A7/B7, která bude daleko přísnější a A5/B5 bude vyřazena (mělo to být původně už v polovině minulého roku). Toyota začíná používat oleje 0W-16 a u stacionárních motorů které pouze vyrábí elektřinu v elektromobilech je již norma 0W-8 ...

Pár faktů:
- 1L oleje je daleko dražší jak 2,5L paliva
- spálený olej (saze/popílek) zanáší výfukový systém včetně katalyzátorů a přes EGR se dostává částečně i do sání
- takto řidký olej se skrz PCV systém dostává i přes separátor oleje do sání. V sání se mísením oleje a sazí vytváří známá mokrá lepivá černá směs
- emise z 2,5L benzínu jsou daleko nižší než ze spálení 1L oleje.

Závěr ať si z toho udělá každý sám ;)
 
@tecki
Řeknu to tak, pokud v Evropě chce jakýkoliv výrobce vozidla prodávat a servisovat svoje vozidla musí u benzínu bez DPF používat olej ACEA A5/B5 v co nejnižší viskozitě. Jedná se o extra řídký olej který má primární cíl ušetřit alespoň 2,5% paliva (cca 2,5L/1000km) za každou cenu a to včetně tolerované spotřeby oleje výrobcem vozidla 1L/1000km. Jsou zde menší nároky na část aditivace např TBN. Zanedlouho má vejít v platnost norma A7/B7, která bude daleko přísnější a A5/B5 bude vyřazena (mělo to být původně už v polovině minulého roku). Toyota začíná používat oleje 0W-16 a u stacionárních motorů které pouze vyrábí elektřinu v elektromobilech je již norma 0W-8 ...

Pár faktů:
- 1L oleje je daleko dražší jak 2,5L paliva
- spálený olej (saze/popílek) zanáší výfukový systém včetně katalyzátorů a přes EGR se dostává částečně i do sání
- takto řidký olej se skrz PCV systém dostává i přes separátor oleje do sání. V sání se mísením oleje a sazí vytváří známá mokrá lepivá černá směs
- emise z 2,5L benzínu jsou daleko nižší než ze spálení 1L oleje.

Závěr ať si z toho udělá každý sám ;)
Škoda že trkvasi v EU to tak nevidia...
 
Pro zajímavost, aby konečně bylo navždy a 100% jasno, jaký motorový olej vybrat :grinning:

S ohledem na delší životnost katalyzátoru u Skyactiv-G, jsem si nakonec vybral jako vhodnější specifikaci C3 namísto A3, na základě např.: Zde info z webu oleje.cz, původně od Millers Oils:
"...Ovšem nejnovější norma ACEA C3-10 poskytuje stejnou míru ochrany jako oleje s aditivačním balíkem pouze ACEA A3/B4-08 FULL SAPS...."

A zde odpověď od Petro-Canada, konkrétně k oleji 5W-30 C3-X:
"Dobrý den, pane __, oleje klasifikace A3 a C3 jsou v podstatě totožné (střední úroveň popela, vyšší HTHS 150°C >3.5 mPa.s). C3-X jsou nejvyšším označení klasifikací pro EU vozy."

Ve výsledku, s výměnou kvalitního oleje po 10tis km a nájezdem 20tis/rok je to asi jedno a dřív to auto shnije, kór když vidím ten bílý slaný povlak na celém autě po těch mrazech.
 
A3 je full SAPS, C3 mid SAPS (to je ta uroven popola). Ci verit odbornikovi, ktory ich oznaci v tomto parametre za rovnake. Porovnatelne maju HTHS, TBN uz nie.
 
Back
Top