@tecki
Řeknu to tak, pokud v Evropě chce jakýkoliv výrobce vozidla prodávat a servisovat svoje vozidla musí u benzínu bez DPF používat olej ACEA A5/B5 v co nejnižší viskozitě. Jedná se o extra řídký olej který má primární cíl ušetřit alespoň 2,5% paliva (cca 2,5L/1000km) za každou cenu a to včetně tolerované spotřeby oleje výrobcem vozidla 1L/1000km. Jsou zde menší nároky na část aditivace např TBN. Zanedlouho má vejít v platnost norma A7/B7, která bude daleko přísnější a A5/B5 bude vyřazena (mělo to být původně už v polovině minulého roku). Toyota začíná používat oleje 0W-16 a u stacionárních motorů které pouze vyrábí elektřinu v elektromobilech je již norma 0W-8 ...
Pár faktů:
- 1L oleje je daleko dražší jak 2,5L paliva
- spálený olej (saze/popílek) zanáší výfukový systém včetně katalyzátorů a přes EGR se dostává částečně i do sání
- takto řidký olej se skrz PCV systém dostává i přes separátor oleje do sání. V sání se mísením oleje a sazí vytváří známá mokrá lepivá černá směs
- emise z 2,5L benzínu jsou daleko nižší než ze spálení 1L oleje.
Závěr ať si z toho udělá každý sám