Na hodnoceni uzivatelu bych moc nekoukal, spis na (snad objektivni) “vedecky” testy a srovnani. Praxe ukazuje, ze lid je velmi snadno ovlivneny marketingem, imagi produktu nebo brandu, pocitem vyhodne koupe, aktualni dobrou naladou, a asi tak milionem jinych promennych, ktere delaji moc velky sum. Nejhorsi Bluetooth reprak, ktery jsem mel, mel snad 95 % v hodnocenich na Heurece od obriho mnozstvi lidi, nejmin spolehlivy a provozne pohodlny fotak, ktery jsem mel, vetsina fotografu tenkrat povazovala za to nejlepsi, co existuje; oboji bylo o kontextu, ten BT repracek byl super levnej a cilovka zjevne moc necekala, ten fotak ma zas takovou brand image a cenu, ze je to pro plno lidi “sen”, a sny se nekritizuji.
Jinak tech pravd vidim nekolik.
1) Urcite se da jezdit na horsich pneu bezpecne, stejne jako se da jezdit bezpecne s autem, ktere nema podvozek jako Lexus LFA. Staci si proste osahat pneumatiky, zjistit kde maji na danem aute za dane situace (pocasi, sjetost, zatizeni auta) hranice. Verim, nebo aspon doufam, ze to zcela bezne dela kazdy dobry ridic. Tomu se pak da prizpusobit styl jizdy, a do velmi vysoke miry teda i tomu, za jakych okolnosti me potka krizova situace. Kdyz nepojedu 140 v seru po okresce podel lesa, nebudu muset ve 140 na plny brzdy nebo provadet losi test, pokud mi do cesty vbehne divoky prase nebo jelen; kdyz budu do krizovatky vjizdet pomalu a rozvazne, a sledovat provoz i za ostatni, je asi mensi sance, ze budu muset na plny plyn nebo brzdy, aby me v ni nesestrelil idiot, co mi neda prednost. Kdyby neplatilo, ze se da styl jizdy prizpusobit autu a pocasi, a nebo pneumatikam, ani jednu zimu by neprezila drtiva vetsina aut na nasich silnicich (vsak vime, jak jsou prumerne stara, zanedbana, a co obouvaji).
2) Pokud rad jezdim rychle a vyuzivam moznosti auta na maximum, je dost skoda pohrbit to levnyma pneu. Zas tak maly ty rozdily nejsou, a ac nedokazu pri vymenach pneu rict, ze tohle zabrzdi o pet metru driv nebo dal, blba pneumatika dokaze totalne pohrbit i super podvozek. Parkrat jsem jel na “cinanech” a zjistil to az pri zkoumani, proc se to auto chova tak divne. Kdyz me na tretim kruhaci v rade nekde vprostred Francie za deste zklamala adheze na Transitu, taky jsem na nejblizsim miste zastavil a sel se podivat, s cim mam tu cest (tenkrat napul sjety Barum; stejny Transit jsem o par let driv prohanel na jinych - nevim jakych - pneu z vyroby o dost svizneji bez problemu). Samozrejme skvela pneu mizerny podvozek neudela vybornym, ale porad udelam maximum pro to, abych se priblizil konstrukcnimu limitu daneho auta. Takze - za me taky moc nedava smysl koupit si auto, ktere je ladene spis pro radost z jizdy, nez na pohodli, coz byvala vetsina modelu Mazd, a pak na to obout neco prumerneho, nebo dokonce spatneho. Zmizi to, co zrovna pro me dela Mazdu Mazdou. Ale pak taky znam par lidi, kteri maji Mazdu jen kvuli designu... a tam me to vubec neprekvapuje.
3) Nechapu lidi, kteri obuji nejlevnejsi pneu na novy drahy auto. To byl pripad dvou mych zazitku s cinany (predvadecka Mazdy a novy auto z pujcovny v USA). I kdyby s tim clovek planoval najet 3 tisice km rocne. Pokud mam mega na dobre vybavene auto stredni tridy, narvat na to pneu, na kterych jsem usetril 4 tisice Kc za 5 let jejich zivnosti, abych tim zhorsil jizdni vlastnosti (jakkoliv je treba vubec nevyuziju na maximum), mi proste prijde divny. Nepochopitelny. Ale zase - co kdyz to auto kvuli necemu jinymu, nez jezdeni? Zni to ujete, ale co ja vim, jaky maj lidi motivace k porizeni auta. Casto to byvaji zimaky, tak mozna s tim ten clovek v zime fakt nejezdi, netroufa si, vyjede nervozne krokem na par cest za celou zimu. Mozna to auto ma opravdu jen na machrovani v parkovaci garazi nebo pred vilkou za mestem. Mozna mu to vnutil nejaky genialni prodejce (to byl pripad ty predvadecky, btw). Mozna je to nekdo, kdo to auto dostal a ted nema na jeho provoz. A mozna je to fakt nekdo, kdo si pro korunu necha vrtat koleno.