Já mám za hlavní kritérium výběru zimáků výsledky v testech na
aquaplaning! Ostatně i pro letní. Co si budeme povídat, na hranici adheze v zatáčkách nejezdím, byť ve srovnání s okolím určitě jezdím zatáčky spíše rychleji. Ale nepamatuji si, kdy mi gumy v zatáčce hvízdaly. V anglicky psaných testech se aquaplanning dá někdy najít pod označením Straight Aqua. Tam bývají rozdíly i docela velké. Např. v testu AMS (Auto-Moto-und-Sport) 2019 v rozměru 215/55/R17 pro SUV snesla nejlepší, Falken Eurowinter HS01 SUV, rychlost 83 km/h
, zatímco Nokian WR Snowproof jako nejhorší z vybraných jen 70,5 km/h
. To je propastný rozdíl 18 %. Většina špičkových gum (Conti, Michelin, Bridgestone, GY) jela kolem 76 km/h, tedy o 8 % rychleji než Nokian. A přiznávám, že na dálnicích i státovkách za prudkého deště na hranici adheze klidně můžu jet, zvlášť když jsou tam vyjeté koleje. Což je u nás dost často a v tohle léto jsem to zažil dokonce i v Rakousku. Nerad na dálnicích za většího deště zpomaluji pod 120 km/h.
Další určující parametry jsou pro mě brzdění na mokru, kde mimochodem Nokian zase dopadl zdaleka nejhůř (o 16 % delší brzdná dráha oproti vítězi Bridgestone a o 6 % oproti Falkenu). To jistě všichni dobře známe, když zjistíme, že za deště a horší viditelnosti auto před námi zničehonic překvapivě stojí. Nesmí dopadnout špatně i v brzdění na suchu, kde je sice pořadí těch dvou obrácené, ale rozdíly na cca 45 m jsou jen cca 1,5 m pro všechny gumy v testu, což je zanedbatelných 3,5 %.
No a pak samozřejmě nesmí dopadnout špatně v brzdění a jízdě na sněhu, ale tam se spokojím s průměrem. Jak tu psal
@Kuko116 , na sníh a led se dostanu tak 4x do roka, tak jen abych tam nezůstal úplně viset někde v kopci oproti ostatním autům, neboť řetězy navlíkám opravdu nerad. A tam jsou zrovna Falken a Nokian lepší průměr, když už je tady srovnávám.
Ostatní parametry už jsou jako poslední kritéria při výběru, to už je důležitější cena. Samozřejmě kdyby měly mít dojezd/opotřebení rychlé, tak to propočítám vůči ceně. Hlučnost a spotřebu na zimních moc neřeším, jen na letních. Stejně je často mokro, takže to hluk a valivý odpor beztak výrazně zvýší.
Pro mě jsou v poslední době favority Bridgestone Blizzak LM005 a GY UG Performance +, ale mé současné Pirelli ještě musí nejméně sezónu vydržet. Nicméně kdybych potřeboval ušetřit, o Falkenu bych uvažoval, nakonec vyrábí je Sumitomo, stejně jako GY.