Hledal jsem tu citaci v zakone. Zakon presne nerika, ze to musi byt shodny rychlostni index. Zrejme to vsude novinari atp. (a pak i ja, jimi infikovan) spatne papouskuji. Pneu musi pouze splnit konstrukcni rychlost vozidla.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-341 - paragraf 21.
"(1) Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla)."
- Nic o dodrzeni rychlostniho indexu napsaneho v TP / homologacnim listu.
"(3) Na vozidle, pokud při schválení technické způsobilosti typu není stanoveno jinak, smí být používány pouze pneumatiky určené pro daný typ vozidla výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik"
- Z toho neni nijak patrne, ze se tim uvazuje i rychlostni index, nebot by to odporovalo bodu 1, ktery nemluvi o nutnosti splnit rychlostni index uvedeny v TP, ale mit rychlostni index odpovidajici konstrukcni rychlosti. Navic "...a vyrobcem pneumatik" se da urcite vylozit i tak, ze pokud vyrobce pneumatiky uvadi danou pneumatiku na vuz jako vhodnou (coz bude urcite uvadet rozmerove, nikoliv jen dle indexu rychlosti a hmotnosti), a splni pozadavek hmotnostniho a rychlostniho indexu, muze se pouzit.
Tak bych si to vykladal ja...
A nemůže to být tím, že Mazda nerozlišovala v rámci "zjednodušení" homologace motorizace? Protože SkyX bude mít určitě vyšší maximálku, kde by třeba to W, jako kategorie o jedno výše, sedělo. Ani bych se tomu nedivil.
W (270 km/h po 10 minut) nedosahne asi zadna Mazda z poslednich let... mozna volny pad ze skaly, ale pak uz asi na pneu nezalezi
.
Aby byla rezerva měl by být zapsán index o kategorii vyšší tedy H což je 210 km/h.
Ze by to muselo byt o kategorii vyse, to jsem taky nikde nenasel. Staci, kdyz je to kategorie, ktera v sobe "obsahuje" tu max konstrukcni rychlost. Tzn. kdybych mel konstrukcni 209, stacilo by H - 210. Coz se mozna da vylozit jako "o kategorii vyse", ve smyslu ze ta kategorie musi obsahnout danou konstrukcni rychlost.
---
Pod carou: Jak jsem ale psal v prvnim prispevku, vetsina tech aut si za urcitych podminek sahne na vyssi rychlost, nez kolik ma konstrukcni v TP. A to i podle GPS, ostatne nove tachometry uz jsou taky skoro tak presne, jako GPS... Takze napr. pokud vim, ze se svoji Sestkou se jednou za cas pri nejake "provokaci" (ne ve smyslu zavodeni, ale spis ve smyslu "chyceni se vetru za sportovnim autem") nebo prihodne situaci (totalni prazdno, dobry povrch, treba i nejake mirne klesani, zadny vitr...) dostanu na rychlost pres 230, coz je treba o 10 vic, nez v TP, tak kdyby tam zrovna byla hranice tech rychlostnich indexu, budu si uz kvuli sobe a pocitu bezpecnosti kupovat radsi ty pneu, ktery by pobraly tyhle obcasne vylety do sfer maximalky. Ale u Sestky je to zrovna fuk, protoze jestli se nepletu, ma tam Vcko do 240. Nepamatuju si, co mela nase CX-5, ale v technicaku mela myslim max neco jako 192 km/h, realne ale i 210+, takze kdyby byvala mela v TP Hcko, radsi bych si sam vzal Vcko (jsem linej se koukal, ale mam pocit, ze ale taky mela Vcko
).