Ted jsem kupoval Hankooky 4S2 na MX-5 (protoze na auto, se kterym fakt do snehu a na zledovately silnice nepolezu je celorocka na zimu mnohem lepsi volba, nez zimni guma — za sucha na chladne vozovce, i v desti), a sice mam letosni DOT, ale zase uz jsou Made in China a nikoliv Korea, jako do lonska
. Tak to si clovek nevybere. I kdyz na Mazdach v motoru je cela rada komponent "made in China", takze asi je to jen v hlave. Ale samozrejme mi to radost neudelalo, ja naopak doufal v lonsky DOT a Koreu.
Co se tyka starnuti, mam zcela jine zkusenosti, nez vetsina zde diskutujicich, a to ze sezonne pouzivana a spravne skladovana guma zvlada 5 let naprosto bez problemu, a bez toho, abych videl nejaky znatelny rozdil proti novym; prezouval jsem loni na predni naprave na Mazde 6 petilety Dunlop WinterSporty 5 za novy stejny (oboje Made in Germany, parametry komplet stejny), puvodni vzorek neco pres 4 mm, a nedokazal jsem rict rozdil s novymi. Na zadni naprave jsou uz letos sesty rok a protoze maji pres 6 mm, nechtel jsem se jich jeste zbavovat, zatim absolvovaly jen Rakousko a silnice nepatrne nad nulou, a stale nevidim zadny problem s adhezi.
Nemaji naznak jakehokoliv vysychani, natoz praskani, nemaji zmenu barvy, nic. Pres leto jsou na relativne chladnem miste s beznou bytovou vlhkosti, kazdrorocne je taky pred skladovanim peclive umyvam a osetruju Tire Shinem od Meguiars. Ani po vzhledove strance bych na prvni (ani druhy) pohled nepoznal, ktera je ta sestileta, a ktera lonska, a to ani kdyz pak po par dnech jezdeni v mokru Tire Shine sleze dolu… pred par dny jsem to prezouval a nemit je oznacene a nepatrne vic sjete, nez ty predni, musel bych hledat DOT.
Co se tyka letni vs. celorocni vs. zimni, kvuli volbe pneu na MX-5 jsem toho precetl tuny, a rozhodne je dobra letni porad o neco lepsi na suchu, nez jakakoliv celorocni. Dele vydrzi v horku, a zachovava si vlastnosti lepe i po zahrati. Celorocky po vetsim zahrati nebo ve vysokem horku zacinaji trochu vic klouzat, vic ubyvaji. Ciste na snehu a ledu jsou zas nejlepsi plne zimni, ktere ale trpi uz i lehce nad nulou, kdy brzdi a udrzi min, nez celorocky. Ano, ideal by v Cesku bylo v lete mit letni, na jaro+podzim celorocni, a na zimu zimni. To by ale bylo pekne drahy a malokdo by je stihl ojet pred mytickym starnutim.
Ja zvolil ty Hankooky kvuli dojmu, ze jsou dost stavene na vodu, spis nez na teplo-sucho nebo led-snih; maji skvele reviews hlavne v UK… ja se s kabrioletem v zime budu bat samozrejme hlavne vody na chladne silnici, protoze ve dnech se snehem a snehovou predpovedi nemusim jezdit, a za sucha vsechno drzi “dostatecne” (rozdily mezi top pneu zanedbatelne). Pri teplotach pod nulou se taky asi s kabrioletem nebudu na silnici moc chtit vyskytovat... ono takovych dnu neni az tolik. No a tak jsou takove pneu dobrym doplnkem k OEM Potenzam S001, ktery jsou UHP a staveny spis na vyssi teploty. Planuju nechavat celorocky az do cervna a letni sundavat uz v zari… v chladnejsich vyssich prusmycich Alp to na tech Potenzach na jare a v zari nebylo nic moc. Takze za me fakt klicovy znat svoje potreby, svoje vyuziti, umet vyhodnotit svuj “jizdni skill”, a podle toho vybirat.
PS // zpatky k hloubce vzorku par stran dozadu: WinterSporty 5, ktery porad povazuju za fantasticky pneu, i kdyz v poslednich par letech uz maji i premozitele, maj myslim docela nizkej vzorek z vyroby (matne si pamatuju 7.8?). Ja mam ve svem zivote po desitkach opotrebovanych novych premiovych pneu kazdopadne pozorovani takovy, ze hloubka vzorku novych vubec o nicem nevypovida. Ani o aquaplaningu, ani o mekkosti, ani o vydrzi
. Neco melo 7, neco 9, neco vydrzelo 20, neco 50, neco drzelo, neco klouzalo. Pokud ma nekdo zkusenost jinou, mozna jezdi jinym stylem a na jinych znackach…