• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

manuál Výměna převodového oleje (nejen) Skyactiv

  • Vlákno založil Vlákno založil Max6
  • Datum založení Datum založení
Toto je návod pouze pro MANUÁLNÍ PŘEVODOVKY !!
Začíná být zase zima a s tím se opět začali rozšiřovat problémy s řazením. Většinou lidi trápí zařazení 1., 2., 3. stupně a zpátečky. U nových aut je to běžný jev i za tepla, protože si ozubený soukolí a synchronizace teprve sedají (zajíždí se), ale tento jev se nejčastěji u zajetých aut objevuje pokud se olej v převodovce blíží svému konci života, a nebo byl použit nekvalitní olej. Samozřejmě těch problémů, proč auto blbě řadí může být víc, ale rozhodnul jsem se udělat návod na odstranění toho nejčastějšího a nejjednodušeji opravitelného – výměna převodového oleje. Návod jsem udělal na M3BM Skyactiv-G165 (benzín) převodovka Skyactiv 6ti kvalt C66M-R. Klidně to berte jako univerzální návod, který by mohl pasovat i na jiný Skyactivy (u CX5,GJ,atd... to určitě bude stejný) a ve svý podstatě se to takhle dělá i na stařičký 626 a novějších mazdičkách.

Před každou prací hodně pomůže vědět jaký nářadí a prostor bude potřeba. Jako pracovní prostor potřebujete rovnou plochu, protože auto musí stát rovně při vypouštění a nalívání. Samozřejmostí je možnost dostat se pod auto. Nářadí není třeba tolik a většina z vás domácích kutilů ho najde doma: 10ku oříšek na malou ráčničku (nebo jakoukoliv 10ku kterou povolíte šroubky spodního krytu motoru); malý/ostrý plochý šroubovák na vycvaknutí příchytek který drží spodní kryt motoru (ti co mají plastový nářadí na povolování interiérů to mají jasný co použít); 23ku oříšek s ráčnou na povolení výpustného šroubu a dolejvacího šroubu (postačí i 23ka klíč); 2x nový podložky pod výpustnej a dolovací šroub o vnějším průměru 24mm vnitřním průměru 18mm a tloušťce 1,5mm (doporučuji měděný – snad v každym železářství nebo určitě ve šroubkárně za pár korun); momentový klíč na dotažení výpustného a dolejvacího šroubu (není nutnost, jen při dotahování používejte hlavu a ne svaly); hadici s trychtýřem pro dolejvání nového oleje (cokoliv na způsob toho co je na obrázku); nějaký odmašťovač na vyčištění dílů od oleje (já požívám čistič brzd – z Lidlu); ubrousky na čištění (ty se vždycky hodí minimálně na zamaštěný ruce); nádobu do který se vypustí starý převodový olej (do týhle převodovky se vejde 1,7 litru tak volte nádobu podle objemu vypouštěnýho oleje);a nakonec samozřejmě nový převodový olej.

Převodový olej a jeho množství volte podle typu auta/převodovky a taky zkušeností ostatních. K tomu vám nejvíc poslouží uživatelský manuál od vašeho auta nebo se dá odpíchnout od mazacích plánů co jsou na internetu. Do týhle M3BM se dává převodový olej 75W-80 1,7 litru API GL-4. Do starších (NEskyactiv) mazd všichni známe Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 2,6 až 2,9 litru, ale to jen tak mimo téma. Volba u mého auta padla na Castrol Syntrans V FE 75W-80 API GL-4+.

A teď už po všem tom povídání je tu postup „Jak na to“

1. Sundejte spodní kryt motoru. Drží ho pár šroubů na 10ku klíček (ideální je použít malou ráčničku) a pár plastových příchytek co vycvaknete třeba plochým šroubovákem.
Zobrazit přílohu 11123

2. Na převodovce najděte výpustný a dolívací šroub (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11133Zobrazit přílohu 11125 Zobrazit přílohu 11126

3. Pod výpustný šroub si připravte nádobu do který vyteče starý olej
Zobrazit přílohu 11127

4. Pomocí ráčny a 23ky oříšku (nebo 23ky klíče) povolte výpustný šroub a nechte starý převodový olej vytéct do připravený nádoby.

5. Povolte i dolejvací šroub – taktéž na 23ku klíč

6. Dolejvací a výpustný šroub pořádně očistěte hadrem a nasaďte na ně nové podložky – ty starý podložky samozřejmě vyhodíme do popelnice
Zobrazit přílohu 11132

7. Jen co starý převodový olej vyteče, tak zasuňte hadici s trychtýřem do nalévacího otvoru horem přes otevřenou kapotu (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11129Zobrazit přílohu 11128

8. Tento bod je pouze moje doporučení – Než zašroubujete výpustný šroub, tak doporučuji vypláchnut dno převodovky čistým olejem. Takže výpustný šroub je povolený, v díře po nalévacím šroubu je hadička a vy ze shora do trychtýřku nalejete cca 300ml nového oleje a necháte ho pořádně vytéct – POZOR! Počítejte s tímto úbytkem při nákupu nového oleje, aby vám pak zbyl na samotné nalití čisté náplně.

9. Jen co všechen starý převodový olej pořádně vyteče a vykape, tak hadříkem utřeme výpustný otvor a rukou zašroubujeme výpustný šroub s novou podložkou.
Zobrazit přílohu 11130

10. Vezmeme momentový klíč, nastavíme ho na požadovanou hodnotu (u tohoto auta je to 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a utáhneme výpustný šroub.
Zobrazit přílohu 11131

11. Pokud jsme hadici s trychtýřem už nezasunuly do otvoru po dolejvacím šroubu (bod 7.), tak to uděláme a začneme do trychtýřku nalejvat nový olej.

12. Dolejvací otvor má funkci i kontrolního otvoru stavu hladiny převodového oleje. To znamená, že pokud je v převodovce už dostatek nového oleje, tak přebytečný olej začne tímto (dolejvacím) otvorem vytýkat ven. Takže jakmile uvidíte, že už dolejvacím otvorem začíná téct převodový olej, tak přestaneme nalívat nový olej, protože v převodovce je ho už dostatek.

13. Vyndáme hadičku z dolejvacího otvoru a necháme přebytečný olej vykapat – to může trvat docela dlouho, klidně 30min pokud byla převodovka teplá z předchozí jízdy.

14. Jakmile z nalejvacího otvoru přestane kapat přebytečný olej, tak opět hadrem otřeme dolejvací díru a zašroubujeme do ní rukou nalévací šroub s novou podložkou.

15. Opět vezmeme momentový klíč (který je nastaven na 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a dolívací šroub utáhneme.

16. Vezmeme nějaký hadr a čistič (já použil čistič brzd) a otřeme blok převodovky od oleje, který po ní stékal.

17. Nandáme a přišroubujeme spodní kryt motoru.



Toto je celý proces výměny převodového oleje v převodovce benzínového SkyActivu. Je velice podobný (ne-li totožný) jako výměna převodového oleje i ve starších mazda převodovkách včetně dieselů. Nový olej je v převodovce znát hned a i mě samotnýho překvapilo, jak jde najednou hladce přeřazovat i podřazovat.



P.S.: Takhle vypadá olej z mého auta pod mým vedením po 80000km (3letech) vůči novému oleji. Opravdu věříte doporučeným intervalům výrobce? Já ne…
Toto je návod pouze pro MANUÁLNÍ PŘEVODOVKY !!
Začíná být zase zima a s tím se opět začali rozšiřovat problémy s řazením. Většinou lidi trápí zařazení 1., 2., 3. stupně a zpátečky. U nových aut je to běžný jev i za tepla, protože si ozubený soukolí a synchronizace teprve sedají (zajíždí se), ale tento jev se nejčastěji u zajetých aut objevuje pokud se olej v převodovce blíží svému konci života, a nebo byl použit nekvalitní olej. Samozřejmě těch problémů, proč auto blbě řadí může být víc, ale rozhodnul jsem se udělat návod na odstranění toho nejčastějšího a nejjednodušeji opravitelného – výměna převodového oleje. Návod jsem udělal na M3BM Skyactiv-G165 (benzín) převodovka Skyactiv 6ti kvalt C66M-R. Klidně to berte jako univerzální návod, který by mohl pasovat i na jiný Skyactivy (u CX5,GJ,atd... to určitě bude stejný) a ve svý podstatě se to takhle dělá i na stařičký 626 a novějších mazdičkách.

Před každou prací hodně pomůže vědět jaký nářadí a prostor bude potřeba. Jako pracovní prostor potřebujete rovnou plochu, protože auto musí stát rovně při vypouštění a nalívání. Samozřejmostí je možnost dostat se pod auto. Nářadí není třeba tolik a většina z vás domácích kutilů ho najde doma: 10ku oříšek na malou ráčničku (nebo jakoukoliv 10ku kterou povolíte šroubky spodního krytu motoru); malý/ostrý plochý šroubovák na vycvaknutí příchytek který drží spodní kryt motoru (ti co mají plastový nářadí na povolování interiérů to mají jasný co použít); 23ku oříšek s ráčnou na povolení výpustného šroubu a dolejvacího šroubu (postačí i 23ka klíč); 2x nový podložky pod výpustnej a dolovací šroub o vnějším průměru 24mm vnitřním průměru 18mm a tloušťce 1,5mm (doporučuji měděný – snad v každym železářství nebo určitě ve šroubkárně za pár korun); momentový klíč na dotažení výpustného a dolejvacího šroubu (není nutnost, jen při dotahování používejte hlavu a ne svaly); hadici s trychtýřem pro dolejvání nového oleje (cokoliv na způsob toho co je na obrázku); nějaký odmašťovač na vyčištění dílů od oleje (já požívám čistič brzd – z Lidlu); ubrousky na čištění (ty se vždycky hodí minimálně na zamaštěný ruce); nádobu do který se vypustí starý převodový olej (do týhle převodovky se vejde 1,7 litru tak volte nádobu podle objemu vypouštěnýho oleje);a nakonec samozřejmě nový převodový olej.

Převodový olej a jeho množství volte podle typu auta/převodovky a taky zkušeností ostatních. K tomu vám nejvíc poslouží uživatelský manuál od vašeho auta nebo se dá odpíchnout od mazacích plánů co jsou na internetu. Do týhle M3BM se dává převodový olej 75W-80 1,7 litru API GL-4. Do starších (NEskyactiv) mazd všichni známe Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 2,6 až 2,9 litru, ale to jen tak mimo téma. Volba u mého auta padla na Castrol Syntrans V FE 75W-80 API GL-4+.

A teď už po všem tom povídání je tu postup „Jak na to“

1. Sundejte spodní kryt motoru. Drží ho pár šroubů na 10ku klíček (ideální je použít malou ráčničku) a pár plastových příchytek co vycvaknete třeba plochým šroubovákem.
Zobrazit přílohu 11123

2. Na převodovce najděte výpustný a dolívací šroub (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11133Zobrazit přílohu 11125 Zobrazit přílohu 11126

3. Pod výpustný šroub si připravte nádobu do který vyteče starý olej
Zobrazit přílohu 11127

4. Pomocí ráčny a 23ky oříšku (nebo 23ky klíče) povolte výpustný šroub a nechte starý převodový olej vytéct do připravený nádoby.

5. Povolte i dolejvací šroub – taktéž na 23ku klíč

6. Dolejvací a výpustný šroub pořádně očistěte hadrem a nasaďte na ně nové podložky – ty starý podložky samozřejmě vyhodíme do popelnice
Zobrazit přílohu 11132

7. Jen co starý převodový olej vyteče, tak zasuňte hadici s trychtýřem do nalévacího otvoru horem přes otevřenou kapotu (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11129Zobrazit přílohu 11128

8. Tento bod je pouze moje doporučení – Než zašroubujete výpustný šroub, tak doporučuji vypláchnut dno převodovky čistým olejem. Takže výpustný šroub je povolený, v díře po nalévacím šroubu je hadička a vy ze shora do trychtýřku nalejete cca 300ml nového oleje a necháte ho pořádně vytéct – POZOR! Počítejte s tímto úbytkem při nákupu nového oleje, aby vám pak zbyl na samotné nalití čisté náplně.

9. Jen co všechen starý převodový olej pořádně vyteče a vykape, tak hadříkem utřeme výpustný otvor a rukou zašroubujeme výpustný šroub s novou podložkou.
Zobrazit přílohu 11130

10. Vezmeme momentový klíč, nastavíme ho na požadovanou hodnotu (u tohoto auta je to 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a utáhneme výpustný šroub.
Zobrazit přílohu 11131

11. Pokud jsme hadici s trychtýřem už nezasunuly do otvoru po dolejvacím šroubu (bod 7.), tak to uděláme a začneme do trychtýřku nalejvat nový olej.

12. Dolejvací otvor má funkci i kontrolního otvoru stavu hladiny převodového oleje. To znamená, že pokud je v převodovce už dostatek nového oleje, tak přebytečný olej začne tímto (dolejvacím) otvorem vytýkat ven. Takže jakmile uvidíte, že už dolejvacím otvorem začíná téct převodový olej, tak přestaneme nalívat nový olej, protože v převodovce je ho už dostatek.

13. Vyndáme hadičku z dolejvacího otvoru a necháme přebytečný olej vykapat – to může trvat docela dlouho, klidně 30min pokud byla převodovka teplá z předchozí jízdy.

14. Jakmile z nalejvacího otvoru přestane kapat přebytečný olej, tak opět hadrem otřeme dolejvací díru a zašroubujeme do ní rukou nalévací šroub s novou podložkou.

15. Opět vezmeme momentový klíč (který je nastaven na 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a dolívací šroub utáhneme.

16. Vezmeme nějaký hadr a čistič (já použil čistič brzd) a otřeme blok převodovky od oleje, který po ní stékal.

17. Nandáme a přišroubujeme spodní kryt motoru.



Toto je celý proces výměny převodového oleje v převodovce benzínového SkyActivu. Je velice podobný (ne-li totožný) jako výměna převodového oleje i ve starších mazda převodovkách včetně dieselů. Nový olej je v převodovce znát hned a i mě samotnýho překvapilo, jak jde najednou hladce přeřazovat i podřazovat.



P.S.: Takhle vypadá olej z mého auta pod mým vedením po 80000km (3letech) vůči novému oleji. Opravdu věříte doporučeným intervalům výrobce? Já ne…
Výměna podle návodu a spokojenost největší

DSC_0472.JPG DSC_0470.JPG
 
Tak jsem si to tu poradne procetl..a vim ze potom co tady napisu ze nemam problem se podle murphyho zakonu klidne stane ze problemy zacnou...ale preci jen mi to neda a zeptam se...mam manual 2.2d,2014,po shr3kove vyladeni...jak je videt v podpisu..puvodne 129kw .... a jelikoz jsme delali cely motor nepotrebuju resit problem na prevodovce kvuli zanedbane vymene..podotykam...řadim bez jakychkoli problemu...nic nedrnci..nejde spatne naopak po promazani vsech tahel a vymeme spojkoveho loziska radi vse paradne..ale s ohledem na to ze nam pres gufero na poloose vytekl nejaky olej...byl jsem v Mazde a tam mi dali litr oleje na doliti...a ja zjistil ze by to chtelo vymenit asi vse..tak volam do Mazdy..jelikoz znovu uz jsem tam cestu nemel...co je to za olej..co tam davaji..a oni ze bohuzel nevi...jelikoz je to s japonskymi znaly na sudu primo od vyrobce..tak tedy chci zjistit tady..a po porecteni mam strach ze to nebude uplne snadne...obzvlast kvuli sponzorovanym clankum :cool::cool::yum:yum co tam nalit? Protoze jsme se domluvili na dilne..ze to vsechno po cca tisici km proplachnuti vypustim..a dam novou napln komplet..neceho kvalitnejsiho..takze...muj dotaz je co? Dat tam Ravenol MTF-2 75W-80 API GL-4 a neresit to? Dik
 
Ahoj, nevíte kolik se leje oleje do této převodovky a jaký olej doporučujete? četl jsem tu na foru, že se osvědčil ELF ale psali to ti co mají mazdu 3, tak bych byl rád za Vaše zkušenosti.

Věřím, že neskončím zase v nějakém tématu kde na to majitelé mazdy 6 nenarazí, díky
 
tomuto fakt nerozumím, podpis k čemu? proč to pořád přesouváte sem, tu jsem to řešil a tu mají všichni mazda3 nebo starší mazdy...
Tohle téma mám celé přečtené!
díky
podpis proto, že se pak hned ví, co máš za auto a o čem se bavíme ;)
 
tomuto fakt nerozumím, podpis k čemu? proč to pořád přesouváte sem, tu jsem to řešil a tu mají všichni mazda3 nebo starší mazdy...
Tohle téma mám celé přečtené!
díky
Aby se členové po každém postu nemuseli stále ptát o jaké vozidlo se jedná. Jelikož se zde společně řeší výměna převodového oleje u (nejenom) skyactiv převodovek a není potřeba mít veškeré informace roztříštěné v 10 totožných tématech.
 
Aby se členové po každém postu nemuseli stále ptát o jaké vozidlo se jedná. Jelikož se zde společně řeší výměna převodového oleje u (nejenom) skyactiv převodovek a není potřeba mít veškeré informace roztříštěné v 10 totožných tématech.
No nevím teda, úpřimně o jaké vozidlo jsem napsal do tématu v kterém se řeší to dané vozidlo, říct že všechny převodovky od mazdy jsou stejné mi nepříjde uplně OK, chci vědět množství a chci vědět zkušenosti lidí z mazdou 6 a ne jinýma, to jsem si přečetl ale do teď se nikdo s GJ nevyjádřil. Myslel jsem, že to forum je pro lidi aby se co nejrychleji dostali k informacím které potřebují.
Nechci Vám hejtovat UX tohoto fora, jsem rád, že je, ale pravidla nejsou na uvodní stránce fora, aspon ne viditelné, taktéž k tomu co je podpis jsem se dostal jen z vyhledávání a tam je napsáno toto:
"Podpisy
  • Odkazy, obrázky a hrátky s formátováním v podpisu vkládejte v rámci zachování přehlednosti prosím umírněně."
to mi moc info nedalo, všude jen vidím nepište správcům ale možná by to bylo snažší s jedním si napsat jak mám dojít k odpovědi.

Snad někoho nevytočím mou připomínkou, hezký večer
P.S: o tom jaký a kolik oleje se nejspíš stejně nedozvím Mazda Tábor mi ELF nedoporučuje...
 
Není to pravidlo, abychom někoho mohli pranýřovat, nýbrž takové vylepšení/pomoc, díky kterému se majiteli vozidla dostane právě té rychlé a konkrétní odpovědi, kterou hledá.
Odpověď jaký olej je například na první stránce tohoto vlákna - konkrétně post #6 Výměna převodového oleje (nejen) Skyactiv
Množství je konkrétně pro GJ 121kW - 1.7 l ;)
 
@nalimo Neber to nijak zle. Sám jsem debaty o olejích dávno opustil,ale pokud ten olej funguje nejlíp pro tvoje auto,tak proč jsi v tak krátký době dělal už jeho 3. výměnu ?
Jinak ano Total/Elf nedávno zavedli nový flašky.

Dal jsem na tvoje doporučení a v převodovce už mám 60 tisíc Ravenol MTF 2. Oproti origo (měnij jsem v 50 tisících) bylo hned znát zlepšení, žádný drhnutí = prostě vše OK. Auto jezdí v autoškole, kde převodovka dostane dost zabrat = nedošlápnutá spojka při řazení, občas nesešlápnutá vůbec = ale řazení stále perfektní. Příští výměna zase jedině Ravenol. V motoru aktuálně Ravenol VST 5w40 a motor jen vrní. Těm olejům od Elf nějak nevěřím.
 
Já v elf neměl též důvěru. Zkoušel jsem dávat do převodovky poměrně drahé oleje a žádný efekt k lepšímu řazení nenastal. Spíše ze zoufalství jsem koupil elf ,který byl mimochodem v akci za 160 Kč/litr,a on zafungoval v mé převodovce nejlépe.
Ten ravenol nebyl špatný,ale jen pár set km. Potom byl snad nejhorší ze všech testovaných olejů. Zejména po zahřátí.
A jako jediný byl po vypuštění dost tmavý. A to jsem na něm najel jen 2tis km.

Elf je velice stabilní. Žádné výkyvy v řazení. Sice též drhne,ale ze všech nejméně a ke všemu je drhnutí takové tlumené. Jenže, pořád to není dle mých představ.
Fakt přemýšlím o jiné převodovce. A dokonce o té kratší z verze G165.

Teď otázka na @shr3ka. Je možná záměna? Bude vše pasovat?
 
Včera proběhla na GH výměna MTF-2 za nový po 13mesících / 30tkm. Vyjetý byl dost tmavý až trochu do šeda ale bez pilin. Po výměně byl hned poznat rozdíl v ještě lehčím řazení než po předchozí výměně.
 
Cca před měsícem a 2tis km jsem vyměnil olej v převodovce za Ravenol MTF 2 a za mě můžu doporučit
Na origo olej najeto 90tis Km a klasika - dvojka za studena přes zuby a trojka tam šla často až na po druhý..
Po výměně se řazení zásadně zlepšilo ikdyž dvojku pořád za studena řadím opatrně jinak si občas škrkne, za tepla vše ok
Olej byl po 90tis mírně do šeda bez pilin čekal jsem to asi horší, novyho se tam vlezlo cca 1,8L
Hlavně co se mi líbí je ze se převodovka celkově stišila, u nás na vesnici v uličkách jezdím na dvojku cca do 30km/h a pred výměnou auto znělo jak Karosa s velkou Rábou, po výměně je to lepší, o dost se stišila..
Silně uvažuju že olej vyměním ještě jednou, viz @no_hits o příspěvek výše
 
u mě toto byla tuším už 3 výměna za rok a půl , a i když první byla poznat tak teď je to poznat nejvíc, hlavně po tom jak si olej "sedá" , takhle hladce mě to ještě neřadilo :-)
 
To vypadá,že jsem asi jediný, komu ten Ravenol nesedl. Zajímavé. Každopádně, já mám
pořád ten Elf v převodovce. Zatím funguje a žádné zhoršení nebo nežádoucí zvuky nepozoruji.
 
@king dave hlavní je že se ti povedlo najít to co funguje dle tvých představ ;)
 
Mé představy ani elf bohužel nesplňuje. Pořád řazení není ideální. Ale máš pravdu v tom,že z testovaných olejů nejlépe eliminuje nedostatky mé převodovky.
 
Vy co tu pisete, ze vam v mazda servise neodporucaju elf, spytajte sa ci vam odporucia ravenol alebo hocjaky iny neorigo olej. Btw, maju to podlozene nejakym argumentom? Jasne, ze v origo servise vam budu odporucat len original olej.
 
Zdravím pánové. Tak jsem si přečetl celé vlákno. Bohužel teda až po výměně. Mám úplně stejný problém a to zadrhávání kvaltů. Do předešlého auta i do motorek co se motorového oleje týče dávám už 10 let Castrol. Proto jsem i do M6 zvolil Castol Syntrans FE. Kdybych si to tady přečetl dřív zvolil bych Ravenol nebo Elf. Nicméně hned po výměně mi přijde že zadrhávání je stejné a k tomu hlasitější rány než předtím. Ale mám na tom tak 5km. Zkušenost přidám po větším nájezdu, ale moc naděje ke zlepšení tomu nedávám.
 
Jak padnou teploty bude to horší, já bych to vyměnil už jen pro to ať ta převodovka netrpí
 
Back
Top