• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

brzdy Zadní brzdy - kompletní repas

Po víc než 14ti letech co tuhle práci dělám se mi poprvý stalo, že jsem koupil na GH zadní brzdový třmeny a oba byly vadný již z fabriky. Takže za sebe značku A.B.S. opravdu nedoporučuji už jen z důvodu zřejmě nulový kontroly kvality.
Nevíte náhodou která součástka tento jev způsobuje?
Zjistil jsem, že mi ručka zůstáva občas viset stejným způsobem. Někdy před rokem jsem si třmen kompletně repasoval sám a projevilo se to až nyní...
 
@no_hits pokud nezajdeš do Mazdy a nevyplácneš 8000 za třmen nebo nezajdeš přímo do Akebona, tak všechno je repas. Bosch, TRW, Maxgear, NK, Budweg, Brembo, FTE, ATE... všechno jsou to repasy.
Opravdu nový zadní třmen na GH 1ks (bez úchytu destiček) stojí 7766Kč a to do 11let starýho auta nechce nikdo investovat a já se ani nedivím... Já bych to do toho taky nedal. Za cenu 1 novýho si můžu koupit 3 repasy. I kdyby ten repas vydržel jen 3 roky což vydrží daleko dýl (teda mimo A.B.S. jak vidno ?) tak 3 roky x 3 repasy je 9 let a 9 let nedá už ani ten "originál".

Jedinou výjimku tvoří když máš systém např ATE nebo Brembo a koupíš třmeny od ATE nebo Brembo. Pak se můžeš i na našem trhu dostat k novým třmenům.
Zdravím Max6,prosím tě jaký je teda systém origo od mazdy?
Myslím jako jaký systém montujou do mazdy od výroby?
A taky od koho repas doporučuješ?Dík
 
@FCPetys záleží o jakým autě se bavíme a o jaký nápravě. Pokud je to evropský GH tak zadek je patent od Akebono za kterej by někdo z Mazdy zasloužil přes držku už od doby 626GE, protože Akebono má i kvalitnější brzdy, jen to chce trochu přitlačit na penězích když už chci brzdy od nich.
Mazda co vím tak žádný origo svůj vyvinutý brzdový systém nemá. Vždy převezme od Akebono, TRW, Tokico, ATE, Ford a nevím co ještě strkala do aut.

Co já doporučuji ? Já doporučuji nešetřit.
Bosch nebo TRW jsou velice kvalitní repasy - TRW mi přijdou ještě o chlup lepší.
 
Poslední úprava:
Je to do Mazdy 6 TE PLUS LIFTBACK 2011 GH 2.2D 95kW a zvažoval jsem repas od Bosche, ale dám na tvoje doporučení a zkusím TRW.
 
Potvrzuju, že repasované třmeny od A.B.S stojí za vyliž***** (snad je to stále v mezích slušnosti). Přidělaly mi hodiny a hodiny zbytečné dřiny navíc, než jsem koupil to samé od Bosche. Pak už mi šla konečně seřídit i ručka, a to rovnoměrně na obě kola. Tímto zároveň děkuju @Max6 za technickou podporu :) Bez něj bych to už asi vzdal.
 
Ahoj,

GH mám 7 let, najeto 130 tis, mám jí od 26tis., starám se o ní jako o dítě, ale začalo mne zlobit zadní kolo- hřálo se, tak jsem vyčistil a promazal třmen- vodící čepy. Na repas válečku jsem neměl prostor.
Vzhledem ke stáří -2011 jsou v relativně dobré kondici, tzn. že jde vše celkem povolit. Nyní došel čas na nové přední kotouče, kvůli vibracím při intenzivním brždění- mají 130 tis, jsou orig mazda.
Ručka funguje poměrně dobře.
Na TK mi dali mírnou závadu orezlý kotouč na vnitřní straně. - na levé straně.
Nemyslím si že je to zralé na repas třmenů.

Čeká mne :
kotouče přední, zadní udělám také, destičky.
rád bych vyměnil válečky vzadu, tzn. opravnou sadu, plus vodící čepy, prachovky, odzvdušňovák..
Mám dokoupit příslušentví k deskám, nebo je součástí?

Doufám, že se nevyhřálo ložisko, pokud ano- jsem schopen si doma vyměnit zadní náboj? Podle videí to není nemožné :) Když koupím např toto: , neudělá m chybu? předpokládám že jsou na obou stranách stejné.

Jaké nástroje mi doporučíte abych to dotáhl do zdárného konce- hlavně ohledně pístku ve třmenu? Mám strach s té pružiny uvnitř pokud tam je.

Doporučte mi prosím - nářadí na zatočení pístku vzadu, myslím že budou hodně zatuhlé- jako tu závitnici- nechci kupovat celou sadu, mám jen 2 auta a dvě motorky :)

odvzdušňovací sadu na brzdy? Zatím jsem vždy měnil sešlápnutím brzdy, zatížením a přes vypoušťák povolováním jsem odpustil kapalinu a vyměnil.

A kdo mi poradí jak vyměnit palivový filtr u faceliftu - R2AA 120kw- filtr je vlevo nahoře když koukám na motor- tak tomu pogratuluji. :)

Kdo by mne chtěl poradit ať to dám do servisu, tak ok, ale v mazdě Tábor kdy se nám před prodejem CX5 2015 po 4 letech snažili při zatuhlých válečkách vyměnit kotouče a desky ve mne moc důvěry nezískali. Myslím že to bude poslední varianta.


Zkusím vše nafotit a případně sem dát.
Díky moc.
 
Ohledně palivového filtru - někde tu byl návod,ale zkráceně odpojit konektor na spodku filtru, na filtr nasadit klíč na filtry a povolit, po výměně za nový dolit naftu a vyměnit těsnění (já ho měl u nového filtru v balení), nasroubovat zpátky a s citem dotáhnout. Start bude potom trošku delší,mě to chytlo až na čtvrtý pokus než to nasalo naftu přes filtr
 
Ahoj,

GH mám 7 let, najeto 130 tis, mám jí od 26tis., starám se o ní jako o dítě, ale začalo mne zlobit zadní kolo- hřálo se, tak jsem vyčistil a promazal třmen- vodící čepy. Na repas válečku jsem neměl prostor.
Vzhledem ke stáří -2011 jsou v relativně dobré kondici, tzn. že jde vše celkem povolit. Nyní došel čas na nové přední kotouče, kvůli vibracím při intenzivním brždění- mají 130 tis, jsou orig mazda.
Ručka funguje poměrně dobře.
Na TK mi dali mírnou závadu orezlý kotouč na vnitřní straně. - na levé straně.
Nemyslím si že je to zralé na repas třmenů.

Čeká mne :
kotouče přední, zadní udělám také, destičky.
rád bych vyměnil válečky vzadu, tzn. opravnou sadu, plus vodící čepy, prachovky, odzvdušňovák..
Mám dokoupit příslušentví k deskám, nebo je součástí?

Doufám, že se nevyhřálo ložisko, pokud ano- jsem schopen si doma vyměnit zadní náboj? Podle videí to není nemožné :) Když koupím např toto: , neudělá m chybu? předpokládám že jsou na obou stranách stejné.
Jaké nástroje mi doporučíte abych to dotáhl do zdárného konce- hlavně ohledně pístku ve třmenu? Mám strach s té pružiny uvnitř pokud tam je.

Doporučte mi prosím - nářadí na zatočení pístku vzadu, myslím že budou hodně zatuhlé- jako tu závitnici- nechci kupovat celou sadu, mám jen 2 auta a dvě motorky :)

odvzdušňovací sadu na brzdy? Zatím jsem vždy měnil sešlápnutím brzdy, zatížením a přes vypoušťák povolováním jsem odpustil kapalinu a vyměnil.

A kdo mi poradí jak vyměnit palivový filtr u faceliftu - R2AA 120kw- filtr je vlevo nahoře když koukám na motor- tak tomu pogratuluji. :)

Kdo by mne chtěl poradit ať to dám do servisu, tak ok, ale v mazdě Tábor kdy se nám před prodejem CX5 2015 po 4 letech snažili při zatuhlých válečkách vyměnit kotouče a desky ve mne moc důvěry nezískali. Myslím že to bude poslední varianta.


Zkusím vše nafotit a případně sem dát.
Díky moc.
Na zadní brzdy potřebuješ něco takového, nevím u M3 jak to je?
 
Ohledně palivového filtru - někde tu byl návod,ale zkráceně odpojit konektor na spodku filtru, na filtr nasadit klíč na filtry a povolit, po výměně za nový dolit naftu a vyměnit těsnění (já ho měl u nového filtru v balení), nasroubovat zpátky a s citem dotáhnout. Start bude potom trošku delší,mě to chytlo až na čtvrtý pokus než to nasalo naftu přes filtr
Díky,
já ho již jednou měnil, ale celý jsem to vyndal a pak zjistil že by měl jít jen ten spodek, nemám tam nahoře již pumpu jako u před FL. Omlouvám se za OT, ale přikládám foto- je to schovaný tak, že to jde dost špatně a nestrčím tam ani ten klíč na filtry. Start minule při 60 tis byl docela záhul, šlo to jen přes čerpadlo.IMG_20211023_162334.jpg
 
Ahoj,

GH mám 7 let, najeto 130 tis, mám jí od 26tis., starám se o ní jako o dítě, ale začalo mne zlobit zadní kolo- hřálo se, tak jsem vyčistil a promazal třmen- vodící čepy. Na repas válečku jsem neměl prostor.
Vzhledem ke stáří -2011 jsou v relativně dobré kondici, tzn. že jde vše celkem povolit. Nyní došel čas na nové přední kotouče, kvůli vibracím při intenzivním brždění- mají 130 tis, jsou orig mazda.
Ručka funguje poměrně dobře.
Na TK mi dali mírnou závadu orezlý kotouč na vnitřní straně. - na levé straně.
Nemyslím si že je to zralé na repas třmenů.

Čeká mne :
kotouče přední, zadní udělám také, destičky.
rád bych vyměnil válečky vzadu, tzn. opravnou sadu, plus vodící čepy, prachovky, odzvdušňovák..
Mám dokoupit příslušentví k deskám, nebo je součástí?

Doufám, že se nevyhřálo ložisko, pokud ano- jsem schopen si doma vyměnit zadní náboj? Podle videí to není nemožné :) Když koupím např toto: , neudělá m chybu? předpokládám že jsou na obou stranách stejné.
Jaké nástroje mi doporučíte abych to dotáhl do zdárného konce- hlavně ohledně pístku ve třmenu? Mám strach s té pružiny uvnitř pokud tam je.

Doporučte mi prosím - nářadí na zatočení pístku vzadu, myslím že budou hodně zatuhlé- jako tu závitnici- nechci kupovat celou sadu, mám jen 2 auta a dvě motorky :)

odvzdušňovací sadu na brzdy? Zatím jsem vždy měnil sešlápnutím brzdy, zatížením a přes vypoušťák povolováním jsem odpustil kapalinu a vyměnil.

A kdo mi poradí jak vyměnit palivový filtr u faceliftu - R2AA 120kw- filtr je vlevo nahoře když koukám na motor- tak tomu pogratuluji. :)

Kdo by mne chtěl poradit ať to dám do servisu, tak ok, ale v mazdě Tábor kdy se nám před prodejem CX5 2015 po 4 letech snažili při zatuhlých válečkách vyměnit kotouče a desky ve mne moc důvěry nezískali. Myslím že to bude poslední varianta.


Zkusím vše nafotit a případně sem dát.
Díky moc.
Ohledně výmeny pístků v zadních brzdách... součástí jsou takové trny se závitem, které jsou uchycené v pístku ségrovkou. Pokud nejsou náhradní pístky již nastrojené, tak budeš určitě potřebovat zahnuté kleště na vnitřní ségrovky. Někde jsem to tu psal.
 
Dobrý den,
z ničeho nic mi začala drhnout pravá zadní brzda a to tak, že po ujetí cca 200m, byl disk úplně rozpálený. Ještě večer jsem to na ulici rozdělal, protože jsem myslel, že se tam dostal nějaký bordel z břečky, ale nic jsem nenašel. Píst povoloval. Bohužel auto musím užívat na cesty do práce a než jsem objednal desky, došlo k úplnému vydření drážek na kotouči.
Vše už mám připravené, že se na to rychle vrhnu, ale na videích s návody jsem zjistil, že píst zatlačují speciální kostkou. Je nutné použít kostku a píst "zašroubovat", nebo je možné jej klasicky nějakým roztahovákem zatlačit?
Nejde o to, že bych nechtěl utratit 150Kč za kostku, ale nečekám, že si seženu v kamenném obchodě a nechci čekat dalších x dní na doručení. Taky by mě byla k ničemu, protože běžně dávám auto do servisu, ale vím, jak je to s čekací dobou a prostě chci mít auto co nejdřív OK, protože cítím, že stále přibržďuje a při brždění je to strašný rachot.

A ještě jeden nepodstatný dotaz. Na videích mají většinou kotouč přichycený ještě šroubem se zápustnou hlavou, já jej mám volně. Logicky mě nenapadá důvod jej chytat zvlášť, když je chytnut společně s kolem, ale radši se ptám.

btw. destičky už jsem několikrát měnil na motorkách i minulých autech a i tady jsem měl teď brzdič v podstatě komplet demontovaný, takže by tam neměla být past v podobě zatuhlého/sjetého šroubu atd.

Děkuju.
 
Ten píst zašroubuješ i montpákou, nebo velkým šroubovákem. Pozor na hladinu brzdovky, ať se nepřeleje. Šroubek jen přidržuje kotouč, aby ti nepadal při sundání kola. Je z hliníku, takže jde kolikrát blbě dolů....
 
Super dík, volal jsem pro sychr do servisu, ale přesně jak jsem čekal, zasekaní po vánocích, tak mi aspoň půjčí přípravek. Ale přinejhorším jsem si říkal, že bych si z nějakého nepouživaného ořechu něco udělal a ty dva trny bych na něj prostě navařil.
 
1) Na ten třmen pozor. Moc nevěřím, že to začalo přibržďovat jen tak samo od sebe = kontrola toho jak jde pístek a kontrola a ideálně vyjmutí a nově namazat vodítka
2) Pístek zadního třmene, pokud je ruční brzda manuální nepomůže jen tak nějak šroubovat. Je třeba současně tlačit a současně otáčet pístkem. Proto jsi viděl, co jsi viděl. Občas se podaří to zatáhnout pouhým šroubováním, ale spoléhat na to nelze. Můžou pomoct správné kleště a stolařská svěrka. pozor na prachovku.
3) Musíš (pro jistotu několikrát opakovaně) zkontrolovat chod ruční brzdy / lanovodů - auto se po odbrždění musí okamžitě začít rozjíždět - pro kontrolu se dá použít několik postupů, jeden z možných je například stát z mírného kopce - tím myslím skutečně velmi mírného. Nebo odbrzdit a auto na absolutní rovině zkusit rukou popotlačit vpřed a vzad
 
Děkuju:
1) počítám s komplet rozborkou, čištěním, mazáním. Vše nakoupené, vím, že je to "zlozvyk" Mazda, nechávám pravidelně kontrolovat při servisu
2) vyřešeno, měl bych mít půjčenou sadu
3) jak jsem psal, původně jsem myslel, že mi tam jen vlítl nějaký jemný štěrk ze sněhu, ale nic jsem nenašel. Když jsem zkoušel, tak brzda dobře reagovala jak na klasickou, tak na ruční brzdu = brzdila když měla, povolila taky, ale jemně drhla, přes to šlo otáčet bez námahy jen rukou za disk. Před tím, jsem auto pravidelně posouval jen odrazem jednou nohou (mám krátké kolmé místo na parkování a tak když třeba zajedu víc na chodník a všimnu si po vystoupení, jen odtlačím v sedě přes vymáčklou spojku)
Podle těch drážek si myslím, že jsem měl smůlu na destičku a nějakou vadu v ní a po jejím opotřebení jsem se k ní dostal a teď to nebrzdí plochou, ale jen pár místy. V horní část disku je pomalu jak hrubá gramofonová deska. Možná to i kvůli menšímu dotyku na materiál destičky špatně odtláčí a proto přibržďuje. Destičky ale chodí (aspoň částečně), protože po delší jízdě bez brzd je to OK, a hluk se ozve až při brždění a bezprostředně po ně.
 
Já to píšu v dobré víře proto, že jsem poučen ze svých vlastních dřívějších chyb.

Aby člověk nedal nové desky, kotouče a občasně drhnoucí lanovod mu tohle neposlal do kytek.

Tak držím palce ať se oprava podaří a vydrží.?

P.S : Dle mých poznatků (a nikomu to nenutím) není vhodné mazat vodící čepy měděnou vazelínou. Ona odolává a po této stránce vše OK, ale je hustá. A ty čepíky v tom nechodí tak dobře, jako při použití správné vysokoteplotní vazelíny. Pak se může stát, že to nechodí jak by mělo. Jinak samo dosedací plochy desek v držáku třmenu/třmenu aby byly čisté a zbavené koroze co brání volnému pohybu atd...Ale to zjevně víš.
 
Jasný a já za to děkuju. Proto se taky na foru ptám, abych dostal co nejvíc informací. Na mazání jsem koupil speciální mazivo přímo na brzdy. Problematiku mazání jsem studoval taky ;).

Dík
 
tak je pro zpětnou vazbu.
1) bez toho přípravku by to byl opruz, šlo to montovat celkem na sílu (udělal jsem ještě chybu, že jsem brzdič celý sundal, příště vím, že lepší nechat na jednom šroubu
2) příčina byla kompletně sjetá jedna destička z důvodu chybějící pružinky "V", které pak tedy destičku neodtláčela. Toto mě vůbec nenapadlo, protože desky byly poměrně nové, ostatně vnitřní deska snad 1cm "masa". Při kontrole jsem to ve tmě s čelovkou taky neviděl, protože jsem sundal celý třmen a jen hledal štěrk a jinou nečistotu
3) bohužel mě teda čeká celá rozborka/sborka znovu, protože náhradní pružinu jsem samozřejmě neměl. Takže doporučuju, jestli už budete objednávat věci na zadek, vzít tu sadu taky. Stojí kolem 100-200Kč a ušetříte si čas a práci. Já ji teď nahradil udělanou z nějakého pevného lanka (je to vlastně jen kus pružného drátu), než mi snad dnes-zítra dojde objednaná.
 
tak je pro zpětnou vazbu.
1) bez toho přípravku by to byl opruz, šlo to montovat celkem na sílu (udělal jsem ještě chybu, že jsem brzdič celý sundal, příště vím, že lepší nechat na jednom šroubu
2) příčina byla kompletně sjetá jedna destička z důvodu chybějící pružinky "V", které pak tedy destičku neodtláčela. Toto mě vůbec nenapadlo, protože desky byly poměrně nové, ostatně vnitřní deska snad 1cm "masa". Při kontrole jsem to ve tmě s čelovkou taky neviděl, protože jsem sundal celý třmen a jen hledal štěrk a jinou nečistotu
3) bohužel mě teda čeká celá rozborka/sborka znovu, protože náhradní pružinu jsem samozřejmě neměl. Takže doporučuju, jestli už budete objednávat věci na zadek, vzít tu sadu taky. Stojí kolem 100-200Kč a ušetříte si čas a práci. Já ji teď nahradil udělanou z nějakého pevného lanka (je to vlastně jen kus pružného drátu), než mi snad dnes-zítra dojde objednaná.
Tady tě trochu zklamu. Ty odtržné drátky (V pružina jak jsi psal) jsou jen pomocné a destičky se musí "odkopnout" od kotouče i bez nich. Zároveň na zadních brzdách je na jednom páru destiček jen jedna pružinka (takhle je to už z výroby - na obrázku červeně). Ale klidně tam můžeš dát ty drátky dva, v podstatě se tím nic nezkazí.

Pokud ti šel blbě zatočit pístek, tak jsis buď zapoměl otevřít nádobku na brzdovou kapalinu nebo měl zataženou ruční brzdu (případně je poškozený/zaseknutý mechanismus ruční brzdy - častá vada u zadních akebono třmenů) a nebo je poškozená/zpuchřelá/nafouknutá vnitřní těsnící gumička písku. I bez toho fundamentu na zatáčení písku musí jít třeba pomocí čápových kleští ten pístek lehce (s malou silou) zatočit, když ty čápovky zasekneš do výřezů pro destičku co jsou v pístku. Pokud jsi se s tím pral, tak to může být jeden z problémů co jsem napsal.

Zadní destičky u tohodle staršího akebono systému se taky často zaseknou/zareznou ve vodících plíškách (na obrázku zeleně) a já osobně už je vůbec nečistím,ale při výměně destiček dávám rovnou nový.

Další problém u tohodle systému jsou plovoucí čepy (na obrázku fialově) a jejich prachovky (na obrázku žlutě). Ty prachovky jsou tak ehm ehm "špatně" vymyšlený že jejich jediný těsnící břit se brzy poškodí a začne na čep téct voda/bordel/vzdušná vlhkost atd... Jakmile ty čepy nejsou vyleštěný jak psí kulky, tak dej rovnou nový a s výměnou destiček automaticky nový těsnící prachovky. Rovnou můžeš kouknout i do toho futra kde ty plovoucí čepy jezdí jestli se rez nedostala i dovnitř. Pokud ano a ten povrch ve futru je hodně poškozený/zrezlý, tak kup nový úchyt destiček (v běžných autodílech stojí cca 1000Kč).

Zároveň plovoucí čep na náběžný hraně má na sobě antivibrační gumičku (na obrázku modře). Ta se časem taky poškodí/nafoukne a čep se kvůli ní zasekne ve futru (pak to automaticky taky spálí destičku/y). Bohužel z osobní zkušenosti v běžných autodílech co prodávají opravný sady a v nich jsou tyhle gumyčky,tak z cca 80% mají špatnou tloušťku a čep jde do toho futra s novou gumičkou i blbě zandat. Mám pocit že QuickBrake a AutofreinSeinsa má ty gumičky dobrý - ALE RUKU DO OHNĚ ZA TO NEDÁM. Pokud se ti nepodaří sehnat tu gumičku správný velikosti aby tam s ní ten čep zaplul jak po másle po tom co ten čep namažeš, tu gumičku tam raději nedávej vůbec. Nic se nestane, jen ten plovoucí čep bude rychleji podlejhat zkáze (poškodí se jeho kluzný povrch) a budeš ho muset třeba za cca 4 roky vyměnit.

35300cd17a9c88ddbd32a2c1b8be49bd-604x849.gif

Jestli ti přijde že jsem těch problémů napsal nějak moc a přitom už teď mi běhá hlavou že jsem určitě na něco ještě zapoměl, tak bohužel. Zadní brzdový systém Akebono co Mazda používala na mazdách snad od dob Karla IV. dle mě patří k jedněm nejblběji navrženým a nejporuchovějším hydraulickým systémům co snad jsou. Pokud si chce majitel tyhle dnes už starší auta nechat dýl, tak já za sebe nemám vůbec nic proti tomu prostě koupit kompletně nový/repasovaný třmeny i s úchytama destiček, aby měl aspoň nějaký roky klid a nemusel furt někde něco mazat, čistit, řešit...
 
Poslední úprava:
Super děkuju.
To mě vůbec nenapadlo (ale nechápal jsem, kam by se ze zavřeného systému dostala pryč) dokonce jsem měl pocit, že na jednom z videí tam byly pružinky dvě. Nádržku jsem neotvíral, ale lehce jsem povolil odvzdušňovák a pár kapek šlo ven. V jakém stavu byl píst nevím, protože na něm byla až ke kraji prachovka, nechtěl jsem ji stahovat, myslel jsem, že tak je to v pořádku. Možná to bylo ale fakt jen rukama, kdy jsem jednou musel držet brzdič a druhou šroubovat.
Ano, jeden z čepů byl lehce orezlý, vzal jsem ho 1.500 smirkem, abych ho vyleštil a vše samozřejmě namazal. Vyčistil jsem i ty plíšky, ve kterých chodí destičky, nebyly zarezlé a šli vzít lehce kartáčkem, namazané taky. Se servisem teda radši domluvím termín na kontrole ;).
 
Back
Top