• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

brzdy Zadní brzdy - kompletní repas

To vypadá, jak kdyby se nevracel píst. Dnes jsem s tím jel 15 km a dobrý, na začátku další trasy jsem párkrát prošlápl brzdy na místě a v cíli už se z toho kola zas skoro kouřilo.
 
Vyměň brzdič a ideálně za novej, žádnej repas
 
Vyměň brzdič a ideálně za novej, žádnej repas
Takže tutově brzdiče? Píst jsem z toho nikdy nevytahoval, tak nevím, co se tam může dít a jestli je to něco jednoduše a trvanlivě řešitelnýho (třeba tou opravnou sadou), proto se pídím po informacích :) Během výměny brzdičů je potřeba znovu nalít kapalinu a odvzdušnit to?
 
Takže tutově brzdiče? Píst jsem z toho nikdy nevytahoval, tak nevím, co se tam může dít a jestli je to něco jednoduše a trvanlivě řešitelnýho (třeba tou opravnou sadou), proto se pídím po informacích :) Během výměny brzdičů je potřeba znovu nalít kapalinu a odvzdušnit to?
Pokud není problém v mechanismu ručky (kloubek na třmenu je volný a po povolení ručky se plně vrátí) a třmen je starší 8 let (a nebyl ještě repasovaný) a zároveň pokud !!plovoucí čepy se volně hýbou i po kompletaci brzd!!, tak s největší pravděpodobností je poškozená (stářím nafouknutá) těsnící gumička pístku co je pod prachovkou, případně zároveň i s tím je rez/špína na samotném pístku třmene. Tato závada se dá poznat i tím že při zatáčení pístku třmene to jde hodně ztuha.

Bohužel všechny Mazdy od dob Karla IV (GE,GF,GG/GY,GH,BJ,....) do příchodu CX5 2012 (i tam mám ale výhrady) mají ten systém zadních třmenů konstrukčně naprosto tragicky vymyšlený ať se kouknu na jakou koliv část toho zadního brzdovýho systému. Jestli máš po těhle letech ještě origo původní zadní třmeny a máš peníze, tak se na repasování vyprdni a rovnou kup nový/repasovaný ideálně i s úchytem destiček (úchyt se dá v ČR koupit samostatně od Febest) a budeš mít svatej klid aspoň na nějakou nespecifikovatelnou dobu. Jinak všechny brzdový třmeny typu Akebono do cca 6-8000Kč jsou repasy, ale to vůbec nevadí. Nový jako fungl nový se dají v ČR sehnat snad jen v Mazdě.
 
Poslední úprava:
Díky za doplnění, zrovna jsem se chtěl zeptat jak poznám nový a repasovaný :D Co jsem se zběžně díval, píše to u produktů jen Autodoc, a asi se na to nedá spolehnout.

Plovoucí čepy jsem čistil a promazával snad každý rok co to auto mám. Ručku jsem loni a dva roky předtím dotahoval, ale ještě se na ni zaměřím. Pružiny na třmenech jsou v pořádku, mechanismus se posledně hýbal. Zkusím potočit ještě s těmi pístky, jestli se hýbou.
 
@3nv1r0 otevři nádobku na brzdovou kapalinu, sundej třmen aby jsi s ním mohl pracovat (NEodpojuj brzdovou hadičku) a vem si třeba kleště čápovky (pokud nemáš fundament na zatáčení pístku v brzdovém třmenu). Těma kleštěma se snaž přes výřezy v pístku točit s tím pístkem ve směru hodinových ručiček (prostě ho tím točením zašroubovat). A tohle točení/zatlačování musí jít naprosto lehce. Jak se s tím budeš prát nebo vyvíjet velkou sílu, tak je ten pístek přidřený ať už z důvodu vadný těsnící gumičky nebo rzi/špíně na kluzný straně pístku - nezapomeň nakonec nastavit ty výřezy tak aby pak ten spodní směřoval dolů a mohl do něj zapadnout ten kolik na vnitřní destičce.
Potom už je to jen na tobě a tvý peněžence jestli třmen jen zrepasuješ (doporučuji sadu od Frenkit) nebo koupíš nový.

U plovoucích čepů je zároveň problém že ty co jsou na náběhový straně a mají na sobě ty gumyčky proti kmitům, tak ty gumičky se často nafouknou a zaseknou se uvnitř a tím pádem zaseknou celý plovoucí čep. Zároveň mraky výrobců těhle opravných sad ty gumičky dodává už moc tlustý, takže ty ty plovoucí čepy vyměníš i s novýma gumičkama a ony se zaseknou hned jak třmen namontuješ a dosáhneš. Byť toho výrobce považuji za podřadnýho, tak asi nejlepší (přesností k originálu) tyhle tlumící gumičky na plovoucí čepy dělá Autofrein Seinsa.

Zároveň jak jsi psal že už jsi 2x během krátký chvíle musel upravovat chod ruční brzdy, tak na to taky pozor. Když totiž to seřízení lanovodů přetáhneš nebo uděláš špatně, tak se naprosto v klidu může stát že ve třmenu (většinou jen v jednom) dojde k překročení samostavu/šroubovice a pak buď jedno kolo může pořád přibržďovat nebo naopak jedno kolo na ručku brzdí normálně a druhý ne (jako by byl v háji lanovod) - prostě jak u škodovek s bubnovýma brzdama typu simplex když jsi trhnul ručkou při driftu a najednou se všechno po?

Prostě tenhle starý typ systému Akebono stojí za ho ? a to bych mohl nadávat na každý díl z těch brzd co vezmeš do ruky.
 
Poslední úprava:
Těmi pístky ani náhodou nepotočím – kleště (čápovky) jsou bez šance, stejně tak cokoliv jinýho co jsem měl zrovna po ruce. Na levým třmenu se píst jakžtakž vrací a plechový kolo jen mírně hřeje, na pravým neudržím prsty. Bývá to kousnutý i do té míry, že je cítit, jak auto při vyřazení samovolně zpomaluje, motor se s tím vyloženě pere a při zastavení se pravá zadní strana vzepře ? Občas to trochu povolí (třeba po přejetí nerovností), ale po hlubokým sešlápnutí brzdy je to zpět.

Včera jsem aspoň preventivně povolil všechny nezbytný šrouby na zadních třmenech a držácích destiček, prostříkl závity měděnkou a znovu dotáhl, takže mám jistotu, že výměna půjde aspoň v tomhle hladce. Instrument na šroubování pístů bohužel nemám, ale dost by se mi hodil. Ještě se po něm podívám, celá sada je pro mě ale zbytečná investice.

Zatím nevím, jestli se do toho pustím sám. Především si nejsem jistej, zda to odvzdušním a nastavím ručku tak, aby to chodilo správně. Když ano, dostanu se k tomu nejdřív příští víkend, pokud budu mít všechny díly a nástroje. Do té doby s tím budu muset jezdit, byť denně jen asi 5 km.

K fotkám – na jedné je u toho pravýho písku na prachovce prasklinka, na další krásně cihlová barva kotoučů. Ty škrábance na okrajích mě taky trochu vyděsily, ale patrně jsem je týden předtím udělal já kartáčem. Nebylo tam nic co by o ně za jízdy dřelo.

IMG_20210410_135954.jpg IMG_20210410_133817.jpg
 
Tak pozor ať si tím ježděním nezničíš ložisko.
 
@3nv1r0 otevři nádobku na brzdovou kapalinu, sundej třmen aby jsi s ním mohl pracovat (NEodpojuj brzdovou hadičku) a vem si třeba kleště čápovky (pokud nemáš fundament na zatáčení pístku v brzdovém třmenu). Těma kleštěma se snaž přes výřezy v pístku točit s tím pístkem ve směru hodinových ručiček (prostě ho tím točením zašroubovat). A tohle točení/zatlačování musí jít naprosto lehce. Jak se s tím budeš prát nebo vyvíjet velkou sílu, tak je ten pístek přidřený ať už z důvodu vadný těsnící gumičky nebo rzi/špíně na kluzný straně pístku - nezapomeň nakonec nastavit ty výřezy tak aby pak ten spodní směřoval dolů a mohl do něj zapadnout ten kolik na vnitřní destičce.
Potom už je to jen na tobě a tvý peněžence jestli třmen jen zrepasuješ (doporučuji sadu od Frenkit) nebo koupíš nový.

U plovoucích čepů je zároveň problém že ty co jsou na náběhový straně a mají na sobě ty gumyčky proti kmitům, tak ty gumičky se často nafouknou a zaseknou se uvnitř a tím pádem zaseknou celý plovoucí čep. Zároveň mraky výrobců těhle opravných sad ty gumičky dodává už moc tlustý, takže ty ty plovoucí čepy vyměníš i s novýma gumičkama a ony se zaseknou hned jak třmen namontuješ a dosáhneš. Byť toho výrobce považuji za podřadnýho, tak asi nejlepší (přesností k originálu) tyhle tlumící gumičky na plovoucí čepy dělá Autofrein Seinsa.

Zároveň jak jsi psal že už jsi 2x během krátký chvíle musel upravovat chod ruční brzdy, tak na to taky pozor. Když totiž to seřízení lanovodů přetáhneš nebo uděláš špatně, tak se naprosto v klidu může stát že ve třmenu (většinou jen v jednom) dojde k překročení samostavu/šroubovice a pak buď jedno kolo může pořád přibržďovat nebo naopak jedno kolo na ručku brzdí normálně a druhý ne (jako by byl v háji lanovod) - prostě jak u škodovek s bubnovýma brzdama typu simplex když jsi trhnul ručkou při driftu a najednou se všechno po?

Prostě tenhle starý typ systému Akebono stojí za ho ? a to bych mohl nadávat na každý díl z těch brzd co vezmeš do ruky.
Diky Max6, tim "prekrocenim samostavu" jsi s nejvetsi pravdepobnosti popsal i muj problem.
Zacalo to tim, ze jsem si chtel vymenit lanovody. Kdyz jsem zjistil, ze kvuli tomu musi dolu polovina vyfuku, tak jsem se domluvil s kamaradem mechanikem a nechal to na nem, protoze ma dilnu.
Cca po dvou tydnech provozu a asi dvou jemnych korekci dotazeni rucky jsem zjistil, ze brzdi jen jedna strana.☹️ Pred rokem jsem delal komplet repas(nekde jsou tu fotky), abych mel klid, ale rok se s rokem sesel a musim to rozebrat znovu.?
Musim bohuzel potvrdit, ze je to jedna z nejvetsich slabin GH, presne jak popsal Max6.
 
Ako sa to da potom "zresetovat" aby brzdili znova obe kolesa?
 
Hadam, ze asi takto...opojit, odmontovat, rozebrat, znovu nastavit sroubeni, slozit, smontovat, pripojit a odvzdusnit.
A nebo jen odpojit, odmontovat a zahodit do kopriv...
Kazdopadne se pred tim pokrizovat a nechat se poplivat pro stesti.?
 
Dneska jsem dělal repas jednoho zadního brzdice, pistek se ne vracel a hřálo se mi kvůli tomu kolo. ani při otevřeným víčku na nadrzce brzdovky jsem nebyl schopen pistek otočit ani o půl otáčky. Po rozebrání byla sice prachovka v pořádku ale na pistku už byla rez a špína, takže šel na výměnu a zároveň i těsnící gumička pod prachovkou a prachovka samotná taky.
Teď to jde krásně, ale dávám tomu rok, maximálně dva a budu se v tom vrtat znovu... Už si připadám jako kdybych měl zase GG, tam to bylo taky nekonečný boj...
 
Je to obecně problém většiny Japonců co mají ručku resenou tímto způsobem
 
Ahoj. Nevim jestli to sem patri ale mam pocit ze to delaji prave brzdy. Od zadni napravy slisim pri prejezdu nerovnosti klepani. Neco jak kdybych mel v kufru uvolneny hever. Myslel jsem ze je to neco v kufru, ale postupnym pozorovanim se zda jako by to slo od brzd. Kdyz totiz na nerovnostech brzdim, klepani neni sliset. Nesetkal se s tim nekdo? Brzdy mam zatim puvodni. Uz jsem mel jednou problem s zablokovanym pistem na zadnim kole. To se procistilo a od vtedy s tim problem nebyl.
 
Taky to pozoruji, lehounké poklepávání jen při prvním rozjezdu po nastartování do prvního silnějšího zabrzdění. Kontroloval jsem zadní tyčky a uložení stabilizátoru a to je vše v pohodě. Zadní třmeny jsem nechával vyčistit a namazat, dávaly se nové kotouče a desky. Ruční brzda se vrací v pořádku, kola se nehřejí, vše chodí tak jak má a na destičkách není viditelná vůle, ale stejně to dělá.
 
Back
Top