• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Proč si v servise nenechat nalít do motoru Mazda Original Oil?

Status
Neotevřít pro další odpovědi.

Ondrej K

rodinný člen KLANu
Podporovatel MazdaKlanu Ověřený uživatel MazdaKlanu
1 805
Sice jsem ve špatném fóru, ale správné ne a ne najít (olej do benzínu): Teď řeším první výměnu (5000 km, Sky-G 165), a moc se mi nechce tam dávat ten Mazda Original, do kterého mě tlačí ve V-Group v Kladně. Dřív jsem jezdil s trojkou do Ústí n/L, kde používali Shell Hellix Ultra, který by měl být lepší. No a Castrol FST 0W-30 je dle víc zdrojů asi vůbec nejlepší... Kdybych odhlédnul od financí, má smysl hledat ještě něco lepšího? Miller's třeba? Co na to záruka, kdyby se použil třeba 0W-40 namísto doporučovaného 0W-20/0W-30?
 
Sice jsem ve špatném fóru, ale správné ne a ne najít (olej do benzínu): Teď řeším první výměnu (5000 km, Sky-G 165), a moc se mi nechce tam dávat ten Mazda Original, do kterého mě tlačí ve V-Group v Kladně. Dřív jsem jezdil s trojkou do Ústí n/L, kde používali Shell Hellix Ultra, který by měl být lepší. No a Castrol FST 0W-30 je dle víc zdrojů asi vůbec nejlepší... Kdybych odhlédnul od financí, má smysl hledat ještě něco lepšího? Miller's třeba? Co na to záruka, kdyby se použil třeba 0W-40 namísto doporučovaného 0W-20/0W-30?

Mazda Original by měl být olej Total . Osobně používám do Mazdy 6 GH 2,2D Liqui Moly TopTec 4500
 
Nevím jak to je u nových aut, ale když jsem byl se svým GHčkem teď na servisní prohlídce tak mi chtěli vyměnit olej, tak jsem jim řekl že nechci, že si ho měním sám, načež mi řekli že mi nezapíší servisní prohlídku do knížky. Pak po delší debatě s kolegou usoudili že to teda zapíší. Když jsem se jich zeptal kdybych si donesl vlastni olej, tak mi řekli že mi ho vymění, ale že mi na to neposkytnou záruku kdyby ae něco stalo. Takže nevím. Každopádně bych tam ten jejich olej nelil.

Já použivám aktuálně Mobil1 5w40
 
Sice jsem ve špatném fóru, ale správné ne a ne najít (olej do benzínu): Teď řeším první výměnu (5000 km, Sky-G 165), a moc se mi nechce tam dávat ten Mazda Original, do kterého mě tlačí ve V-Group v Kladně. Dřív jsem jezdil s trojkou do Ústí n/L, kde používali Shell Hellix Ultra, který by měl být lepší. No a Castrol FST 0W-30 je dle víc zdrojů asi vůbec nejlepší... Kdybych odhlédnul od financí, má smysl hledat ještě něco lepšího? Miller's třeba? Co na to záruka, kdyby se použil třeba 0W-40 namísto doporučovaného 0W-20/0W-30?
používám do benzínu olej Castrol Edge Titanium FST 0W-30 bez problému ti ho nalijí i v origo servisu ,měním u @Max6 i před garančkou
 
Asi bych taky použil Castrol Edge FST 0W-30 nebo Mobil 1 New Life 0W-40, definitivně ne Mazda Original Oil Supra 0W-20.
 
Hmm tak ted jsem mel doplnujici telefonat s Kladnem, a rikali, ze pokud bude jine specifikace, nez doporuceni vyrobce (0W20 nebo 5W30 SN/SM/SL ci A3/A5), muze to mit vliv na zaruku a reklamaci, pokud by doslo k zavade motoru. Jinak pouzit vlastni olej neni problem, jen to pry napisi do poznamky do servisky, coz je asi jedno. Po nejakem delsim patrani na webu bych se mozna sam klonil taky spis k 0W-20, nez 0W-30, a to kvuli mensimu rozpeti viskozity, protoze to vypada, ze tyhle moderni jap. motory jsou na to proste staveny. Treba ten Castrol FST 0W-30 ma obecne trvale (pri 40 i 100 st. C) docela citelne vyssi viskozitu, nez Millers 0W-20 i Shell Helix 0W-20... coz jestli na to neni motor staveny, nemusi byt vzdycky lepsi, aspon z toho co jsem si dnes prectenim nekolika clanku osvezil znalosti o mazani. Jeste budu asi dal zkoumat, nicmene cas se mi krati (ctvrtek).

Kazdopadne diky vsem za rady a nazory!
 
Poslední úprava:
po domluvě s @Max6 mi lijí Castrol Edge Titanium FST 0W-30 do CX3 v Auto Palace Spořilov bez problému a v servisce mám pouze, že olej byl měněn u nich nic o tom, že je to jiný olej nebo tak něco. Některé Mazda servisy mi dokonce Castrol Edge Titanium FST 0W-30 nabízely také s tím, že pokud chci pro motor něco lepšího tak není problém
 
Hmm tak ted jsem mel doplnujici telefonat s Kladnem, a rikali, ze pokud bude jine specifikace, nez doporuceni vyrobce (0W20 nebo 5W30 SN/SM/SL ci A3/A5), muze to mit vliv na zaruku a reklamaci, pokud by doslo k zavade motoru. Jinak pouzit vlastni olej neni problem, jen to pry napisi do poznamky do servisky, coz je asi jedno. Po nejakem delsim patrani na webu bych se mozna sam klonil taky spis k 0W-20, nez 0W-30, a to kvuli mensimu rozpeti viskozity, protoze to vypada, ze tyhle moderni jap. motory jsou na to proste staveny. Treba ten Castrol FST 0W-30 ma obecne trvale (pri 40 i 100 st. C) docela citelne vyssi viskozitu, nez Millers 0W-20 i Shell Hellix 0W-20... coz jestli na to neni motor staveny, nemusi byt vzdycky lepsi, aspon z toho co jsem si dnes prectenim nekolika clanku osvezil znalosti o mazani. Jeste budu asi dal zkoumat, nicmene cas se mi krati (ctvrtek).

Kazdopadne diky vsem za rady a nazory!
Jako, že do poznámky napíšou typ oleje? Když jsem to s aut. servisem řešil já, tak mi 0W-30 od castrólu dokonce schválili, jako dobrou volbu, ale do poznámky nic nepsali... jenom výměna oleje a olejového filtru, žádný typ ani značku. Taky jsem se bál, co záruka... ale řekli mi, že prej by se musel motor zadřít, aby se něco stalo. A jaká je šance... Navíc, jak zjistí zpětně, co tam bylo nalito, leda nějakým extra chytrým rozborem. Castrol FST 0W-30 má vyšší viskozitu (spec. ACEA C3), protože má tzv. normální HTHS viskozitu... tzn. lépe drží olejový film. Zatímco ty 0W-20 cos vypsal, mají nízkou HTHS viskozitu (spec. ACEA A1/B1). Tzn. s tím Castrólem ti max. vznikne o něco vyšší spotřeba (max do cca 5%). A ty podle všeho auto často vytáčíš, tak být tebou, dám radši lepší olej ;)
 
Změnit servis. Odůvodňovat záruku volbou oleje, který se pohybuje SAE viskozitou v doporučeném rozsahu (0W30 splňuje nároky viskozitní třídy 0W i viskozitní třídy 30), je při dodržené min. výkonnostní třídě totální diletantství.
Tyhle moderní japonské motory jsou "stavěný" na to, aby měly co nejnižší spotřebu a automobilka za ně neplatila CO2 pokuty vyšší, než je nutné. Proto se používá 0W-20. To je asi tak jediné, jak jsou "prostě stavěný". :D Dej tam 5W30, pokud přes názor servisu nejede vlak.
Aby bylo jasné, importér tlačí Original Oil servisům za pohrůžek minimálních odběrů (dělají statistiky o odběrech a uskutečněných prohlídkách), ačkoliv je mu jasné, že zákazník do auta může dávat cokoliv, co odpovídá specifikaci.
 
No úplně mě nalamujete k tomu, dát tam ten Castrol FST 0w-30, po kterým jsem původně koukal. Manuálem vynucené API SN splňuje, takže pokud by nezáleželo na specifikaci viskozitní třídy, ale pouze na této zkratce, byla by snad reklamace v pohodě. Co se týká zadření motoru, "jaká je šance" - nikdy nevíme, kdo z nás vylosuje vadný motor z výroby. Nevěřím, že se každý povede, vždycky je to u tak složitého mechanismu do nějaké míry loterie. Takže i kdyby to nebylo olejem, nechtěl bych pak řešit výměnu motoru za 200k z vlastní kapsy.

Nicméně, ještě k těm viskozitám: Pokud má motor mimořádně malé výrobní tolerance, není náhdou správné, když je olejový film slabší a viskozita oleje spíše trvale menší?

Šestku už netočím tolik, jako 165k trojku, protože to nemá smysl. Jezdit rychle okresky se s ní daleko víc bojím, je příliš dlouhá a měkká a hůř hledám limit, navíc horší obutí, které se mi nepodařilo zatím prodat (takže na tom možná budu muset jezdit, dokud se nesjedou).
 
No úplně mě nalamujete k tomu, dát tam ten Castrol FST 0w-30, po kterým jsem původně koukal. Manuálem vynucené API SN splňuje, takže pokud by nezáleželo na specifikaci viskozitní třídy, ale pouze na této zkratce, byla by snad reklamace v pohodě.
0W30 pokrývá celý teplotní rozsah, kde začíná 0W20 a končí 5W30 (oba doporučované oleje Mazda).
Nicméně, ještě k těm viskozitám: Pokud má motor mimořádně malé výrobní tolerance, není náhdou správné, když je olejový film slabší a viskozita oleje spíše trvale menší?
Tahle otázka snad ani nemůže být myšlena vážně. Jde přece o střihovou a teplotní stabilitu. Když se obojí rozpadne, olej prostě přestává mazat. Míst, kde se tak stane, je v motoru spousta a je jedno, jaké mají výrobní tolerance.
 
0W30 pokrývá celý teplotní rozsah, kde začíná 0W20 a končí 5W30 (oba doporučované oleje Mazda).

Teplotní rozsah pokreje přece každý olej, ale je otázka, jaké má při těch teplotních maximech/minimech parametry... nebo mi něco uniká? Je tedy tudíž zajímavější dívat se na viskozitu při 40 a 100, kterou má — doporučuji se podívat — velmi často 5W30 i 0W30 vyšší, než 0W20. Samozřejmě jsou i další parametry, ale ty jsou podobně odlišné.

Proč Mazda v teplých krajinách doporučuje stále ten 5W30 a v chladnějších 0W20, když by vždycky stačil 5W30? A proč nedoporučují 0W30, ač ho v brandu Mazda Original Oil dodávají také a více by vydělali a zjednoušili by si produktové portfolio? :)

Tahle otázka snad ani nemůže být myšlena vážně. Jde přece o střihovou a teplotní stabilitu. Když se obojí rozpadne, olej prostě přestává mazat. Míst, kde se tak stane, je v motoru spousta a je jedno, jaké mají výrobní tolerance.

Nejsem odborník přes oleje nebo mechaniku motoru, ale v článcích od "olejařů" nebo servisních techniků se poměrně konzistentně vyskytuje spojitost mezi sílou olejového filmu a hustotou oleje, alespoň jak to chápu já. Selsky mi to taky dává rozum, kde pokud je olej výrazně řidší (a párkrát jsem narazil na narážku, že třeba Mazda Original 0W20 je opravdu "jako voda"), píst se pohybuje lehčeji, olej může při nedokoanlém setření pístním kroužkem více pronikat do spalovací komory. Nebo je to jinak? Nebo jsou oleje, které mají tendenci dělat ultratenkou vrstvu a zároveň tyto molekuly drží extrémně při sobě i při vysokých teplotách? Takový si neumím úplně představit -- jakoby malé velmi lepivé molekuly, které ale nemají tendenci být spojené v každém směru (tzn. i do tloušťky vrstvy), ale drží pouze v jednom směru, v ploše, na povrchu válce?

Teplotní stabilitu, je-li tím myšleno schopnost mazat při vysokém rozpětí teplot, budou mít veškeré ty oleje víceméně shodnou, ne? Který z parametrů to je? Schopnost mazat při -X st. C a >200 st. C mají dle výrobců všechny, a viskozitu při rozpětí teplot jsem rozebírat o pár odstavců výše.

Střihová - jasně, a chápu i korelaci "řidší olej" - snáz se "strhne" (střihne), ale jsou podmínky v čtyřválci 121kw takové, aby byl olej extrémně namáhaný? Není zrovna střihová stabilita parametr klíčový spíše do vysokootáčkových a vysocenamáhaných sportovních/závodních motorů, kde je rychlost pístu a dlouhodobé tepelné namáhání výrazně vyšší?

Co se týká výrobní tolerance/těsnosti — tak nevím, jak to myslíš, ale doufám, že nechces popřít její vliv na doporučenou hustotu oleje. Opět vycházím spíše ze selského rozumu (třeba uvažuji zcela špatně), ale proč tedy starší motor vyžaduje čím dál hustší (viskóznější) olej, jinak tento proniká do komory a motor ho spaluje? Vůlema a těsností to tedy není? Skřítci?

Nemyslím to nijak zle, vážně si to nechám vysvětlit.
 
Mimochodem jeden kolega má F-Type R a tam doporučují také tuším 0W-20 nebo 0W-30 (teď nevím přesně) — počítám, že Jaguar to nemusí u relativně drahého sportovního auta řešit kvůli ekonormám, a přesto doporučují takto nízkoviskózní olej (když vezmu, že třeba Porsche jiného kolegy "papá" 5w-50)... Nebo se pletu a je to kvůli ekologii?
 
Není problém v prvním čísle (0W), problém je v tom druhém. Jako voda jsou i jiné oleje, nicméně ty mají 2x-3x lepší dynamickou viskozitu pří 100 stupních. Nehledě už vůbec na HSTS pro přeplňované motory. U zmíněného F-Type s ohledem na jeho spotřebu může být motivace ušetření nějakých 2-3 % (0W20 vs. 5W50 potažmo 10W60 plná syntetika) docela silná (až 95 EUR za gram CO2 nad 130 g/100 km).
 
O pár desítek zahraničních článků a diskusních fór dále jsem se dobral k tomu, že by použití 0W-30 namísto 5W-30, při zachování aspoň nějaké požadované specifikace (v tomhle případě API SN), nemělo mít na záruku vliv, ať si servis tvrdí co chce. Důležité je taky to, že rozsah oleje je v mezích olejů doporučených výrobcem, ale zřejmě to není tak důležité, jako specifikace API/ACEA. Museli by při zadření motoru nebo třeba nadměrném opotřebení ložisek prokázat, že olej neměl mazací schopnost a že zadření bylo způsobené olejem. Což je takový ten klasický a široce dostupný test stavu oleje. Na záruku na nesouvisející závady motoru by olej neměl mít vliv vůbec. Aspoň tak je tomu u jiných značek, např. i u Toyoty, takže počítám, že u Mazdy to bude shodné.

Takže je klidně nechám do poznámky připsat, že šlo o vlastní olej, ale taky budu trvat na připsání přesné specifikace oleje a zmínku o plnění z nového neotevřeného kanystru. Kdyby odmítali, tak prý se dají donutit tím, že je člověk požádá, aby na papír napsali odůvodnění, proč by ten olej škodil motoru, a podepsali to :).

A Castrol EDGE Titanium FST 0W-30 už čeká na vyzvednutí :). Příští výměnu udělám asi za ještě lepší, kde se zdá, že Millers Oils CFS 0W30 NT+ kvalitou prakticky nic běžného nekonkuruje — bohužel teď už bych ho nedokázal dostatečně rychle sehnat.

Pak dám vědět, jak to ve V-Group proběhlo, vymohl jsem si i přítomnost u výměny (budeme dělat ještě výměnu rozlámaného krycího plastu uvnitř podběhu LP kola, u čehož jsem chtěl být taky, aby tam neprováděli nějaké kraviny).
 
Poslední úprava:
O pár desítek zahraničních článků a diskusních fór dále jsem se dobral k tomu, že by použití 0W-30 namísto 5W-30, při zachování aspoň nějaké požadované specifikace (v tomhle případě API SN), nemělo mít na záruku vliv, ať si servis tvrdí co chce.

tak to už tady víme, proč to neřešíš přes @Max6 ? Mě domluvil garančku na Spořilově, filtry a olej mi vyměnil on a v servisu jen dodělaly zbytek garančky a napsaly, že garančka byla provedena u nich = žádné poznámky o oleji apod. Proč to děláš složitě ???
 
tak to už tady víme, proč to neřešíš přes @Max6 ? Mě domluvil garančku na Spořilově, filtry a olej mi vyměnil on a v servisu jen dodělaly zbytek garančky a napsaly, že garančka byla provedena u nich = žádné poznámky o oleji apod. Proč to děláš složitě ??

Složitě? Pro mě nejsou dva telefonáty do Kladna (první na termín, druhý na dotaz ohledně vlastního oleje) nějak moc složité... termín na výměnu mi dali 5 dnů dopředu a časově tak, jak jsem si řekl (pozdě odpoledne). Přítomnost u výměny jim nevadila, tak nevím co je na tom obecně špatného. Přijedu a je hotovo. A nad použitým olejem bych si stejně to čtení sám dal, ať už by ho doporučil kdokoliv. Stejně jsem u své trojky tenkrát prověřoval, zda ten Shell Helix, který mi doporučili v Ústí, je fakt lepší, než Mazda Supra 0W20, a zda jim dovolím ho použít.

PS: Garančka na Spořilově nebo jinde BTW vychází většinou o hodně (o HODNĚ; 20tkm na CX3 o 2000 Kč, u trojky byl rozdíl podobný... Jeremiášova odhadovala 60tkm za 5k, Ústí bylo za 3500) dráž, než mi ji dělali v Ústí nad Labem, krom toho pražským servisům a prodejcům tolik nevěřím.
 
Dělej jak myslíš, já si raději olej a filtry udělám sám a zbytek servis, a zbytek garančky byl za 2000 Kč, ještě jsem chtěl geometrii tak jsem 1000 Kč priplatil https://www.mazdaklan.cz/threads/vladas75-mazda-cx-3.843/page-2 , jestli to dělají o 2000 Kč levněji, tak to dělají skoro zadarmo?

Včetně oleje, celá garančka. Kamarád má stejně starou CX-3, ale je línej někam s tím jet. Teď jsem se mrknul na naši konverzaci a Praha 5300 Kč, Ústí 3400 Kč. Rozdíl je jak v ceně práce, tak v ceně náplní a originál dílů. Já moc nevidím důvod zařizovat si to nějak děleně. To co teď řeším je mimořádná výměna při 5tkm a do toho ten rozlámaný plast v podběhu, což by taky museli dělat přímo v Mazdě, leda bych si ten náhradní plast koupil třeba přes eBay a vyměnil sám, ale to už bych si pak mohl sám udělat olej... Garančku ve 20tkm je podle mého časově úspornější taky udělat na jednom místě dohromady, pokud je máš prověřený a můžeš jim věřit (proto u toho chci poprvé po změně servisu být, abych viděl, jak se ten člověk k autu chová, jak přemýšlí a jaký má pracovní postupy).
 
Status
Neotevřít pro další odpovědi.
Back
Top