Toto je návod pouze pro MANUÁLNÍ PŘEVODOVKY !!!
Začíná být zase zima a s tím se opět začali rozšiřovat problémy s řazením. Většinou lidi trápí zařazení 1., 2., 3. stupně a zpátečky. U nových aut je to běžný jev i za tepla, protože si ozubený soukolí a synchronizace teprve sedají (zajíždí se), ale tento jev se nejčastěji u zajetých aut objevuje pokud se olej v převodovce blíží svému konci života, a nebo byl použit nekvalitní olej. Samozřejmě těch problémů, proč auto blbě řadí může být víc, ale rozhodnul jsem se udělat návod na odstranění toho nejčastějšího a nejjednodušeji opravitelného – výměna převodového oleje. Návod jsem udělal na M3BM Skyactiv-G165 (benzín) převodovka Skyactiv 6ti kvalt C66M-R. Klidně to berte jako univerzální návod, který by mohl pasovat i na jiný Skyactivy (u CX5,GJ,atd... to určitě bude stejný) a ve svý podstatě se to takhle dělá i na stařičký 626 a novějších mazdičkách.
Před každou prací hodně pomůže vědět jaký nářadí a prostor bude potřeba. Jako pracovní prostor potřebujete rovnou plochu, protože auto musí stát rovně při vypouštění a nalívání. Samozřejmostí je možnost dostat se pod auto. Nářadí není třeba tolik a většina z vás domácích kutilů ho najde doma: 10ku oříšek na malou ráčničku (nebo jakoukoliv 10ku kterou povolíte šroubky spodního krytu motoru); malý/ostrý plochý šroubovák na vycvaknutí příchytek který drží spodní kryt motoru (ti co mají plastový nářadí na povolování interiérů to mají jasný co použít); 23ku oříšek s ráčnou na povolení výpustného šroubu a dolejvacího šroubu (postačí i 23ka klíč); 2x nový podložky pod výpustnej a dolovací šroub o vnějším průměru 24mm vnitřním průměru 18mm a tloušťce 1,5mm (doporučuji měděný – snad v každym železářství nebo určitě ve šroubkárně za pár korun); momentový klíč na dotažení výpustného a dolejvacího šroubu (není nutnost, jen při dotahování používejte hlavu a ne svaly); hadici s trychtýřem pro dolejvání nového oleje (cokoliv na způsob toho co je na obrázku); nějaký odmašťovač na vyčištění dílů od oleje (já požívám čistič brzd – z Lidlu); ubrousky na čištění (ty se vždycky hodí minimálně na zamaštěný ruce); nádobu do který se vypustí starý převodový olej (do týhle převodovky se vejde 1,7 litru tak volte nádobu podle objemu vypouštěnýho oleje);a nakonec samozřejmě nový převodový olej.
Převodový olej a jeho množství volte podle typu auta/převodovky a taky zkušeností ostatních. K tomu vám nejvíc poslouží uživatelský manuál od vašeho auta nebo se dá odpíchnout od mazacích plánů co jsou na internetu. Do týhle M3BM se dává převodový olej 75W-80 1,7 litru API GL-4. Do starších (NEskyactiv) mazd všichni známe Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 2,6 až 2,9 litru, ale to jen tak mimo téma. Volba u mého auta padla na Castrol Syntrans V FE 75W-80 API GL-4+.
A teď už po všem tom povídání je tu postup „Jak na to“
1. Sundejte spodní kryt motoru. Drží ho pár šroubů na 10ku klíček (ideální je použít malou ráčničku) a pár plastových příchytek co vycvaknete třeba plochým šroubovákem.
Zobrazit přílohu 11123
2. Na převodovce najděte výpustný a dolívací šroub (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11133Zobrazit přílohu 11125 Zobrazit přílohu 11126
3. Pod výpustný šroub si připravte nádobu do který vyteče starý olej
Zobrazit přílohu 11127
4. Pomocí ráčny a 23ky oříšku (nebo 23ky klíče) povolte výpustný šroub a nechte starý převodový olej vytéct do připravený nádoby.
5. Povolte i dolejvací šroub – taktéž na 23ku klíč
6. Dolejvací a výpustný šroub pořádně očistěte hadrem a nasaďte na ně nové podložky – ty starý podložky samozřejmě vyhodíme do popelnice
Zobrazit přílohu 11132
7. Jen co starý převodový olej vyteče, tak zasuňte hadici s trychtýřem do nalévacího otvoru horem přes otevřenou kapotu (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11129Zobrazit přílohu 11128
8. Tento bod je pouze moje doporučení – Než zašroubujete výpustný šroub, tak doporučuji vypláchnut dno převodovky čistým olejem. Takže výpustný šroub je povolený, v díře po nalévacím šroubu je hadička a vy ze shora do trychtýřku nalejete cca 300ml nového oleje a necháte ho pořádně vytéct – POZOR! Počítejte s tímto úbytkem při nákupu nového oleje, aby vám pak zbyl na samotné nalití čisté náplně.
9. Jen co všechen starý převodový olej pořádně vyteče a vykape, tak hadříkem utřeme výpustný otvor a rukou zašroubujeme výpustný šroub s novou podložkou.
Zobrazit přílohu 11130
10. Vezmeme momentový klíč, nastavíme ho na požadovanou hodnotu (u tohoto auta je to 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a utáhneme výpustný šroub.
Zobrazit přílohu 11131
11. Pokud jsme hadici s trychtýřem už nezasunuly do otvoru po dolejvacím šroubu (bod 7.), tak to uděláme a začneme do trychtýřku nalejvat nový olej.
12. Dolejvací otvor má funkci i kontrolního otvoru stavu hladiny převodového oleje. To znamená, že pokud je v převodovce už dostatek nového oleje, tak přebytečný olej začne tímto (dolejvacím) otvorem vytýkat ven. Takže jakmile uvidíte, že už dolejvacím otvorem začíná téct převodový olej, tak přestaneme nalívat nový olej, protože v převodovce je ho už dostatek.
13. Vyndáme hadičku z dolejvacího otvoru a necháme přebytečný olej vykapat – to může trvat docela dlouho, klidně 30min pokud byla převodovka teplá z předchozí jízdy.
14. Jakmile z nalejvacího otvoru přestane kapat přebytečný olej, tak opět hadrem otřeme dolejvací díru a zašroubujeme do ní rukou nalévací šroub s novou podložkou.
15. Opět vezmeme momentový klíč (který je nastaven na 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a dolívací šroub utáhneme.
16. Vezmeme nějaký hadr a čistič (já použil čistič brzd) a otřeme blok převodovky od oleje, který po ní stékal.
17. Nandáme a přišroubujeme spodní kryt motoru.
Toto je celý proces výměny převodového oleje v převodovce benzínového SkyActivu. Je velice podobný (ne-li totožný) jako výměna převodového oleje i ve starších mazda převodovkách včetně dieselů. Nový olej je v převodovce znát hned a i mě samotnýho překvapilo, jak jde najednou hladce přeřazovat i podřazovat.
P.S.: Takhle vypadá olej z mého auta pod mým vedením po 80000km (3letech) vůči novému oleji. Opravdu věříte doporučeným intervalům výrobce? Já ne…