• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

manuál Výměna převodového oleje (nejen) Skyactiv

Zdarec, chystám se na výměnu převodového oleje, neb i mé Mazdy se týká problém drhnutí při řazení. Po přečtení zdejší diskuze objednávám převodový olej Ravenol MTF-2 75W-80, API GL-4.
Chci vyměnit i podložky pod výpustný a nalévací šroub. Překvapilo mě, že @Max6, možná i ostatní, doporučují použít podložky měděné. Osobně jsem zvyklý u svých dalších aut používat podložku pod výpustný šroub hliníkové vany motorového oleje vždy hliníkovou (protože měď chemicky reaguje s hliníkem).
Nevím, z jakého materiálu je vyroben plášť převodovky u G165, pokud je to litina, tak měděná podložka není problém. Je to sice drobnost, ale zajímá mě Váš názor proč někteří z vás doporučují zrovna měděnou podložku a ne třeba hliníkovou. Díky.
Klidně dej hliníkovou jestli budeš mít klidnější spaní. Ano převodová skříň je ze slitiny hliníku, ale bát se reakce měď-hliník je v tomhle případě zbytečná = vůbec nic se nestane ani po X letech. Některý výrobci dávají i měděnou podložku pod svíčky na hliníkový hlavy motoru.
Měděnou používám hlavně z důvodu, že i po ohřátí plamenem, aby změkla (pokud si už měkčenou nekoupíš), je pořád pevnější a vhodnější, tam kde se kapalina/olej mění po delší době. Tu hliníkovou na převodovce, i po dodržení předepsanýho utahovacího momentu (teda snad ve fabrice dodržují předepsaný moment, který si sami stanovili), musím dost často ze šroubu vystříhávat štípačkama jak je tam rozlisovaná na kaši a už jsem i čistil závit v převodovce od hliníkových špon.

Jak jsem psal... klidně tam dej co chceš.
 
Čaues. Mně se zatím drhnutí nijak neprojevilo. Mám BMko krátce, tak doufam že se ani neprojeví. Nicméně chtěl bych tomu předejít a proto zvažuju vyměnu převodoveho oleje, ale chci se zeptat, jestli je to dobrý nápad když doteď funguje správně? Nebude pro mě lepší dát origo olej, co tam byl původně (pokud nestoji ranec jako u vw), když vydržel 95 tis. km bez problemu, než ravenol? 🤔
 
Poslední úprava:
Čaues. Mně se zatím drhnutí nijak neprojevilo. Mám BMko krátce, tak doufam že se ani neprojeví. Nicméně chtěl bych tomu předejít a proto zvažuju vyměnu převodoveho oleje, ale chci se zeptat, jestli je to dobrý nápad když doteď funguje správně? Nebude pro mě lepší dát origo olej, co tam byl původně (pokud nestoji ranec jako u vw), když vydržel 95 tis. km bez problemu, než ravenol? 🤔
Ahoj zkus zavolat na náhradní díly do nějakýho autorizáku Mazdy a řekni že chceš "Mazda Long Life Gear Oil G7", ale u něho kód ani cenu nevím.

Jinak ta náplň není celoživotní, takže nechat ho vyměnit je určitě dobrý nápad.

Čaues. Mně se zatím drhnutí nijak neprojevilo. Mám BMko krátce, tak doufam že se ani neprojeví. Nicméně chtěl bych tomu předejít a proto zvažuju vyměnu převodoveho oleje, ale chci se zeptat, jestli je to dobrý nápad když doteď funguje správně? Nebude pro mě lepší dát origo olej, co tam byl původně (pokud nestoji ranec jako u vw), když vydržel 95 tis. km bez problemu, než ravenol? 🤔
Ještě doplním, že ten Mazda Long Life Gear Oil G7 by měl být "originální" olej do převodovky specifikace 75W-80 API-GL4
Na internetu jsem našel nějaký kód CAC0-W0-0E0 a jestli je to ono, tak ten by měl stát nějakých cca 2900Kč za 4L kanystr a podle tvaru tý plechovky to vypadá že je to olej od Idemistu.
 
Poslední úprava:
Diky za info. U VW lidi brali vyloženě jen origo, ktery byl nějaky specialni "mineralní", což jiny vyrobce nedělal a všichni davali jen origo, protože měl specificke vlastnosti pro jejich převodovky - i kdyz bylo stejné označení oleje. Není to i u mazdy něco podobneho? Všechny maji GL4, ale neliší se original nějakou specialní aditivaci? 🤔 No asi dam raději na zkušenost místních kdy jim original drhnul :D Jen jsem chtěl přihodit poznatek z jineho fora.
 
Je tam požadavek API GL-4 a SAE 75W-80 (a v rámci této viskozní třídy co nejřidší dle katalogového listu - což plní právě ten Ravenol MTF-2)
 
@Natural Ty prevodovky u GH jsou stejný jen je u faceliftu delší 6ka. Chyba tisku tam je - dle originálního servisniho manuálu tam patří 75W-80.

....
Chyba v tisku v uživatelský příručce u GH před FL není. Dle originálního servisního manuálu (sekce převodovka) bylo u GH před FL do jistýho VIN používáno 75W-90, případně 80W-90 u všech typů manuálních převodovek. V příloze tu máte výňatek z toho workshopu.

Důvody proč to tak změnili si dokreslete sami. Asi jako když přešli z A3 na A5 u motorovýho oleje aniž by řekli písmeno. I když drobný změny tam byly (objímka 3/4 stupně, jiná 6tka,...)
 

Přílohy

  • GHtransoil.pdf
    837,1 KB · Zobrazení: 40
Poslední úprava:
Zajímavý. Podle tohohle bych měl mít 90, zkoušel jsem jako první 85 (se kterou fungovala almera i když měla mít 90 a ta taky nefungovala) a i tak za nižších teplot to řazení stálo za hovno, až s 75W-80kou to začalo fungovat.
 
Já mám teď na BP 55 tisíc km, Max6 mi před měsícem měnil olej v převodovce právě za ten Ravenol MTF-2 a funguje to moc pěkně. Mám od výměny cca 2 tisíce km.

Převodovka mi za tepla nijak nedrhla, ale teď je cítit takové ,,jennější” řazení. Když si vemu ,,vymrzlé” auto tak s původní náplní šlo řadit normálně ale byl tam cítit takový neplynulý krok - páka měla odpor pak to povolilo a šlo hladčeji.
Teď po výměně když mám ,,vymrzlé” auto jde samozřejmně taky páka víc z tuha než při zahřátem, ale ten pohyb je naprosto plynulý a takový ,,uhlazený”.

Jinak z převodovky vyteklo myslím 1,65l a nového oleje se tam vešlo 1,85l - nutno říct že ten co vytekl nevypadal moc pěkně.

Zítra jde k Max6 na výměnu převodového oleje (i motorového) M3 BM s nájezdem 130 tisíc km (přítelkyně to kupovala letos) převodový olej se zřejmně nikdy neměnil takže jsem zvědav co z toho poteče za humus ;)
Bude se dávat opět Ravenol MTF-2.

Za sebe tu výměnu doporučuji, i na novém autě to bylo poznat a hlavně ta náplň tam byla na minimu.
 
Čaues. Mně se zatím drhnutí nijak neprojevilo. Mám BMko krátce, tak doufam že se ani neprojeví. Nicméně chtěl bych tomu předejít a proto zvažuju vyměnu převodoveho oleje, ale chci se zeptat, jestli je to dobrý nápad když doteď funguje správně? Nebude pro mě lepší dát origo olej, co tam byl původně (pokud nestoji ranec jako u vw), když vydržel 95 tis. km bez problemu, než ravenol? 🤔
Olej bych určitě vyměnil a ještě doporučuju podřazovat, hlavně před předjížděním s meziplynem, nebo alespoň s klepnutím do plynového pedálu, aby se co nejvíc srovnaly otáčky motoru a převodovky. Chce to cvik, ale jak člověk jezdí, jde mu to líp a líp. Odměnou je plynulejší jízda bez tlučení hlavou do volantu a palubovky a asi i větší životnost převodovky.
 
Ono klepnout do plynu když se stojí na spojce nemá význam a kdo z běžných řidičů bude dávat 2x spojku
 
U nové drhnoucí převodovky řazení s meziplynem nebo dvojím vyšlápnutím spojky fakt pomohlo. Hned se řadilo líp, a jak se ochodila, už řadí slušně i bez toho.
 
Před třemi týdny jsem si o víkendu udělal čas a vyměnil na M3 motorový olej s proplachem (myslím, že se proplach u auta s nájezdem přes 100 tis. vyplatí, vytekla jen černá břečka), chladící kapalinu a převodový olej za Ravenol MTF-2. Koupil jsem 3 litry kvůli proplachu, samotná nová náplň byla cca 1,9 L.
Po výměně převodového oleje se řazení opravdu citelně zlepšilo, řadící páka se v kulise pohybuje lehčeji (s menšími odpory). Měl jsem problém hlavně s řazením 5. stupně, kdy se mi občas stalo, že jsem pětku nemohl zařadit a dával ji na 2x nebo i 3x. Světe div se, pětka od výměny jde jako po másle, řekl bych, že společně s šestkou vůbec nejlépe. Co se ale moc nezměnilo, je takové zaškobrtnutí při řazení, zejména při řazení nahoru u dvojky, trojky a čtverky. Zajímavé, že podřazování jde většinou hladce bez onoho škobrtnutí.

Celkově mi převodovka u M3 (BM) připadá, že si řádí jak chce. Po výměně převodového oleje se studeným motorem (olejem) řadí jak po másle, po pár ujetých km si několikrát při přeřazení lehce škobrtne a pak zase řadí naprosto v pohodě. Celkově to kazí dojem z jinak moc dobrého auta. Nejvíc mě na tom štve, že podvědomě na řazení pořád myslím, a to se mi u jiného auta ještě nestalo.

Abych se ale vrátil k převodovému oleji Ravenol MTF-2, po výměně oleje se řazení citelně zlepšilo (jde lehčeji) a hlavně se vyřešil můj problém s řazením pátého stupně. Takže za mě doporučuju.

Někdo tady na fóru psal, že se mu řazení ještě více zlepšilo až po druhé výměně Ravenolu MTF-2. Nevím, jestli nejde spíš o placebo efekt nebo opravdu může další brzká výměna za ten samý olej řazení pomoct?
 
Poslední úprava:
O té druhé výměně jsem to psal já ale u 6ky GH, u BM se ti to nezlepší, je to konstrukční záležitost
 
O té druhé výměně jsem to psal já ale u 6ky GH, u BM se ti to nezlepší, je to konstrukční záležitost
Asi máš pravdu, bude to konstrukční vada😩. Dnes ráno při -9 st.C na 15 km trase s častým řazením převodovka řadila naprosto hladce už od studeného startu (pokud bych byl hnidopich, tak si v půlce trasy asi 2x opravdu velmi lehce škobrtla při řazení nahoru u trojky a pak čtverky). Ale pokud by takto převodovka řadila pořád, nemám s ní žádný problém. Při večerní cestě z práce domů při cca -6 st.C už to byla klasika, hladké řazení se střídalo s lehkým škobrtnutím, ale vždy při řazení nahoru u trojky a čtverky. Toto jsem u automobilky, jako je Mazda, fakt nečekal☹️
Každopádně výměna převodového oleje za Ravenol MTF-2 u mé Mazdy s největším problémem při řazení pětky pomohla. Od výměny s řazením pětky žádný problém.
Má vůbec cenu uvažovat o výměně převodovky? Řadí Vám Mazďáci M3 G165 (s krátkou převodovkou) i bez onoho škobrtnutí nebo drhnutí? Jen pro úplnost, mám ročník 2016, kde už by původní popisované neduhy převodovky snad měly být odstraněny, ale asi ne☹️ Podle uchycení zadního stěrače jsem zjistil, že mám Mexičana.
 
Poslední úprava:
Výměna smysl nemá. U této generace je to vlastnost někde jsem zachytil informaci že na to v Německu na to možná byla svolávačka ale potvrzený to není. Možná @shr3k bude vědět
 
Někde jsem četl, že by ještě mohlo pomoct seřízení polohy řadící páky o nějaký ten zub. Než bych se do toho pustil, má s tím tady na fóru někdo zkušenosti a pomohlo to? Po výměně převodového oleje kvalty zapadají přesně, jen to občasné škobrtnutí (zadrhnutí) při přechodu z 2 na 3 a z 3 na 4.🤷‍♂️
 
Někde jsem četl, že by ještě mohlo pomoct seřízení polohy řadící páky o nějaký ten zub. Než bych se do toho pustil, má s tím tady na fóru někdo zkušenosti a pomohlo to? Po výměně převodového oleje kvalty zapadají přesně, jen to občasné škobrtnutí (zadrhnutí) při přechodu z 2 na 3 a z 3 na 4.🤷‍♂️
Nedoporučuji. Sice to byl "oficiální" postup, ale nevedlo to k ničemu dobrému.
 
Po najetí cca 1000 km od výměny převodového oleje za Ravenol MTF-2 mně připadá, že se řazení převodových stupňů zase o něco zlepšilo. Jsou dny, kdy jde řadit naprosto lehce a hladce bez drhnutí hned od studeného startu, což je naprostá paráda, aby na to hned následující den při podobných venkovních teplotách si převodovka občas zaškobrtla. Takže převodovka v M3 řadit hladce umí! Jen ji to chce naučit dělat pravidelně😃

Nemá někdo zkušenosti s aditivy do převodového oleje? Např. od značky BG 328 LIMITED SLIP AXLE ADDITIVE II TUBA 177 ML nebo Liqui Moly 1040 Přísada do převodového oleje? Uvedená aditiva slibují hladší a snadnější řazení. Dá se tomu věřit? V případě BG 328 obchod nejlevnejsi-aditiva.cz uvádí, že přípravek lze použít i v převodových olejích, které splňují normu API GL-4 a GL-5. V dalších obchodech se ale vesměs v popisu píše, že může být použito i v převodových olejích, které mají normu GL-5, což by asi pro převodovku v M3 (BM) nebylo🤷‍♂️
 
Vzhledem k tomu jak je MTF-2 natlačeno aditivama, bych raději další nepřidával
 
Back
Top