@nalimo sehnal jsem si na netu servisní manuál a tam píšou pro mazda 3 2014 BN:
- manuální převodovka olej 75W-80 API GL-4
- automatická převodovka olej ATF FZ modrý
======================================
@blazin pokud budeme řešit viskozitu (norma SAE xxW-xx) tak ano. Protože ta norma charakterizuje pouze provozní viskozitu oleje! Na krátký poskakování po městě potřebuješ něco jinýho jak na požírání desítek a stovek kilometrů po dálnici, nebo u auta na víkendový blbnutí.
No a pak tu máme nešťastníky s DPF, kteří mají trochu svázané ruce při výběru kde to končí normou 5W-40, na druhou stranu diesel s DPF na trackday asi rozumnej člověk nevezme. Lehkoběžný oleje neuznávám - nižších emisí by se mělo dosáhnout jinou cestou, ušetřených pár deci paliva na úkor značné spotřeby oleje a s tím spojených problémů postrádá svůj smysl.
SAE se volí v prvé řadě co nejnižší taková, aby nebyl únik oleje, zkrátka co nejřidší co motor zvládne, aniž by ten olej mizel to je základ. Uvedu příklad :
Máš auto co slouží jako skákadlo po městě, většinu tras jezdí do 5 km. U takovýho motoru potřebuješ co nejlepší čerpatelnost a aditiva co se aktivují co nejdřív. Z toho vychází 0W-40, jenže tohle auto tohoto oleje sežere 1L/10tkm, takže musíš zvolit o dost viskoznější olej a ve finále se už do této SAE nevlezeš a musíš zvolit řidší variantu 5W-40.
Obecně se dá říct tohle (seřazeno od nejméně viskozních) :
5W-30 - dálniční křižník, případně velmi klidný řidič
0W-40 - hodně krátký trasy, poskakování po městě
5W-40 - komromis pro každodenní použití s občasnou živější jizdou
5W-50 - vikendovka trackday/okruhy/vrchy (životnost těchto olejů je okolo 5tkm!! )
10W-50 - pro motory s vyšší spotřebou oleje 5W-40
15W-50 - pro motory s velkou spotřebou oleje (nutná výměna kroužků), nevhodné pro zimní studené starty - hodně tuhý
10w-60 - závodní auto, nevhodné pro běžné vozidlo - nejtužší ze všech