• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

manuál Výměna převodového oleje (nejen) Skyactiv

  • Vlákno založil Vlákno založil Max6
  • Datum založení Datum založení
@nalimo Když se podíváš na stranky výrobce pořádně, zjistíš, že SSG je do náklaďáku, MTF do osobaku. Když se podíváš ještě líp, jsou tam vypsaný všechny hodnoty ze spec sheetu.
Poradit někomu, že při horším řazení je potřeba víc viskozní (tužší) olej je přesnej opak toho, co je potřeba a problém to ještě zvětší.
Ravenol MTF-2 75w-80 máme v Mazdách odzkoušen funguje parádně, je slušně aditivovanej, tak kde je problém?
Tady máš srovnání některých tebou zmíněných olejů (viskozita při 100 °C) s Ravenolem MTF-2. Elf tam nemám, ale všechny ostatní tebou zmíněný jsou dost tužší, a jak už jsem řekl, Ravenol funguje, proto ho Max6 doporučuje ;)
Screenshot_20200131-073402.png
 
@no_hits zda sa mi, ze si poriadne necital, co som napisal... Nikomu som nic neradil, prave naopak som sa pytal.
Posles mi prosim link, kde najdem tie specifikacie viskozity pre Ravenol?
Kazdopadne dakujem za hodnotu viskozity pri 100st.
Zminoval som 2 problemy a pri probleme s tuhym radenim som spominal oleje Elf a BG, ktore maju pri 100st. priblizne rovnaku viskozitu, ako Ravenol MTF-2.
Ked sa pozries na stranky Ravenolu poriadne zistis, ze SSG je pre uzitkove, ale aj OSOBNE auta, podobne ako napr Shell S6 alebo Mobil 1 Delvac.
Co sa tyka aditiv, tak tym sa praveze chcem co najviac vyhnut (Redline ich ma viac, ako dost), robia viac skody, ako uzitku, v zahranici dokonca niektori odporucaju original olej GL-4 od GM, lebo ma vraj najmenej aditiv.
Otazka na ludi s MTF-2 v Skyactiv modeloch (idealne G165): po pouziti MTF-2 nemate problem s este pomalsou synchronizaciou?

Prikladam podobny prehlad viskozity GL4 olejov 75W-90 a 75W-80:

Millers Oils CRX 75w90 NT+
Viscosity 40°C: 113
Viscosity 100°C: 16.5

Amsoil Manual Transmission & Transaxle Gear Lube 75W-90:
Viscosity 40°C: 80.3
Viscosity 100°C: 14.0

Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (FORD):
Viscosity 40°C: 76
Viscosity 100°C: 15.09

Redline MTL 75W80 GL-4 Gear Oil
Viscosity 40°C: 50.8
Viscosity 100°C: 10.4

Amsoil Synthetic Manual Synchromesh Transmission Fluid
Viscosity 40°C: 49.4
Viscosity 100°C: 10.1

Mobil Delvac 1 Transmission Fluid 75W-80
Viscosity 40°C: 55.7
Viscosity 100°C: 9.5

RAVENOL SSG Spec Synt LKW Getriebeöl 75W-80
Viscosity 40°C: 55.15
Viscosity 100°C: 9.5

Shell Spirax S6 GXME 75W-80
Viscosity 40°C: 53.7
Viscosity 100°C: 9.55

TUTELA TRANSMISSION XVI LD
Viscosity 40°C: 47
Viscosity 100°C: 8.5

Valvoline Gear Oil 75W-80:
Viscosity 40°C: 47
Viscosity 100°C: 8.5

Elf tranself nfp 75w-80:
Viscosity 40°C: 36
Viscosity 100°C: 7.5

BG syncro shift II sae 75w-80:
Viscosity 40°C: 37.85
Viscosity 100°C: 7.11
 
Nemyslel jsem tvou radu ale rady co jsi se dočetl jinde ;)

Výrobce má jediný webovky - ravenol.de
Nicméně viskozitu k MTF-2 jsem našel v bezpečnostním listu, teď ho nemůžu najít.

Nepleť si aditivační balíček od výrobce, s aditivama co se prodávají zvlášť. Já měl na mysli to první.

U SSG výrobce uvádí:
Application Notes
RAVENOL SSG Spec Synt Getriebeöl 75W-80 is a heavy duty transmission oil to care for synchronised manual transmissions in commercial vehicles with intarder or retarder. Nic o osobnich autech tam není. Navic jsou tam normy výrobců DAF MAN VOLVO a Renault pro náklaďáky. A ještě máš v názvu LKW (lastkraftwagen) :D
 
Nepleť si aditivační balíček od výrobce, s aditivama co se prodávají zvlášť. Já měl na mysli to první.

- nic si nepletu, tiez som mal na mysli to prvni
 
Čemu by měl vadit aditivační balíček přidanej výrobcem? Samozřejmě nemyslím oleje kde je např úmyslně přepálený množství chloru prezentovaný jako plus. Ale čistící, antikorozní, stabilizační nebo ty způsobující alkalickou rezervu či dobrou čerpatelnost neškodí ničemu. Samozřejmě jak říkám musí to být vůči sobě vyvážený
 
@no_hits predsa este len taka otazocka, cim to je, ze tu na fore sa do motora odporucaju oleje s co najvyssou viakozitou a japonski inzinieri tam leju od vyroby s najnizsou a preco sa tu na fore odporuca olej do prevodovky s najnizsou viskozitou a japonski inzinieri tam dali olej s tou najvyssou?

V prevodovke nie je potrebna taka viskozita/taky film, ako v motore? Nevadi tensi film dielom v prevodovke?
 
Motorový - už jsem to tu psal několikrát. Protože to regulace EU vyžadují kvůli šetření 5% paliva, jinak by automobilka musela zaplatit každej rok velký pokuty , pokud by ty oleje nepoužila. Když se podíváš do specifikací mimo EU , je tam v podstatě jakákoliv SAE kromě 10W-60 a 20W-xx. Když si zjistíš co SAE norma uvádí a že se vybírá podle provozních podmínek, dojde ti, že doporučovat jedinou SAE pro všechny uživatele je nesmysl. Zároveň veškerý lehkoběžný oleje způsobují často problémy se zvýšenou spotřebou oleje, vnikáním oleje přes PCV do sání, mají nízkou zátěžovou a tepelnou odolnost (souvisí s ochuzením aditiv). Proto doporučuju standartní plnohodnotný oleje A3/B4 (případně A3/B3 pokud si to situace žádá)

Převodový - taky tu už bylo několikrát řečeno. Např u Mazdy 6 GH (benzín) je v uživatelským manuálu a v mazacích plánech na netu chyba (75W-90), při nahlídnutí do servisního manuálu objevíš 75W-80, to je příčina proč to dost lidem hruběji nebo těžko teď přes zimu řadí. je tma ale výjimka - předfacelift diesel 75W-90 má
 
@no_hits dakujem za rozsiahlu odpoved. Aky prevodovy olej by si mi prosim ale radil, ked nemam problem s tuhym radenim v zime? Prave naopak mam pocit, ze tie rychlosti idu hladsie. Najviac mi vadi preradenie z 3 do 4, tam citim niekedy doslova kopnutie a paku mi akoby vrati do neutralu a az potom to tam skoci... Pri podradeni z 5 do 4 sa ziadne kopnutie nedeje. V mazde samozrejme tvrdia, ze je to v poriadku, tak to ma byt, kazda mazda to tak ma atd...
 
Nějak jsem se ztratil v tom o jaký auto a, motor jde aco tam máš teď
 
@no hits : Omlouvám se, ale mám v tom trochu zmatek :), takže když se vyprdnu na nějaká nařízení EU a dám tam tedy olej, který Mazda doporučuje do svých aut mimo EU, tak nebude žádný problém v mém případě s DPF filtrem? Myslel jsem, že ten olej který Mazda od Totalu dává a doporučuje, je na tento motor stavěný, ale ted jak to čtu, tak mi přijde že to je jen jakoby kvůli ekologii a aby úředník EU sklapnul, protože co je psáno je dáno, ale ve skutečnosti to pro ten motor není úplně to nej a mimo EU tam lze nalít olej vhodnější, který lépe maže a chrání ale úplně tak neřeší ekologii. Můžeš tedy poradit, jaký olej tam při příští výměně dát, ale abych nedával na za uši filtru DPF, děkuji za info.
 
@nalimo sehnal jsem si na netu servisní manuál a tam píšou pro mazda 3 2014 BN:
- manuální převodovka olej 75W-80 API GL-4
- automatická převodovka olej ATF FZ modrý
Screenshot_20200201-115805.png Screenshot_20200201-120015.png
======================================

@blazin pokud budeme řešit viskozitu (norma SAE xxW-xx) tak ano. Protože ta norma charakterizuje pouze provozní viskozitu oleje! Na krátký poskakování po městě potřebuješ něco jinýho jak na požírání desítek a stovek kilometrů po dálnici, nebo u auta na víkendový blbnutí.
No a pak tu máme nešťastníky s DPF, kteří mají trochu svázané ruce při výběru kde to končí normou 5W-40, na druhou stranu diesel s DPF na trackday asi rozumnej člověk nevezme. Lehkoběžný oleje neuznávám - nižších emisí by se mělo dosáhnout jinou cestou, ušetřených pár deci paliva na úkor značné spotřeby oleje a s tím spojených problémů postrádá svůj smysl.

SAE se volí v prvé řadě co nejnižší taková, aby nebyl únik oleje, zkrátka co nejřidší co motor zvládne, aniž by ten olej mizel to je základ. Uvedu příklad :
Máš auto co slouží jako skákadlo po městě, většinu tras jezdí do 5 km. U takovýho motoru potřebuješ co nejlepší čerpatelnost a aditiva co se aktivují co nejdřív. Z toho vychází 0W-40, jenže tohle auto tohoto oleje sežere 1L/10tkm, takže musíš zvolit o dost viskoznější olej a ve finále se už do této SAE nevlezeš a musíš zvolit řidší variantu 5W-40.

Obecně se dá říct tohle (seřazeno od nejméně viskozních) :
5W-30 - dálniční křižník, případně velmi klidný řidič
0W-40 - hodně krátký trasy, poskakování po městě
5W-40 - komromis pro každodenní použití s občasnou živější jizdou
5W-50 - vikendovka trackday/okruhy/vrchy (životnost těchto olejů je okolo 5tkm!! )
10W-50 - pro motory s vyšší spotřebou oleje 5W-40
15W-50 - pro motory s velkou spotřebou oleje (nutná výměna kroužků), nevhodné pro zimní studené starty - hodně tuhý
10w-60 - závodní auto, nevhodné pro běžné vozidlo - nejtužší ze všech
 
Poslední úprava:
Na dialnicu letnu 30ku (aj v lete na dovolenku) a na poskakovanie po meste letnu 40??
 
@no_hits #sorryjako , ale nic nove si mi nepovedal tym udajom 75W80 API GL4 (vsetky oleje z mojho zoznamu to splnaju). Sam dobre vies, ze 75W80 ma siroku skalu viskozity (sam si to prikladal v tabulke). Otazka je, ze ktory olej z tejto skaly, specifikacie API GL4 75W80 pouzit pri mojom probleme? "Najviskoznejsi" (napr. Redline MTL) alebo "najmenejviskozny" (napr. Ravenol MTF-2)? Mazda tam dava original s najvyssou viskozitou podobnou aku ma Redline. Tu na fore sa odporuca Ravenol, ktory patri k olejom 75W80 s najnizsou viskozitou. Zahranicne fora naopak radia viskoznejsie oleje, ako Redline, Amsoil (dokonca Ford Honey 75W90) z dovodu, ze vraj su lepsie pre rychlejsiu synchronizaciu.
 
bla, bla, bla... a musíš zvolit řidší variantu 5W-40.
Předpokládám, že jsi chtěl napsat "hustší".
Jinak děkuji moc za ten obrázek a tu 6mm toleranci hladiny. Nikdo se mi totiž k tomu nevyjádřil, když jsem uváděl, že mi při výměně ten olej tak úplně nevyšel (hladina cca 1 - 2 mm pod hranicí závitu).
 
@PHiLiPZ ano, v dálničním režimu se ten olej poměrně dobře chladí a nedostává tak zabrat - víceméně konstantní otáčky. Oleje 5W-30 mají specifickou vlastnost. Na rozdíl od ostatních viskozních tříd, kterým s nájezdem klesá viskozita, u této SAE s najezdem mírně roste, lehce se dá říct, že zůstává stejná, proto je vhodná na velkou porci dálničních kilometrů.

@nalimo viskoznější olej klade větší odpor, hůř se čerpá, míchá a dostává na potřebný mista. Viskoznější olej ma jedinou výhodu - vyšší teplotní odolnost resp výše položenou pracovní teplotu. Zkratka tam dej to MTF-2.

@xPet nene mám to dobře - myšleno tak, že nejhustší 0W-40 nestačí, musí se přejít do 5W-40 a volit z řidších modelů.
1-2mm pod závit by zas tak vadit nemělo. Jakej obrazek myslíš?
 
A jó, řidčí VARIANTU hutějšího oleje. Já to pochopil, že musí zvolit jinou variantu a tou že je ta 5W40 - a právě mi to nedávalo smysl, proč by tato varianta měla být tou řidčí. ;), nic, neřeš.
Měl jsem na mysli obrázek s MT v příspěvku 73.
 
Jo aha, rádo se stalo ;-)
 
....řidší variantu hustšiho oleje.... Chlapi, kde ten fet berete, já se chci taky tak uvolnit!
 
Back
Top