• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Karbonizace u motorů Skyactiv-G

No upřímně. Sám doufám, že motoru moc nepřispívám k usazování pač nejčastěji autem jezdím do prace, což je 2x 28km, kdy prvních 15km jedu pro zahřátí kapalin klobouka a pak tomu trochu přišlápnu, řekněme 4,5 tisíc otáček na posledních km na dálnici (+ občas delší cesty alá jezdím ve vyšších otáčkách bez ohledu na spotřebu..příkladem celou jižní spojku na 4 stupeň při 80km, pocitově lepší než tam kopnout pětku), tak snad to není považováno za krátké cesty. I po výměně je lehce cítit benzín v oleji, ale to sleduji snad u každého auta. Olej měním každých 7 000km. Ohledně dekarbonizace celkem špatná situace. Na trhu se nabízí jen chemocké čištění vodíkem. Všude je doporučeno čistit ručně a tudíž rozebrat motor, ale to jsem nikoho a nikde nenašel, kdo by takovou službu nabízel. Za nějakou dobu bych chtěl takovou dekarbonizaci udělat i na svém autě čistě preventivně..
 
Nejvíc karbonizaci u přímovstřiku přispívá když se auto dusí na spotřebu pod 2000 otáček (benzín) a hlavně v zátěži - kopec, naloženej vozík, přívěs atd..
Pak ještě horší situace je u auta co už má něco za sebou, jezdí na lehkoběžnej olej (A5/B5, C1 nebo C2), a po takovým stylu jízdy řidič chce "vymést pavouky" vysokýma otáčkama, tam přes odvětrání kliky vlitne trocha oleje a carbon se změní na černý bahno.
Nepřímej vstřik na to tollik z podstaty funkce netrpí
 
Třeba tady na videu se zdá, že to lze vyčistit i v domácích podmínkách. Pár hadic odpojit + klapku a sensor + sundat parohy + svíčky/vstřiky a kartáčkem čistit a čistit. Jen nechápu, jestli ty ventily se mu podařilo vyčistit tím kartáčkem, to tam lze dosáhnout? A jak nejlépe vyčistit ty parohy? Přemýšlím, že bych se na to preventivně někdy vrhnul až bude možnost dílny.

 
Sací parohy se docela pěkně čistí štětkou na nádobí. Musí být hlavně silikonová nebo plastová s jemnými štětinami, aby ty pastový parohy nepoškrábala:

K tomu se to dá perfektně rozpustit za použití čističe EGR - osobně používám Valvoline EGR Cleaner. Ale je to hrozný svinstvo, tak bacha ať si to nenastříkáte na lak nebo ať se vám to nedostane do očí. Nebo se dá taky použít klasický čistič na škrtící klapky, jen to s ním trvá trochu dýl.

Na samotný ventily je naprosto ideální použít ruční pískovačku (nebo jestli si koupíte/vyrobíte nějakou profi) a na tyhle hliníkový palice bohatě postačí jako pískovací médium jedlá soda. Krásně ty ventily očistí a je naprosto bezpečná pro okolní materiál (nepoškodí ho). Jen to chce mít při ruce vysavač, protože u toho člověk vypadá jak ředitel vápenky.
Sací kanálky co vedou k ventilům je dobrý vystříkat čističem (opět třeba Valvoline EGR Cleaner a podobný) a kartáčkama dočistit.
 
Díky za informace. Asi tomu nějaký zimní den obětuji. Jen musím někde sehnat pískovací pistoli na ty ventily a předpokládám, že si musím jednotlivě zavírat ventily pootočením, aby se tam nic nedostalo. Musím pak něco nastavovat zpět? Respektive nastavit klapku sání a asi vše v infotaimentu, co se ztratí vlivem odpojení baterie...
 
Díky za informace. Asi tomu nějaký zimní den obětuji. Jen musím někde sehnat pískovací pistoli na ty ventily a předpokládám, že si musím jednotlivě zavírat ventily pootočením, aby se tam nic nedostalo. Musím pak něco nastavovat zpět? Respektive nastavit klapku sání a asi vše v infotaimentu, co se ztratí vlivem odpojení baterie...
To je hodně důležitá informace: Při čištění ventilů se musí pootočením kliky uzavřít aktuálně čištěný ventily, aby čistící médium a bordel nenapadal do motoru. Zároveň ty ventily, který se nečistí a zůstavejí otevřený, tak se jejich kanálky musí něčím přelepit.

Nastavují se potom jen klasicky věci jako při odpojení baterie. Není tam nic speciálního.
 
Já jen doplním že ideální na proplach je použít stejnou třídu oleje jako bude ten finální čili A3/B4
Ahoj, promiň, nějak mi tvá odpověď zapadla, děkuji za ní..:-)..myslíš, že bude velký problém, když použiju po vypuštění na průplach A5/B5?
Bude tam stejně jen na chvíli...apropo, jak dlouho (km) tam může být ten olej na propláchnutí?
A můžu tam to BG EPR nalít do studeného oleje a zahřát jízdou, nebo zahřát olej a poté nalít a po 15 minutách vylít?
Abych něco nepo.....
Díky moc...
 
Dneska při prezouvani jsem to probíral s mým dvorním mechanikem.
Při mechanickem čištění se domnívá že i při uzavření jednotlivých ventilů se prach z praskovaci pistole stejně dostane do motoru a hrozí riziko. Prý nejde zabránit aby se tam touto metodou něco nedostalo.
A chemická cesta tam zase někdo psal že všechno co se uvolní tak prochází přímo motorem a hrozí že největší bordel do sebe natáhne katalyzátor.
Budu rád za názor někoho, kdo zná obě cesty jak zbavit motor karbonu.

Samsung S22 256GB Tapatalk
 
Pokud by se něco dostalo přes zavřený ventily do motoru, tak to znamená že motor netěsní a nemůže mít kompresi nebo jí bude mít rapidně sníženou. A to je těžká závada na motoru.
 
@kloky 3 je lepší použít olej stejné výkonnostní kategorie, tj A3/B4
 
Dej vedet kdybys nekoho nasla. U me v servisu rikali, ze na to maji znameho, ale nejdriv jsem na to chtel kouknout jak to vypada
Dám vědět. Zatím to není akutní, tvar ventilu je ještě vidět, sání nebylo zasrane. Ale chci vědět, že když to za půl roku rozeberu znovu, a bude to horší, že mi to někdo udělá ?

Spíš doufám, že se to příliš nezhorší a ještě chvíli to vydrží. I když je mi jasné, že čisté to nikdy dlouho nezůstane po dekarbonizaci, i když se budu snažit sebevíc, protože prostě přímovstřik?
 
Poslední úprava:
No já to někdy zkusím sám. Nic extra to nevyžaduje. Pár kusů sundas. A vycistis podle návodu @Max6. Jen koupit ten čistič EGR, silikonovou stetku, piskovaci pistoli a jedlou sodu. Ale pokud objevíte někoho, kdo to dělá, tak určitě hoďte info.

Samsung S22 256GB Tapatalk
 
No tak přemýšlím, že to preventivní čištění provedu vodíkem u Carbon Cleaner Praha.
Chemická cesta se mi nezamlouvá a ruční čištění, toho se trochu obávám a navíc pískovací pistole z odsáváním na ventily je drahá nebo nelze za rozumný peníz nikde půjčit a nevím, jak jinak bych ventily otryskal/očistil...
Otázkou je, jestli se do toho vůbec pouštět. Auto jezdí jak z praku bez rozdílu od nového, ale jak sem tam čtu různé články, tak padlo doporučení na pravidelné preventivní provedení dekarbonizace a taky tu bylo pár fotek, kdy Mazdy už po 20 000km měli celkem zaneseno.
Nicméně dost auto honím v otáčkách/má samá aditiva a prémiový benzín + olej každých 7 000km.
 
Někde jsem měl foto před a po (nemůžu najít). Z největší pravděpodobností vodík odstraní usazeniny jen tam, kde je vysoká teplota, v sání zůstalo úplně vše a nejspíš i všechno na sacích ventilech (nic moc kvalita kamery ale vypadalo to zaneseně jak před dekarbo). Za mě to tehdá byly vyhozené peníze a k vodíku se již nikdy nevrátím.
 
Jestli vodík nebo jinej fundament bez mechanickýho zásahu vyčistí zapečený karbon na sacích ventilech přímovstřikového motoru stejně dokonale jako mechanický čištění (kartáčky + rozpouštěč karbonu, tryskání,...) tak snad přeběhnu hráz Orlický přehrady v trenýrkách a dámských lodičkách na nohou. Možná když to na to budou foukat 24hodin v kuse, tak se ten karbon, kterej je tak tvrdej, že dokáže poškrábat i stěny válce, lekne a někam uteče.
Nechci opravdu nikoho hanit ani se nikomu smát atd... ale tomuhle může věřit opravdu jen ten kdo si nevytáhnul rukávy a nezkusil ten karbon dostat pryč vlastníma rukama.
Když jsem třeba sundaval zapečený pístní kroužky karbonem (předtím jsem je celou noc máčel v odstraňovači karbonu) a pak ještě speciálním nožíkem vyškrabával od karbonu drážky v pístu pro nový kroužky, tak to bych na to mohl foukat klidně radon nebo metan z vepřína a jediný co by se stalo že všichni pojdou smrady.

Ještě dodám k "italský údržbě": OK, ale prosím uvědomte si, že tím čistíte tak maximálně spalovací prostor a výfukový ventily. Sací ventily budou vždy chlazený nasávaným vzduchem (teplý vzduch do motoru nesmí a k samočištění dochází při teplotách až od cca 290°C), takže na sacích ventilech vyčistíte "italskou údržbou" maximálně talířek a hodně malou část sedla ventilu jen při střihu ventilů. Ano i to stačí, protože ventil musí hlavně těsnit, ale dřík sacích ventilů a kanálky zůstanou stále zašpiněný (zhoršený průchod nasávaného vzduchu).
A to přesně může udělat ten vodík. Zvedne teplotu tam kde se spálí, což v sání rozhodně není (pokud teda nemáte vadu na motoru a máte chudou směs, která by střílela zpátky do sání)

Chemie do benzínu nebo oleje nemá u přimovstřikových motorů na čistotu sání a sacích ventilů téměř žádný vliv. Téměř vše co vyčistí se nachází ve spalovací komoře a dál směrem výfuk.

Hlavně to moc nehroťte. Jezdí tu xxxxxxxx aut který mají hodně přes 200000km a žádný čištění u nich neproběhlo. Ano Sky-G mají špatně navržený separátor oleje, ale i tak je to nezabije.
 
Poslední úprava:
Ahoj,
opravdu to asi nemá cenu hrotit. K tomuhle závěru mne dovedl článek ve Světě notorů ze 16. srpna 2021. V něm píšou, jak schválně našli dobře udržovaný Superb 3.6 FSI s nájezdem 305 tisíc km kvůli zkoušce, jak moc mu prospěje první vyčištění sání. Místy v něm totiž byla vrstva karbonu 4 mm silná (čekali ale silnější). Vyčištění sodou zabralo jednu směnu a stálo přes 20 000 korun. Potom se s vozem projeli a konstatovali, že "už tak silné auto ještě ožilo". Vystřízlivění ale přinesla válcová zkušebna: max. výkon motoru vzrostl proti měření před vyčištěním o zanedbatelnou hodnotu.
Z toho pak (neradi) učinili závěr, že motor není sváteční porcelán, nemusí se tudíž blýskat i uvnitř. Uvedli ale, že vyčištění ventilů přinejmenším odstranilo riziko vzniku netěsnosti, příp. podpálení ventilů.
Já (laik) myslím, že jediné místo, kde může karbon motoru SKYACTIV-G opravdu uškodit, jsou pístní kroužky. Proti jejich zapečení jsem zavedl dvě preventivní opatření: zkrácený interval výměny oleje a co nejdelší jízdy na dálničním rychlostním limitu, při kterých se (snad) karbon pomalu rozpouští aditivy obsaženými v oleji. Nebo jsem vedle jako jedle?
 
Dneska jsem měl na dílně jednu BM s Skyactiv-G 2.0 a nájezdem nějakých 160000km. Dělala se tam jedna oprava a při tý příležitosti se dělala i očista ventilů.
Takhle to vypadalo před očištěním. Nánosu oleje a mastnýho karbonu nebylo nějak moc aby to bylo třeba nebezpečný, ale bylo to tak akorát, aby se to vyčistilo a mohlo se dalších xxxxxx km jezdit a nemyslet na nějakou karbonizaci:
spinaveventily.jpg

A takhle to vypadalo v průběhu čištění (stěny kanálků jsem dočistil až po focení):
cisteventily.jpg
 
Jen škoda že u tebe to čištění nelze domluvit pro velký příjem různých známých. Nejraději bych ocistil ventily právě u tebe...

Samsung S22 256GB Tapatalk
 
No upřímně. Sám doufám, že motoru moc nepřispívám k usazování pač nejčastěji autem jezdím do prace, což je 2x 28km, kdy prvních 15km jedu pro zahřátí kapalin klobouka a pak tomu trochu přišlápnu, řekněme 4,5 tisíc otáček na posledních km na dálnici (+ občas delší cesty alá jezdím ve vyšších otáčkách bez ohledu na spotřebu..příkladem celou jižní spojku na 4 stupeň při 80km, pocitově lepší než tam kopnout pětku), tak snad to není považováno za krátké cesty. I po výměně je lehce cítit benzín v oleji, ale to sleduji snad u každého auta. Olej měním každých 7 000km. Ohledně dekarbonizace celkem špatná situace. Na trhu se nabízí jen chemocké čištění vodíkem. Všude je doporučeno čistit ručně a tudíž rozebrat motor, ale to jsem nikoho a nikde nenašel, kdo by takovou službu nabízel. Za nějakou dobu bych chtěl takovou dekarbonizaci udělat i na svém autě čistě preventivně..
Při 80 na 4 a lepší než tam kopnout 5 ;)
Hej to jezdím na 3 - pocitově lepší než tam hodit 4 ?
 
Back
Top