Jeste, kdybychom chteli nechat mluvit data, nikoliv dojmy, tak se muzeme podivat na dlouhodobe testy Auto Bildu, kdy se na aute stridaji redaktori, vetsinou si uzije i dost testovani dynamiky, servis je pouze predepsany a pote se rozebere s najezdem 100'000 km (rozbere zcela). Naposled (2019) jim prosla MX-5 s 1.5 motorem, po kompletni rozborce motoru jsou vsechny dily takrka ve stavu noveho auta, ve vyrobni toleranci - pouze chladic klimy mirne poskozeny od odletujicich kaminku a spiny. Trocha karbonu na sacich ventilech, neovlivnujici vykon nebo jine parametry motoru. Pri testech dynamika nepatrne lepsi nez u noveho, vykon na brzde de facto shodny, jako deklarovany vyrobcem.
Uplne stejne dopadly Mazda 6 (2.2 diesel), Mazda CX-5 (2.2 diesel) a Mazda 3 (pred-Skyactiv, benzin). Opotrebeni motoru pri predepsane udrzbe takrka nulove. CX-5 mela hodne problemu se servisem, ktery opakovane delal ruzne chyby, jako ze zapomneli resetovat vymenu oleje, nainstalovali spatne brzdove desticky, atp.
Jsou nemecke testy Auto Bildu placene Mazdou? Jsou oleje a predepsane servisni intervaly od Mazdy to nejhorsi, co clovek muze pro motor udelat?
Znova pisu, ze absolutne nic nemam proti pouzivani jeste lepsich oleju, proti 3rd party servisu, proti nadstandardni peci o auto (sam to delam, zejo, tak nebudu proti sobe). Ale spolu s tim nemam rad nepodlozene pomlouvani nejakych produktu pri prilisnem zjednoduseni celeho problemu. To pripomina jak tabor Android vs iPhone, PC vs Mac, tak Intel vs AMD, tak D/A/AB/elektronkovy zesilovace, tak plno dalsich veci... u kterych zridka existuje zmerena objektivni pravda, protoze se nekdo snazi zjednodusenim shrnout prilis komplexni problem.
Verim, ze existuji mazdacke motory znicene po 150 tkm. Ale verim, ze motor je tak komplexni vec, ze se to tezko da pricist pouze oleji, a je velka otazka, jak by takovy motor vypadal po pouzvani i toho zcela nejlepsiho oleje na trhu - treba by ten stav byl o malicko lepsi, ale fakt pochybuju (nevidel jsem nikdy dukaz), ze by rozdily mezi znackovymi oleji stejnych specifikaci byly tak drasticke, aby to melo vyznamny vliv na zivotnost motoru. Pokud na to nejaky vyzkum existuje, klidne v nemcine nebo anglictine, rad si poctu. Ale nikdy jsem nic nevygooglil.
K tomu vsichni vime, ze kazde auto (motor) je jine. Jedno se povede, druhe ne. Je to porad tech cca 1000 komponent, ktere musi zohlednit plno protichudnych pozadavku, je v nich plno kompromisu, nejde udelat stoprocentne bezchybnou vyrobu pri zachovani nizke ceny... vsichni spolu na trhu souperi. Nekomu odejdou 5x zrcatka v zaruce, nekomu ani po sedmi letech. Nekomu auto malicko zere olej od zacatku, nekomu vubec. Kazdy muj Skyactiv dvoulitr mel jiny zvuk pri otevrene kapote, kazdy mel/ma jiny zvuk pod plynem, kazdemu se zvuk jinak zmenil s najezdem. Kazdy ale taky ma za sebou jine pouzivani. Kdyby jeden z nich ve 150tkm zacal brat litr oleje na 5 tis km, co za to mohlo? Olej? Urcite?
A jen tak ciste soukrome, ja treba mam trochu averzi k remeslnikum (u sebe na dome), kteri zacnou hejtenim prace nekoho jineho... mozna jsem se nakazil od kolegu z USA, ale pripada mi, ze staci ukazat, jak jde neco lip, jak neco vede k lepsim vysledkum, aniz by bylo nutne pomlouvat predchozi praci, kdyz remeslnik nezna plne kontext vzniku, nebo jde o subjektivni hodnoceni. Marketing se to taky naucil, lip funguje prodavat diky (casto iluzi) zlepseni/zavazku/optimismu, nez skrz kritiku konkurence... proto reklamy na Mazdu nejsou vysmechem inzenyrum v BMW.
--
Tl;dr Neni treba systemove hejtit Mazdacke oleje, aby clovek mohl uspesne nabizet vymenu za jeste lepsi oleje.