• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Proč si v servise nenechat nalít do motoru Mazda Original Oil?

Status
Neotevřít pro další odpovědi.
@AirForce77 Norma ACEA je evropská ;) zřejmě GPF má jiný složení než DPF u dieselu a proto není tak citlivý na výpary ze spáleného oleje ;)
Spíš se vypaluje skoro nonstop (stačí pustit nohu z plynu) a proto se ani nedokáže tolik zanést i kdyby co kdyby. Zároveň saze bývají u benzínů menší. Výpary jsou mu jednou. Bordel z oleje u benzínů spíš pochytá trojcestný katalyzátor
 
Poslední úprava:
Skyactiv-X má automatickou regeneraci...

Odesláno z mého Mi 10 pomocí Tapatalk
 
 
Slibil jsem...ze dam vedet,jak to dopadlo s tim olejem pro Sky X...na ...zacatek...zajimave...poslal jsem dotaz na Mazda CZ...kteri mi odpovedeli...ale jeste pred tim jsem se ptal primo v mazda servise...jestli muzou tam lit ten 5 w30...potvrdili mi...ze mohou...protoze to maji v tabulkach....odpoved od Mazda CZ byla ale uplne jina: .Ne ....do Sky X patri v Evrope jen a pouze Supra X...zadny jiny....takze jsem se obratil zpet na servis a oni -protoze jim uz volal technik z Mazda CZ- mi ho zdarma vymenili, s tim...ze jestli teda chci..tak at tam mam tady ten.....takze asi tak. ...

Jo a jeste...jelikoz mi tam ten olej lili od prvni servisky....tzn uz celkem 3x...a ted tam mam poprve od novoty ten 0w 20..tak jsem zvedavy...co na to motor....protoze i tu 5w30 mi to za 16tis sezralo skoro litr....
 
už před uvedením Sky-X do prodeje, se mluvilo o tom, že bude možný pouze olej 0W-20 ( bavíme se o servisech v ČR )
 
Sežralo ti to litr oleje za 16000 km? ?
No tak to je dost.

Oni rádi lejou 5W-30 protože jsou nuceni k určitým odběrum takže kupuji ideálně jeden olej a ten pak lejou do všech aut - do novych do starých a td.

No já leju od zakoupení 0W-20 nechávám si lejt svůj olej, měněno po 1000 km pak v 10000 km a zatím před výměnou nebylo na měrce poznáno vůbec nic. Teď mám 16500 a díval sem se v 15 a opět nic poznat. Mám tedy Skyaktiv-G.
 
A proč ne? Ridkej olej mas hned po startu všude. Což je fajn pro auta se start stop a na krátké trasy.
Zároveň mám nižší spotrebu.
Zároveň je olej s dostatečnou rezervou i pro horké letní dny a vyšší zátěž.
Motor je na to dimenzovan.

Až v tom bude motor s výkonem 350-450PS a auto bude jezdit po okruhu pak bude potřeba olej na vyšší zatížení. Ale obyčejný auto se na vyšším zatížení neprovozuje. Tedy jako jestli někdo jede 100km na 6000 otáček tak asi ano no já ne.

Dnes se používají výrazně řidčí oleje než je 0W-20 takže tento olej není žádný extrém to jen lidi mají zafixovano ze 5W-30 je lepší - ještě před 10 lety na tento olej všichni nadavli s tím ze nikdy a ze budou lejt 5W-40 a před 15 lety 10W-40.

V první radě jde o to jak často olej měníš.
Pokud lejes ,,vodičku” do motoru konstruovaneho na vodičku, je vše v pořádku.

A ještě mi nikdo neodpověděl na to jakým způsobem probyha mazání u vypnutych válců díky jejich deaktivaci během jízdy.
Proste pro motor vybaveny start stop a vypinanim válců mi přijde lepší používat olej který se dostane všude co nejrychleji.
 
A ještě mi nikdo neodpověděl na to jakým způsobem probyha mazání u vypnutych válců díky jejich deaktivaci během jízdy.
Proste pro motor vybaveny start stop a vypinanim válců mi přijde lepší používat olej který se dostane všude co nejrychleji.
Ty písty se ale normálně pohybujou i když je systém "deaktivace válců" zapnutý. A jelikož se olejový čerpadlo normálně točí, tak rozstřikování oleje funguje stále dál... Jediný okamžik kdy motor přestane být úplně mazán je když je kompletně vypnutý - zapalování na OFF nebo i-Stop nebo "mildhybrid".
 
Tak to je fajn, takže to vlastně není ,,vypnutí” ale jen ,,nepracují” takže asi něco jako nadstavba vanosu?

Nicméně i z důvodu primovstriku a tedy více sází co jdou do oleje a olej pak houstne mi přijde lepší používat řidčí oleje.
Rozhodně v tom nevidím nic proti ničemu. Olej mi to nežere vůbec a na M2 najezd 45 tisíc a opět od výměny k výměně nemeritelny úbytek oleje.

K čemu tam lejt hustší olej?
 
Vypnou se vstřiky a svíčky nepálí. Ale mechanicky jsou pořád napevno uchycené na klikovce - ostatně kdo někdy viděl klikovku a uchycení pístů chápe že by to konstrukčně bylo hodně složité a nespolehlivé

Říct že motor je konstruován na 0W-20 je blbost. Funkční vůle materiálu jsou na limitu. Kdyby se vůle zmenšily, motor by se kousnul. Jediný důvod těchto olejů je nátlak EU na výrobce skrz ekologii. Oleje co jsou ještě řidší se sice používají, ale v hybridech, kde se jedná o stacionární motory běžící v konstantních otáčkách a zátěži na dobíjení baterií.. Což je úplně jiná situace než motor určený přímo pro pohon. Rozhodně to není olej pro vyšší zátěž (a tím nemyslím okruh), je to spíš pro klidný dálkový dálniční provoz. Díky současné aditivaci nemá 10W-40 smysl, před 15 lety nebyla aditivace ještě na takové úrovni jako dnes a 5W-40 nebyly tolik stabilní jak dnes.

@AirForce77 pokud ti to žralo litr 5W-30, tak 0W-20 bude mizet podstatně víc, počítej se zanesením katalyzatoru, lambdy a postupném zanášení výfuku
 
Tady máš video kde je to jednoduše ukázaný jak deaktivace válců u Mazdy funguje:

U přímovstřiku je sice větší tvorba sází, ale to není tak zásadní (ke spalování oleje a tím hodně zjednodušeně řečeno černání olejové náplně dochází u jakéhokoliv pístového motoru obzvlášť v době kdy je studený a pístní kroužky mají největší vůli v zámku). Problém je neomejvání ventilů palivem a větší šance kontaminace oleje benzínem, který se vysráží na stěnách válce když je motor studený (je tam horší tvorba homogenní směsi) + jako bonus jsou vstřikovače víc náchylný na kvalitu paliva a celkově na jakýkoliv poškození.

Byť to teď oproti tomu co jsem napsal vyzní divně, ale celkově jsou přímovstřikový motory lepší jak po stránce výkonu tak po stránce emisí - jen musí být ohřátý.
 
Poslední úprava:
Ano složité by to bylo ale udělat by to určitě šlo. Měl jsem třeba za to že je na klikovce nasunutá druhá a přes zámky s posunem se celá uzamkne nebo odpojí části.
Nikdy jsem nezkoumal zda se to opravdu vypne tedy přestanou se pohybovat nebo tam běží samovolně. Mám to chvilku a tyhle novinky jsem neřešil.
Napadá mne ale, nevzniká tam tedy pak podtlak a přetlak? Tedy musí to v ten moment trochu brzdit chod motoru ne?

Kdyby na tu ,,vodu” nebyl motor sestavenej tak by proste bral olej. Jelikož olej nebere tak výrobce s použitím toho oleje počítá což dokládá jak prvonapln tak doporučení výrobce.

Mám za to že Honda používá 0W-20 minimálně 10 let a určitě to nebylo kvůli nátlaku EU na emise.
 
Zdravím miestnych fanúšikov a fanynky značky Mazda.

Po prečítaní tohto vlákna som pri výbere oleja stále trochu tápal a tak som hľadal i inde. Pritom som natrafil na jeden blog venovaný testovaniu motorových olejov, kde na základe výsledkov získaných týmto testovaním autor predstavuje trochu iný pohľad na vec. Pokúsim sa to v nasledujúcich riadkoch zhrnúť a budem rád za vaše názory.

Nič z toho čo nasleduje nie je z mojej hlavy, jedná sa o rychlé zhrnutie obsahu z tohto blogu: https://540ratblog.wordpress.com
Ja osobne to všetko vnímam len ako určité vodítko, rozhodne si myslím že ničoho sa netreba držať dogmaticky a treba zohľadňovať i individuálne okolnosti.

Celý blog je vlastne jeden ohromne dlhý a priebežne updatovaný článok. Autor opakovane zdôrazňuje, že svoje tvrdenia zakladá len na vedecky získaných faktoch a ako dôkaz predkladá svoje testovanie vyše 250 rôznych olejov - ich rebríček zostavený na základe výsledkov testovania je jadrom celého blogu. Autor, ktorý vystupuje pod prezývkou 540 RAT, o sebe tvrdí že je strojný inžinier a motorový nadšenec, držiteľ dvoch patentov v USA a v reakcii na jeho testovanie motorových olejov dostal napr. pracovnú ponuku od dodávateľa motorov pre NASCAR, alebo istá olejárska spoločnosť ho chcela najať na miesto pri vývoji a testovaní produktov. Po zadaní "540 RAT" do googlu sa nezdá, že by jeho vierohodnosť niekde spochybňovali.

Dosť bolo rečí, prejdime k veci.

Časti motora, podľa toho akým spôsobom sú chránené olejom, sa dajú rozdeliť na 2 skupiny:
1. Časti kde je pre ochranu kritická sila olejového filmu.
2. Časti kde je pre ochranu kritický prietok oleja.

Začnem od bodu 2 - k tomu, aby bol olej k týmto častiam dodávaný, je zásadnou vlastnosťou tlak motorového oleja. Ten závisí na olejovej pumpe a viskozite oleja. Takže z pohľadu ochrany týchto častí môže byť viskozita oleja zásadná, pretože s nižšou viskozitou klesá i tlak oleja. Príliš nízka viskozita má za následok, že v závislosti ako vysoko sa teplota oleja vyšplhá, môže z niektorých častí olej sťekať tak rýchlo, že systém mazania s tým nedokáže držať krok. To sa však týka hlavne agresívnejšie používaných motorov, pretože s vyššou záťažou sa zvyšuje teplota -> čím je olej teplejší tým je i redší -> a čím je redší tým je nižší jeho tlak.

Na druhej strane je všeobecne známym faktom, že redšie (menej viskózne) oleje rýchlejšie a lepšie prenikajú tam kde majú. To hlavne platí predtým než sa motor plne zahreje, ale i po zahriatí stále platí, že redší olej bude motorom tiecť voľnejšie a ľahšie prenikať do tesných medzier. Rýchlejší prietok oleja má i tú výhodu, že lepšie odvádza teplo od zahrievaných komponentov.

Z vyššie uvedeného tak plynie, že pri výbere optimálneho oleja hrajú rolu 2 protichodné charakteristiky - redší olej ochotnejšie maže a odvádza teplo, ale určitá úroveň hustoty/viskozity je potrebná k dosiahnutiu požadovaného tlaku oleja.

Inak povedané, najlepšie je vybrať čo najredší olej, ktorý však stále poskytne adekvátny tlak i po zahriatí na najvyššie teploty pri ktorých sa bude používať.

To, že mimo tlaku oleja nehrá viskozita pri ochrane ďalších častí veľký význam, je hlavným zistením ktoré testovanie 540 RAT prinieslo. Tlak oleja je len okrajovou témou celého blogu, čomu sa venuje v prvom rade, je zisťovanie sily olejového filmu.

Tým sa dostávam k ochrane častí z bodu 1. Autor blogu dodnes otestoval vyše 250 rôznych olejov, ktoré podrobil záťažovému testu o ktorom tvrdí, že je špecificky navrhnutý aby odhalil limitné schopnosti oleja až k bodu jeho zlyhania. Tento test mu umožnil determinovať silu olejového filmu u každého testovaného oleja, vyjadrenú psi hodnotou (pounds/area in square inches - vyššia hodnota znamená lepší výsledok a lepšiu schopnosť chrániť pred opotrebením).

Toto testovanie ukazuje, že viskozita oleja ani HTHS nehrajú zásadnú rolu v tom, ako dobre dokáže olej chrániť pred opotrebením. V rebríčku zostavenom na základe výsledkov testovania sa dá napríklad vypozorovať, že najlepší z Xw20 olejov je v celkovom poradí na 6. mieste, kdežto z Xw40 (i hustejších) je najlepší až na 15. mieste, pričom do 50. miesta je až 5 rozličných olejov typu Xw20, ale len 2 oleje typu Xw40. Zbytok v top 50 zaberajú už výlučne Xw30 oleje. Oleje Xw50 a hustejšie sú až za nimi (stav k novembru/listopadu 2021).

Samotný rebríček, ktorý i nám môže dobre poslúžiť pri výbere kvalitného oleja, nájdete v časti: The “WEAR PROTECTION RANKING LIST” itself, begins here (doporučujem využiť funkciu Ctrl + F pre rýchly presun k danej časti článku).

Tieto výsledky majú dokazovať, že riedkych olejov sa netreba báť, ale - tu sa treba vrátiť k častiam motora z bodu 2 - za predpokladu že tlak horúceho oleja bude dosahovať akceptovateľných hodnôt. Tento prípad 540 RAT ilustruje na skutočnej skúsenosti s motorom, kde predpísaný 0w16 dosahoval pri meraní len "nižšieho než ideálneho" tlaku.

Konkerétne, podľa 540 RAT, je ideálnou viskozitou v prípade vodou chladených benzínových motorov 5w30 a 0w30 (dá sa prirodzene predpokladať, že to neplatí pre motory, kde výrobca priamo doporučuje hustejšie oleje). Redšie oleje už považuje za nedostatočné z hľadiska potreby udržania primeraného tlaku. A 0w30/5w30 majú byť stále dostatočne riedke na to, aby boli bezpečne používané i v motoroch kde výrobca predpisuje nižšiu viskozitu.

Na druhej strane, používanie olejov Xw40 nemá v motoroch, ktoré to konštrukčne nevyžadujú, žiadny význam. Ako ukazuje testovanie, ani pri vysokej záťaži nemajú o nič lepšiu schopnosť ochrany pred opotrebením (oleje Xw30 a dokonca i Xw20 dosiahli vyššie psi skóre) a naopak prinášajú nevýhody v podobe pomalšieho mazania a odvodu tepla.

Rozhodujúcim prvkom, ktorý dodáva oleju zásadné vlastnosti ochrany, sú aditíva. Nedoporučujú sa však dodatočné aditíva primiešané zvlášť, ale originálne zmesi oleja a aditív, tak ako sú pripravené výrobcami. Pri výbere oleja by preto na prvom mieste malo stáť to, či je kvalitne aditivovaný.

V tejto diskusii sa relatívne často diskutovalo o HTHS. HTHS má poskytovať informáciu, ako je olej schopný zachovávať svoju viskozitu v podmienkach vysokej teploty a vysokej záťaže. 540 RAT podrobil niektoré z olejov testovaniu pri zvýšenej teplote až 163°C. Zistil pri tom, že ochrana pred opotrebením (sila olejového filmu) sa pri rastúcej teplote znižovala u všetkých testovaných olejov podobne, bez ohľadu na ich hodnoty HTHS. Z tohto sa teda zdá, že schopnosť zachovať svoju viskozitu (alias hodnota HTHS) nesúvisí so schopnosťou zachovať silu olejového filmu. A pri ochrane je rozhodujúca práve sila olejového filmu, nie viskozita.

To, že význam HTHS môže byť preceňovaný tvrdí a konkerétnou skúsenosťou dokladá i ďalší človek z prostredia testovania olejov a motorov, a to v tejto diskusii:
https://bobistheoilguy.com/forums/threads/understanding-hths.287273/page-2#post-4725307

Na záver ešte pridám, že 540 RAT nechal v laboratóriu otestovať niekoľko olejov s nájazdom 8000km (tj. jeho preferovaný interval výmeny) na prítomnosť aditív, resp. ich úbytok. Obsah aditív chrániacich pred opotrebením klesol v priemere 24%, detergenty 9%, TBN (antikorozívne) 51%. Pri vyššom než normálnom zaťažení (závody, ťažké bremená, prevažne krátke jazdy, hory...) sa dá očakávať výraznejší úbytok aditív. Samozrejme sa to bude líšiť aj olej od oleja, toto sú priemerné hodnoty.
 
A co z toho plyne?
Jakákoliv ,,vodička” měněná po 10 tisících je lepší než všemi milovaný 5W-40 posvěcený od Papeže a nalitý do motoru samotným Mikou Häkkinenem na doporučený interval 20 tisíc nedej bože 30 tisíc jako u VW. ?
 
A co z toho plyne?
Jakákoliv ,,vodička” měněná po 10 tisících je lepší než všemi milovaný 5W-40 posvěcený od Papeže a nalitý do motoru samotným Mikou Häkkinenem na doporučený interval 20 tisíc nedej bože 30 tisíc jako u VW. ?
V podstate ano. Pretože pri bežnom jazdení je i trochu nižší než ideálny tlak dostatočný na to, aby to mazalo všade kde treba. Test od 540 RAT je nastavený tak, že odpovedá podmienkam ktorým sú oleje vystavené vo vysokovýkonných a závodných motoroch. Z tejto perspektívy sú potom formulované i jeho názory.
 
Přesně. No a největší opotřebení motoru nastává kdy?
První vteřiny po startu, než se dostane olej všude. A řídká vodička se tam dostane rychleji než hustší olej, a na tom jak tekutý je olej po zahřátí už víceméně nesejde pokud se jedná o nějaké bezne limity pro bezne auto.

Nic leju dal ten Millers Oils EE Performance 0W-20

A dále budu měnit po 10 tisících.
 
jsem konzervativec a měním 2 x ročně po cca 12 000 km
 
Status
Neotevřít pro další odpovědi.
Back
Top