Vnesiem trocha informácií do tohoto vlákna.
1. API je americká špecifikácia, v EU predsa máme nadradenú klasifikáciu mot. olejov podľa ACEA normy (zahrňuje viac parametrov, je striktnejšia, atď...),
2. Oleje s viskozitou 0W-20/5W-20 a HTHS = 2,6 mPa.s, sú tu primárne na zníženie emisií (spotreby PHM) a nie kvôli dlhodobej ochrane motora a jeho kritických častí, aj keď výrobca používanie týchto olejov v manuály doporučuje, tak nejaká garancia na "výdrž" motora bude max. tak do konca záruky na vozidlo (ofiko predĺžená je tuším 150tis. km / 5 rokov),
3. Pri použití 0W-30 bude rozdiel v mazaní/ochrane iba pri veľmi nízkych teplotách, ako sú časté studené štarty a krátke zimné jazdy, inakšie zrovnateľné vlastnosti ako 5W-30, ktorá je podstatne lacnejšia a dostupnejšia,
4. Reálny príklad možností mazania pre 2,5L Skyactiv-G194 (PY-VPS) v EU:
Rozsah viskozít: 0W-20 alebo 5W-30
Výkonnostná trieda: ACEA A5/B5 (API SN)
Odkaz: Mazda CX-5 Owner's Manual - Lubricant Quality
Značka / označenie
/10tis. km, dobrá cena, cca 700-1000 Kč za 5L/
Q8 / Formula Techno FE Plus 5W-30 (aktuálne používam)
Eneos / Premium Hyper Multi 5W-30
Shell / Helix Ultra Professional AF 5W-30
Lukoil / Genesis Special A5/B5 5W-30
Motul / 8100 ECO-Nergy 5W-30
Petronas / Syntium 3000 FR 5W-30
Ravenol / FO 5W-30
/20tis. km, vyššia cena, od 1400 Kč za 5L/
Millers Oils / EE Performance ECO 5W-30
Amsoil / Signature Series 5W-30 Synthetic (100% syntetický, vysoká kvalita, zvládne aj 25tis. interval výmeny pri dlhých jazdách)
Všetky sú kvalitné 5W-30, A5/B5 a FullSAPS. Kto stále verí na "zázračné" vlastnosti drahých 0W-20/0W-30, tak mu aj tak bezproblémov doporučím nejaké konkrétne oleje, čo sú dobré a hlavne nestoja dvojnásobok, nemám s tým problém...