• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Proč si v servise nenechat nalít do motoru Mazda Original Oil?

Status
Neotevřít pro další odpovědi.
Jako je to otázka - dnes jsou všechny výrobní procesy tolerance a td daleko přesnější ale i tak - dam za auto 600-700 tisíc no proč tu výměnu neudělat a rovnou vím na co jezdím.
Měnit po 15 jo taky sem to dřív dělal - ale interval Mazdy je 20 na servisní prohlídky a tak jednou měnit po 15 a pak po 5 není moc fajn tak menim po 10 jednou dobrovolně podruhé při servisní prohlídce - olej vždy vypadá ještě OK ale je už lehce medový (po 20 bych ho vidět nechtěl).

Jen to vymetani pavouků je zlo - teď jsem zrovna jel cca 50km z toho 30 na 4 no a jelikož se mi už nechtělo řadit musel sem jet po okresce 180 km/h aby pavouci vylezli ?
Já kvůli těm dlouhým kvaltum ještě přijdu o papíry. ?
 
Zkuste si v autě jen tak cvičně vyresetovat v infotainmentu olejový interval a pak napište kolik výrobce auta udává. Nemyslím interval pravidelného servisu (ten po vynulování vždy skočí na 20000km), ale interval výměny oleje. Pokud máte nastaveno na flexibilní, tak si to přepněte na kilometrový. Potom co zmáčknete reset mi řekněte po kolika km chce výrobce auta měnit olej. Co jsem zatím viděl, tak minimálně BM/BN, GJ/GL, KE/KF, DJ, CX3 (nepamatuji si všechny ročníky) vám auto automaticky hodí 10000km. To chce totiž výrobce auta. Že to potom někdo otočenim kolečka v infotainmentu nebo marketingovim lákadlem do návodu/brožury přenastaví kilometry na nesmysl je věc druhá.

Pokud věříte v zajíždění nového/repasovaného motoru, tak potom věříte i v první předčasnou výměnu oleje.
 
Zajímavé, na to jsem se nikdy ani nekoukal, jak bude čas zajdu kouknout co tam je.

Já v zajíždění nového motoru věřím.... určitě né tak jako kdysi, ale aspoň v tom smyslu, nehonit ho do otáček a nepodtáčet, neblbnout s akcelerací, netahat přívěs/vozejk, jezdit s tím plynule, na brzdy plynule.... aby si to vše sedlo.
 
Zdravím pritelia, pred časom som riešil aký olej do Mazda 6 combi benzín, 2016, 85.00km a po prečítaní všetkých stránok na fóre som prišil k záveru, že najčastejšie vyhodnotený ako jeden z naj je Ravenol buď HCL, DXG alebo VST..
Rozhodujem sa teraz medzi Ravenol HCL a VST, keďže rozdiel je v tom, že jeden je 5w30 a druhý 5w40, rád by som vedel a to je otázka na odborníkov, ktorý je laicky povedané redší-čerpatelnejší a teda možno "rýchlejšie" maže, teda laicky má lepší prietok v motore. Videl som všetky tie tabulkové hodnoty, ale porovnať to ako laik neviem dostatočne. Skúste teda niekto pár vetami na ozrejmenie. HCL je taká klasická 5w30 a VST je vraj na dolnej hranici čerpatelnosti vďaka aditívam, ako to je?
 
HCL je standartní řada olej, VST je podstatně víc aditivován. Pokud jezdíš klidněji, případně hlavně dálnice, tak HCL, jinak VST výměna po 10tkm, v případě častých studenych startů a krátkých tras případně zkrátit
 
HCL je standartní řada olej, VST je podstatně víc aditivován. Pokud jezdíš klidněji, případně hlavně dálnice, tak HCL, jinak VST výměna po 10tkm, v případě častých studenych startů a krátkých tras případně zkrátit

Ďakujem za odpoved; jazdím hlavne medzimesto a diaľnice cca tretinu; zaujímalo ma to hlavne kvôli hustote a rychlosti mazania ..
 
HCL je pochopitelně řidší po zahřátí a za provozní teploty, ale studenej start a čerpatelnost je lepší u VST díky aditivaci viz tabulka
Screenshot_2022-12-30-16-09-38-034-edit_cn.wps.moffice_eng.jpg
 
HCL je pochopitelně řidší po zahřátí a za provozní teploty, ale studenej start a čerpatelnost je lepší u VST díky aditivaci viz tabulka
Zobrazit přílohu 43851
Tohle je super tabulka! Nemas ji nahodou k dispozici kompletni? Resp. mohl bys aspon hodit porovnani DXG, SMP a VMP prosim ? Diky.
 
Tohle je super tabulka! Nemas ji nahodou k dispozici kompletni? Resp. mohl bys aspon hodit porovnani DXG, SMP a VMP prosim ? Diky.
Tabuľka je super, ale nerozumiem tým hodnotám z hľadiska vhodnosti, výhodnosti , nevýhodnosti a rozdielnosti..
Viem si pozrieť , ktoré sú lepšie keď sú vyššie alebo nižšie, ale tak laicky povedať - vysvetlit prečo je to tak ..
Lebo medzi tými-niektorými hodnotami zasa neni až taky markantny rozdiel ..
 
Poslední úprava:
Tabuľka je super, ale nerozumiem tým hodnotám z hľadiska vhodnosti, výhodnosti , nevýhodnosti a rozdielnosti..
Viem si pozrieť , ktoré sú lepšie keď sú vyššie alebo nižšie, ale tak laicky povedať - vysvetlit prečo je to tak ..
Lebo medzi tými-niektorými hodnotami zasa neni až taky markantny rozdiel ..
Výber oleja sa prispôsobí tomu, čo potrebuješ (krátke-dlhé trasy, mrazivé-mierne podmienky, diaľnice-bez diaľnic, benzín/dízel, PF/bez PF..). V podstate 2 parametre, ktoré najviac ovplyvnia mazacie a ochranné schopnosti oleja (pri včasných výmenách) sú čo najvyššia HTHS a TBN. Napíš SZ, ak chceš pomôcť s výberom oleja, hochu nytrančanská :)
 
@Karol75

Čerpatelnost (mezní) a Startovatelnost (nízkoteplotní, dynamická viskozita CCS (cold crank start) - zde je lepší nižší hodnota = olej je za studena řidší, snadněji se načerpá a dostane do oběhu. Podle těchto dvou hodnot (a ničím jiným ! ) se určuje u oleje "zimní"/studená část SAE např 5W

HTHS - čím vyšší tím větší odolnost proti střižení filmu - s rostoucí viskozitou tato hodnota roste, základní je 3.6 a vyšší (ACEA A3/B4) , nižší hodnotu mají tzv lehkoběžné oleje

Viskozita při 100°C - slouží pro porovnání viskozity při provozní teplotě oleje (pohybuje se 85-110°C). U vozidel co mají už něco za sebou, může hodnota pod 13,0 být příčinou úbytků oleje při provozní teplotě (nikoliv za studena).

Viskózní index - poměr mezi viskozitou při 40 a 100°C, vyšší hodnoty mají syntetické a "plně" syntetické oleje, zároveň vyšší hodnota uvádí menší změnu viskozity při změně teploty, má jen informativní charakter, není lepší nebo horší hodnota

Noack odparnost oleje = čím nižší tím lepší, slušný olej by ji měl mít aspoň pod 10 (ACEA A3/B4 vyžaduje max 13)

TBN - alkalická rezerva , lajcky lze chápat jako schopnost aditiv plnit svoji funkci, se stařím oleje její hodnota klesá a úměrně k ní roste hodnota TAN (kyselost oleje) , když je hodnota TBN téměř vyčerpaná , začne prudce růst hodnota TAN, takové prostředí je pak vhodné např pro korozi a další procesy poškozující (leptající) materiál motoru. Slušná hodnota je 10 a víc

Sulfátový popel - hlavní složka protioděrových aditiv (SAPS), druhotná vlastnost je ochrana proti korozi, pokud vozidlo nemá DPF pak je vyšší hodnota lepší (ACEA A3/B4 1,0-1,6). Snižuje ovšem životnost DPF, proto u vozidel s DPF jeho množství v oleji společně s HTHS určuje kategorii ACEA Cx


**edit no_hits**
@Honzar Trvalo mi dost času než jsem ji dal dohromady, takže raději poskytuju potřebný náhled, nebo si můžeš podle katalogových listů udělat vlastní.
DXG vypadá pro mazdu nejlíp pokud ti olej nemizí, jen nemá udělanej test na ACEA C3 normu, nicméně podle HTHS a SAPS by tuto normu bez problémů olej splnil DXG díky snížemu HTHS spadá do lehkoběžné kategorie C2, takže již nedoporučuji

dxg vmp smp.png
 
Poslední úprava:
@Karol75
Čerpatelnost (mezní) a Startovatelnost (nízkoteplotní, dynamická viskozita CCS (cold crank start) - zde je lepší nižší hodnota = olej je řidší, snadněji se načerpá a dostane do oběhu. Podle těchto dvou hodnot (a ničím jiným ! ) se určuje u oleje "zimní" klasifikace SAE např 5W
HTHS - čím vyšší tím větší odolnost proti střižení filmu - s rostoucí viskozitou tato hodnota roste, minimálně 3.6 (ACEA A3/B4) , okolo 4 už se jedná o slušnou hodnotu.
Viskozita při 100°C - slouží pro porovnání viskozity při provozní teplotě oleje (pohybuje se 85-110°C). U vozidel co mají už něco za sebou, může hodnota pod 13,0 být příčinou úbytků oleje při provozní teplotě (nikoliv za studena).
Viskózní index - poměr mezi viskozitou při 40 a 100°C, vyšší hodnoty mají syntetické a "plně" syntetické oleje, zároveň vyšší hodnota uvádí menší změnu viskozity při změně teploty, má jen informativní charakter, není lepší nebo horší hodnota
Noack odparnost oleje = čím nižší tím lepší, slušný olej by ji měl mít aspoň pod 10 (ACEA A3/B4 vyžaduje max 13)
TBN - alkalická rezerva , lajcky lze chápat jako schopnost aditiv plnit svoji funkci, se stařím oleje její hodnota klesá a úměrně k ní roste hodnota TAN (kyselost oleje) , když je hodnota TBN téměř vyčerpaná , začne prudce růst hodnota TAN, takové prostředí je pak vhodné např pro korozi a další procesy poškozující (leptající) materiál motoru. Slušná hodnota je 10 a víc
Sulfátový popel - hlavní složka protioděrových aditiv (SAPS), druhotná vlastnost je ochrana proti korozi, pokud vozidlo nemá DPF pak je vyšší hodnota lepší (ACEA A3/B4 1,0-1,6). Snižuje ovšem životnost DPF, proto u vozidel s DPF jeho množství v oleji společně s HTHS určuje kategorii ACEA Cx

@Honzar Trvalo mi dost času než jsem ji dal dohromady, takže raději poskytuju potřebný náhled, nebo si můžeš podle katalogových listů udělat vlastní. DXG vypadá pro mazdu nejlíp pokud ti olej nemizí, jen nemá udělanej test na ACEA C3 normu, nicméně podle HTHS a SAPS by tuto normu bez problémů olej splnil

Zobrazit přílohu 43870
Myslím; že lepšie sa to vysvetlit už ani nedalo, veľmi pekne ďakujem za čas a energiu, už v tom mám jasno …
 
Myslím; že lepšie sa to vysvetlit už ani nedalo, veľmi pekne ďakujem za čas a energiu, už v tom mám jasno …
Ešte mi napadlo; pre benzin sa norma C3 neodporúča; panuje tu skôr názor; že pokiaľ je možné dostať oleje s A3; treba využiť skôr túto normu; DXG ma C3; potom ale neni asi ideálny ako aj ostatné s C3; ako to teda je?
 
Řekl bych to asi tak , pokud vozidlo obecně nemá DPF bez ohledu na typ paliva, je pro výdrž a ochranu motoru nejvhodnější zvolit ACEA A3/B4 5W-40 (případně 0W-40 na častý studený starty a krátký trasy), Cx oleje jsou vždy kompromis, proto bych koukl po něčem vhodnějším. Výjimka je případ kdy se s benzínem jezdí hlavně po dálnicích, tam bych volil 5W-30 , ale jak bylo ve starších příspěvcích zmíněno, sehnat ho ještě v normě A3/B4 je už dost obtížné
 
Poslední úprava:
Zdravím Vás, chcel by som Vás poprosiť poradiť v nasledovnom.
Neviem si vybrať medzi olejmi pre moje vozidla Mazda 6 Skyactive 2.5 – 143 kW AT - rv. 2020 s vypínaním valcov
Momentálne v aute mám Mazda Supra X 0W-20 (vyrába Total, logo je aj na bandaske)… také riedké oleje veľmi nerád by som používal, asi by bolo vhodné niekde na Sibírii ale nie u nás, HTHS viskozitu má len 2.6 mpas… aj keď je motor na to skonštruovaný ako majiteľ s citovou vazbou voči autu necítim, že by som spravil to najlepšie pre moje auto icon_biggrin.gif

Pozrite si údaje pre olej Mazda Supra 0W-20... taký riedký olej ešte podľa tabúl som nikde nenašiel
Mazda Supra 0w-20
Dichte bei 15 °C 846 kg/m³
Kinematische Viskosität bei 100 °C 7,36 mm²/s
Kinematische Viskosität bei 40 °C 28,91 mm²/s
Viskositätsindex 238
Pourpoint - 48°C
Flammpunkt (COC) 232 °C

Servisná knižka dovoľuje API SN alebo vyššie (API SP zrejme) alebo ACEA A3/A5 s viskozitou pre EU 0W-20 alebo 5W-30

Mimo EU je: od API SG až do API SN a vyššie (API SP)...
0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50 (zázračne 0W-40 tam nie je špecifikované)

Uprednostňoval by som oleje, ktoré sú skonštruované na minimalizovanie javu LSPI, týka sa to motorov GDI (priamy vstrek)
Vybral som si nasledovné a potreboval by som aby ste mi pomohli rozhodnúť:
Motul ECO-LITE 5W-30 (má API SP a hths 3,3 mpas, čo je skoro normalná hodnota (3.5 a vyššie je norma keď dobre viem) LSPI kompatibilita https://www.motul.com/sk/sk/products/8100-eco-lite-5w30
RAVENOL HDX 5W-30 má API SP a hths 3,4 mpas, čo je skoro normalná hodnota (3.5 a vyššie je norma keď dobre viem) LSPI kompatibilita https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30
Liqui Moly Molygen 5W-30 má API SP a hths podľa tech listu nad 2.9 mpas. LSPI kompatibilita
https://www.liqui-moly.com/en/molygen-n ... .html#9047
Castrol Edge 0W-30 má API SP, HTHS nie je uvedené, ale nakoľko plní ACEA C3 tak by mal byť nad 3.5 mpas… https://www.castrol.com/sk_sk/slovakia/ ... #tab_0w-30
Ravenol 0W-30 má API SN s ACEA A3, HTHS 3.57 mPas, (nie je uvedena LSPI kompatibilita, ale je plnohodnotný olej)
A nebol by problém že tento Ravenol SSO 0W-30 by nebol low-SAPS? Nespôsobil by problémy s katalyzátorom? SAPS hodnotu má 1,1 ostatné oleje cca 0,8,

Podľa Vás ktoré varianta by bola najvhodnejšia? Jazdím normálne zmiešanú prevádzku diaľnice aj okresky niekedy športovo ale prevažne s normálnou jazdou. Je to skôr víkendové auto, nakoľko mám pracovné na "behávačky okolo komína" atď.
Ďakujem Vám za info

Dočítal som že API SP je najnovšia norma a špecializuje sa na prevenciu LSPI javu, a myslím si, že by to bolo prínosné...

Poradte mi prosím :) Ďakujem vopred.
 
Api SP tomu sice trochu pomáhá ale vzhledem k tomu že je cílem do spalovacího motoru dostat co nejmíň oleje (ideálně žádný) bych toto řešil jiným způsobem, například netrápit motor jizdou v téměř volnoběžných otáčkách kde tento jev vzniká a taky používat kvalitnější palivo. Samozřejmě otázka je jak moc nízko ten automat řadí.
SAPS tě zajímá jen v případě DPF (nejsem si jistej jestli 2020 benzínová mazda ho už má). Pokud ne, šel bych spíš do A3/B4 oleje
 
Ďakujem za odpoveď.
No jak nízko radí? :D BRUTÁLNE. V obci medzi 50-60 kmh nemá problém zaradiť 5ku a ísť okolo 1300 ot. (6 st automat hydromenic). V obci vždy dám do manuálu dám 4ku a otáčky držím okolo 2000-2200. Snažím sa o to, aby auto nepracovalo v nižších otážkach ako 2000.
Benzín tankujem Slovnaft / Shell / Orlen... 95ku klasiku a aditivujem s Pro-Tec Guard Fill a každých 3000 - 5000 km pridávam Motul GDI Cleaner do benzínu.

Partikel filter 2.5 atmosferické benzínové motory u Mazdy pokiaľ dobre viem nemajú dodnes.

Prikláňam sa k tomu Ravenolu DXG 5W-30 nakoľko má API SP + ILSAC GF6A +najmoderňejší aditivačný balík a je PAO olej s HTHS hodnotou 3,25 mpas, čo je skoro klasická hodnota. Keď dobre viem za normálnú hodnotu sa považuje od 3,5 mpas... Alebo mal by som radšej zvoliť ten druhý Ravenol SSO 0W-30 A3 s API SN z dôvodu, že ten olej je "plnotučný" :D ?

Moja jazda je skôr normálne 50 okresky a 50 dialnice da sa povedať. Keď to naštartujem tak min. 15 km spravím. Je to skôr víkendové auto, nakoľko mám pracovné na "behávačky okolo komína" atď.

Ďakujem.
 
Volil bych raději to SSO
 
Ďakujem za info... neviem sa rozhodnúť jednoducho či DXG 5W-30 alebo SSO 0W-30.


a čo by ste povedali na toto? Má API SP a taktiež aj ACEA C3 čo je v skratke podľa toho čo som prečítal to isté ako A3 le má znížené množstvo sulfátového popola.

Ďakujem.
 
Status
Neotevřít pro další odpovědi.
Back
Top