Sakura
rodinný člen KLANu
- 586
To je auto na víkend a léto bez střechy u moře, takže teploty minus rozhodně ne!A kdybys jezdil v zimě? Máme tady -40°C aby 5W do -35°C nestačilo?
Ano já vím v roce 1929 naměřili -42°C ale to už je i za hranicí 0W
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Poznámka: This feature may not be available in some browsers.
Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.
Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu
To je auto na víkend a léto bez střechy u moře, takže teploty minus rozhodně ne!A kdybys jezdil v zimě? Máme tady -40°C aby 5W do -35°C nestačilo?
Ano já vím v roce 1929 naměřili -42°C ale to už je i za hranicí 0W
Myslel jsem si že tu píšu slohovky, ale vidím, že jsi to povýšil na jinou úroveň.Zdarec,
aktuálně řeším po koupi auta výměnu motorového oleje v M3 165G a po přečtení skoro celého vlákna jsem zjistil, že s volbou kvalitnějšího oleje, jako náhradu za orig. Mazda 5W-30, jsem opět na začátku
Chci své M3 dopřát něco lepšího než olej Mazda Original Ultra 5W-30, který je ve výkonnostní třídě ACEA A5/B5, tj. má sníženou HTHS; v podstatě se jedná o nízkoviskózní lehkoběžný ekoolej zaměřený na snížení emisí. Navíc si myslím, že tento orig. olej bude jen "syntetika" na bázi HC, ale o tom až dále.
Má představa byla, kvůli kvalitní ochraně, dopřát motoru plně syntetický olej (na bázi PAO nebo syntetických esterů), SAE 5W-30, ACEA A3/B4, tj. s normální HTHS. Podle americké API zase tak náročný nejsem, může být SL, popř. novější SN nebo ještě lépe SP. Třída SM má "slabší" aditivaci (pokud olej splňuje jen tu, tak raději nebrat). A proč bych rád autu dopřál plnou syntetiku? Plně syntetické oleje maní mj. tu výhodu, že mají nulový obsah aromatických uhlovodíků a síry a oproti HC "syntetickým" olejům mají daleko lepší nízkoteplotní vlastnosti. Jejich bod tuhnutí je nižší než -50 ̊C. A protože bydlím v mrazové kotlině, tak lepší nízkoteplotní vlastnosti se hodí.
Asi jsem to s požadavky přehnal, protože takový olej jsem u renomovaných značek našel jen jeden, a to "závodní" RAVENOL Racing Super Performance 5W-30, ACEA A3/B4, na bázi PAO. Jenže ten je v Pemě ve 4L balení za 1 732 Kč , což kvůli olejové náplni 4,2 L znamená přikoupit si ještě 1L za 460 Kč. Dát přes dvojku jen za olejovou náplň se mi nechce, navíc bych jeho "závodní" parametry nevyužil, pilu nejezdím, auto využívám na každodenní ježdění do práce 15 km tam a zpět, což se motor ledva zahřeje.
Proto jsem už byl rozhodnutý ustoupit z předepsané viskozity a koupit Fully synthetic RAVENOL SSO, 0W-30, API SN/CF, ACEA A3/B4, když do mého výběru na posledních stránkách vlákna hodili vidle @M3grey a @king dave, kteří si stěžují na zvýšenou hlučnost motoru za studena
Opačným směrem změny viskozity je výborný plně syntetický olej (na bázi PAO) RAVENOL VST, 5W-40, API SN/CF, ACEA A3/B4. S tímto olejem mám dobré zkušenosti, leju ho do SUZUKI Vitary, 1,6. Jenže to je "starý" osvědčený atmo benzin nepřímý střik a byť mě tento motor z výroby po dobu záruky krmili orig. olejem 0W-20, tak s tímto 5W-40 si rozumí velmi dobře. U moderního přímostřikového Skayactivu G mám ale docela (možná zbytečnou) obavu dát mu viskóznější 5W-40, když v mém manuálu k autu o takové viskozitě není zmínka dokonce ani u mimoevropských Skayactivů G
Takže co teď, buď ustoupit s požadavky na plnou syntetiku a koupit jen "syntetický" motorový olej 5W-30, ACEA A3/B4 na bázi HC (jestli můžu trochu zabrousit do odborné terminologie, jde o ropný, tzv. hydrokrakový olej, který je vyráběn hydrogenační rafinací, tj. sycením ropné frakce vodíkem. Z výrobního a chemického hlediska je to v podstatě nejvyšší třída minerálního základového oleje. Hydrokrakový olej se vyznačují velmi nízkým obsahem aromatických uhlovodíků, většinou mezi 0 - 5 %, a téměř nulovým obsahem síry).
Na druhou stranu i z těchto základových olejů lze vyrobit kvalitní motorové oleje, které mají dobré čistící vlastnosti. Proto bych se jich osobně nebál, jen to není plná syntetika, jak mnozí prodejci u nás nazývají.
Ze "syntetických" motorových olejů 5W-30, ACEA A3/B4 na bázi HC se nabízí vybírat mezi:
Ravenol HCL 5W-30, 5L, API SL/CF, ACEA A3/B4 - 5L balení za cca 1280 Kč.
Liqui Moly Special Tec LL 5W-30, ACEA A3, ACEA B4; API SL - 5L balení za cca 1500 Kč.
Valvoline SynPower 5W-30, API SL/CF, ACEA A3/B4 - balení 4L + 1L za celkových cca 980 Kč.
Castrol Magnatec Star-Stop, ACEA A3/B4, API SL - 5L balení za cca 1170 Kč.
Ještě bych se do tohoto výběru nebál zahrnout i Shell Helix Ultra 5W-30, ACEA A3/B4, A3/B3, API SN/CF v balení 4L + 1L za cca 940 Kč, který není olejem na bázi HC, ale je vyroben ze zemního plynu. Pokud budeme věřit údajům výrobce, tak Shell k produktové řadě HELIX ULTRA uvádí, že "přichází se zcela novým způsobem výroby syntetických základových olejů – olejů vyrobených ze zemního plynu pomocí patentované technologie Shell PurePlus (Shell PurePlus Technology). Takto vyvinutý motorový olej aktivně pomáhá udržet motory v čistotě. Tato technologie, ve srovnání s tradiční technologií výroby základových olejů skupiny II a skupiny III (tj. hydrokrakovými oleji), zlepšuje viskozitu, tření a odparnost (volatilitu) vyráběných olejů. Jedinečnost této technologie umožňuje výrobu nejvyspělejších maziv, jež jsou schopné udržet nejmodernější motory v takové čistotě, které není možné dosáhnout se základovými oleji nižší výkonové úrovně". Tolik z citace výrobce.
Olej Shell Helix Ultra, jen ve viskozitě 5W-40, leju do Škody Citigo 1,0 (atmo benzin, nepřímý vstřik) a naprosto bez problému.
Tyto uvedené oleje splňují splňují kvalitativní i výkonnostní požadavky výrobce a oproti Mazda Original Ultra 5W-30 mají navíc tu výhodu, že nejedná o nízkoviskózní lehkoběžné ekooleje, tj. nemají sníženou HTHS.
Další možností je vzít plnou syntetiku, ale ustoupit od výkonnostní třídy ACEA A3/B4, resp. nízkoviskózní varianty A5/B5 a spokojit se s ACEA Cx se sníženým obsahem sulfátového popela. Do této kategorie spadá mj. tolik propíraný olej Ravenol DXG 5W-30, API SP (RC), ILSAC GF-6A. Tento olej výkonnostní třídu podle ACEA nemá, ale podle jeho parametrů se blíží třídě C2., tj. jedná se o nízkoviskózní lehkoběžný ekoolej s mírně sníženou HTHS a sníženým obsahem sulfátového popela, což zrovna není TOP pro motor Skyactiv G (ve variantě bez GPF), navíc má jen průměrnou alkalickou rezervu TBN (někde píšou 7,8, jinde 8,3), ale jako bonus nabízí právě plnou syntetiku na bázi PAO, přísady molybdenu a wolframu nebo prevenci předčasného zapálení paliva LSPI (předběžné zapalování s nízkými otáčkami motoru u přímovstřiku). Je otázkou nakolik je potlačení LSPI jen pohádkou výrobce nebo naopak předčí negativa tohoto oleje v podobě snížené HTHS a sníženého obsahu sulfátového popela, což většinou značí méně prospěšných aditiv.
Tak a teď babo raď