• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Proč si v servise nenechat nalít do motoru Mazda Original Oil?

Status
Neotevřít pro další odpovědi.
A kdybys jezdil v zimě? Máme tady -40°C aby 5W do -35°C nestačilo?
Ano já vím v roce 1929 naměřili -42°C ale to už je i za hranicí 0W ;)
To je auto na víkend a léto bez střechy u moře, takže teploty minus rozhodně ne!
 
Spíš než ty matoucí grafy je důležitější tato tabulka. Podle hodnoty čerpatelnosti se stanovuje viskozní třída SAE xxW , to je také jediný parametr, který na tuto část SAE vliv.

saetable.jpg


U motorů, které mimo evropu mají uvedeno API SL bych se vůbec neděsil použití 5W olejů a už vubec bych neargumentoval tím nesmyslem o menších provozních vůlích vzhledem k tomu, že tato norma byla uvedena v roce 2001 (použití ve vozidlech od 2004) kdy se začínalo teprve uvažovat o používání méně viskozních 5W-30 olejů...

Novější norma SM byla sice navrhnuta 2004 ale začala se používat až 2010 a šlo však jen o první pokus o šetření paliva olejem, zde to byly ale pořád 5W-20 a 5W-30 oleje se sníženou viskozitou navíc nebyly moc kvalitní

Když to shrnu - pokud motor mimo EU vyžaduje normu z roku 2001 (resp 2004), kdy největší "šílenost" byla 5W-30 - je potřeba se opravdu takového oleje bát z opačné strany - tj že je moc viskozní (tuhý)?
 
Poslední úprava:
V legendarnim servisu v Palkovicích mi tam lejou 5w30 (m3 BM)... Zatím spokojenost
 
U auta z 2017 byly obě možnosti, ale v roce 2018 mi Autopalace Brno nutil 0W-20, že jiný nevedou. Tak jsem si na servis vozil svůj Mazda olej 5W-30, a dělám to dodnes. Takže ani nevím, co dnes sami dávají. IMG_7976.jpeg
 
Poslední úprava:
Zdarec,
aktuálně řeším po koupi auta výměnu motorového oleje v M3 165G a po přečtení skoro celého vlákna jsem zjistil, že s volbou kvalitnějšího oleje, jako náhradu za orig. Mazda 5W-30, jsem opět na začátku :grinning:

Chci své M3 dopřát něco lepšího než olej Mazda Original Ultra 5W-30, který je ve výkonnostní třídě ACEA A5/B5, tj. má sníženou HTHS; v podstatě se jedná o nízkoviskózní lehkoběžný ekoolej zaměřený na snížení emisí. Navíc si myslím, že tento orig. olej bude jen "syntetika" na bázi HC, ale o tom až dále.

Má představa byla, kvůli kvalitní ochraně, dopřát motoru plně syntetický olej (na bázi PAO nebo syntetických esterů), SAE 5W-30, ACEA A3/B4, tj. s normální HTHS. Podle americké API zase tak náročný nejsem, může být SL, popř. novější SN nebo ještě lépe SP. Třída SM má "slabší" aditivaci (pokud olej splňuje jen tu, tak raději nebrat). A proč bych rád autu dopřál plnou syntetiku? Plně syntetické oleje maní mj. tu výhodu, že mají nulový obsah aromatických uhlovodíků a síry a oproti HC "syntetickým" olejům mají daleko lepší nízkoteplotní vlastnosti. Jejich bod tuhnutí je nižší než -50 ̊C. A protože bydlím v mrazové kotlině, tak lepší nízkoteplotní vlastnosti se hodí.

Asi jsem to s požadavky přehnal, protože takový olej jsem u renomovaných značek našel jen jeden, a to "závodní" RAVENOL Racing Super Performance 5W-30, ACEA A3/B4, na bázi PAO. Jenže ten je v Pemě ve 4L balení za 1 732 Kč :eek:, což kvůli olejové náplni 4,2 L znamená přikoupit si ještě 1L za 460 Kč. Dát přes dvojku jen za olejovou náplň se mi nechce, navíc bych jeho "závodní" parametry nevyužil, pilu nejezdím, auto využívám na každodenní ježdění do práce 15 km tam a zpět, což se motor ledva zahřeje.

Proto jsem už byl rozhodnutý ustoupit z předepsané viskozity a koupit Fully synthetic RAVENOL SSO, 0W-30, API SN/CF, ACEA A3/B4, když do mého výběru na posledních stránkách vlákna hodili vidle @M3grey a @king dave, kteří si stěžují na zvýšenou hlučnost motoru za studena:weary_face:

Opačným směrem změny viskozity je výborný plně syntetický olej (na bázi PAO) RAVENOL VST, 5W-40, API SN/CF, ACEA A3/B4. S tímto olejem mám dobré zkušenosti, leju ho do SUZUKI Vitary, 1,6. Jenže to je "starý" osvědčený atmo benzin nepřímý střik a byť mě tento motor z výroby po dobu záruky krmili orig. olejem 0W-20, tak s tímto 5W-40 si rozumí velmi dobře. U moderního přímostřikového Skayactivu G mám ale docela (možná zbytečnou) obavu dát mu viskóznější 5W-40, když v mém manuálu k autu o takové viskozitě není zmínka dokonce ani u mimoevropských Skayactivů G
🤷‍♂️
🤷‍♂️

Takže co teď, buď ustoupit s požadavky na plnou syntetiku a koupit jen "syntetický" motorový olej 5W-30, ACEA A3/B4 na bázi HC (jestli můžu trochu zabrousit do odborné terminologie, jde o ropný, tzv. hydrokrakový olej, který je vyráběn hydrogenační rafinací, tj. sycením ropné frakce vodíkem. Z výrobního a chemického hlediska je to v podstatě nejvyšší třída minerálního základového oleje. Hydrokrakový olej se vyznačují velmi nízkým obsahem aromatických uhlovodíků, většinou mezi 0 - 5 %, a téměř nulovým obsahem síry).
Na druhou stranu i z těchto základových olejů lze vyrobit kvalitní motorové oleje, které mají dobré čistící vlastnosti. Proto bych se jich osobně nebál, jen to není plná syntetika, jak mnozí prodejci u nás nazývají.

Ze "syntetických" motorových olejů 5W-30, ACEA A3/B4 na bázi HC se nabízí vybírat mezi:

Ravenol HCL 5W-30, 5L, API SL/CF, ACEA A3/B4 - 5L balení za cca 1280 Kč.

Liqui Moly Special Tec LL 5W-30, ACEA A3, ACEA B4; API SL - 5L balení za cca 1500 Kč.

Valvoline SynPower 5W-30, API SL/CF, ACEA A3/B4 - balení 4L + 1L za celkových cca 980 Kč.

Castrol Magnatec Star-Stop, ACEA A3/B4, API SL - 5L balení za cca 1170 Kč.

Ještě bych se do tohoto výběru nebál zahrnout i Shell Helix Ultra 5W-30, ACEA A3/B4, A3/B3, API SN/CF v balení 4L + 1L za cca 940 Kč, který není olejem na bázi HC, ale je vyroben ze zemního plynu. Pokud budeme věřit údajům výrobce, tak Shell k produktové řadě HELIX ULTRA uvádí, že "přichází se zcela novým způsobem výroby syntetických základových olejů – olejů vyrobených ze zemního plynu pomocí patentované technologie Shell PurePlus (Shell PurePlus Technology). Takto vyvinutý motorový olej aktivně pomáhá udržet motory v čistotě. Tato technologie, ve srovnání s tradiční technologií výroby základových olejů skupiny II a skupiny III (tj. hydrokrakovými oleji), zlepšuje viskozitu, tření a odparnost (volatilitu) vyráběných olejů. Jedinečnost této technologie umožňuje výrobu nejvyspělejších maziv, jež jsou schopné udržet nejmodernější motory v takové čistotě, které není možné dosáhnout se základovými oleji nižší výkonové úrovně". Tolik z citace výrobce.
Olej Shell Helix Ultra, jen ve viskozitě 5W-40, leju do Škody Citigo 1,0 (atmo benzin, nepřímý vstřik) a naprosto bez problému.

Tyto uvedené oleje splňují splňují kvalitativní i výkonnostní požadavky výrobce a oproti Mazda Original Ultra 5W-30 mají navíc tu výhodu, že nejedná o nízkoviskózní lehkoběžné ekooleje, tj. nemají sníženou HTHS.

Další možností je vzít plnou syntetiku, ale ustoupit od výkonnostní třídy ACEA A3/B4, resp. nízkoviskózní varianty A5/B5 a spokojit se s ACEA Cx se sníženým obsahem sulfátového popela. Do této kategorie spadá mj. tolik propíraný olej Ravenol DXG 5W-30, API SP (RC), ILSAC GF-6A. Tento olej výkonnostní třídu podle ACEA nemá, ale podle jeho parametrů se blíží třídě C2., tj. jedná se o nízkoviskózní lehkoběžný ekoolej s mírně sníženou HTHS a sníženým obsahem sulfátového popela, což zrovna není TOP pro motor Skyactiv G (ve variantě bez GPF), navíc má jen průměrnou alkalickou rezervu TBN (někde píšou 7,8, jinde 8,3), ale jako bonus nabízí právě plnou syntetiku na bázi PAO, přísady molybdenu a wolframu nebo prevenci předčasného zapálení paliva LSPI (předběžné zapalování s nízkými otáčkami motoru u přímovstřiku). Je otázkou nakolik je potlačení LSPI jen pohádkou výrobce nebo naopak předčí negativa tohoto oleje v podobě snížené HTHS a sníženého obsahu sulfátového popela, což většinou značí méně prospěšných aditiv.

Tak a teď babo raď :D
 
tiež som nad tým rozmýšlal, chapem motivaciu dopriať autu viac(tiež som dnes nalial čistič sustavy do nadrže od ravenolu), ale ako už bolo viac krát spomenuté viac prospeje vymeniť po 9k miesto 10. to robím skôr
 
Hezky napsaný, ale já bych to tak neřešil. Stejnak jestli tam někdo těch 7 let lil nějaký míň kvalitní olej a ještě dodržoval servis po 20000km, tak tam už toho moc nezachráníš :joy: Jednou vybroušený železo bude pořád vybroušený železo ať ho budeš mazat čím chceš.

Hlavně olej měn včas - 10000km/1rok. Což je servisní interval výměny oleje předepsaný i fabrikou.
 
Zdarec,
aktuálně řeším po koupi auta výměnu motorového oleje v M3 165G a po přečtení skoro celého vlákna jsem zjistil, že s volbou kvalitnějšího oleje, jako náhradu za orig. Mazda 5W-30, jsem opět na začátku :grinning:

Chci své M3 dopřát něco lepšího než olej Mazda Original Ultra 5W-30, který je ve výkonnostní třídě ACEA A5/B5, tj. má sníženou HTHS; v podstatě se jedná o nízkoviskózní lehkoběžný ekoolej zaměřený na snížení emisí. Navíc si myslím, že tento orig. olej bude jen "syntetika" na bázi HC, ale o tom až dále.

Má představa byla, kvůli kvalitní ochraně, dopřát motoru plně syntetický olej (na bázi PAO nebo syntetických esterů), SAE 5W-30, ACEA A3/B4, tj. s normální HTHS. Podle americké API zase tak náročný nejsem, může být SL, popř. novější SN nebo ještě lépe SP. Třída SM má "slabší" aditivaci (pokud olej splňuje jen tu, tak raději nebrat). A proč bych rád autu dopřál plnou syntetiku? Plně syntetické oleje maní mj. tu výhodu, že mají nulový obsah aromatických uhlovodíků a síry a oproti HC "syntetickým" olejům mají daleko lepší nízkoteplotní vlastnosti. Jejich bod tuhnutí je nižší než -50 ̊C. A protože bydlím v mrazové kotlině, tak lepší nízkoteplotní vlastnosti se hodí.

Asi jsem to s požadavky přehnal, protože takový olej jsem u renomovaných značek našel jen jeden, a to "závodní" RAVENOL Racing Super Performance 5W-30, ACEA A3/B4, na bázi PAO. Jenže ten je v Pemě ve 4L balení za 1 732 Kč :eek:, což kvůli olejové náplni 4,2 L znamená přikoupit si ještě 1L za 460 Kč. Dát přes dvojku jen za olejovou náplň se mi nechce, navíc bych jeho "závodní" parametry nevyužil, pilu nejezdím, auto využívám na každodenní ježdění do práce 15 km tam a zpět, což se motor ledva zahřeje.

Proto jsem už byl rozhodnutý ustoupit z předepsané viskozity a koupit Fully synthetic RAVENOL SSO, 0W-30, API SN/CF, ACEA A3/B4, když do mého výběru na posledních stránkách vlákna hodili vidle @M3grey a @king dave, kteří si stěžují na zvýšenou hlučnost motoru za studena:weary_face:

Opačným směrem změny viskozity je výborný plně syntetický olej (na bázi PAO) RAVENOL VST, 5W-40, API SN/CF, ACEA A3/B4. S tímto olejem mám dobré zkušenosti, leju ho do SUZUKI Vitary, 1,6. Jenže to je "starý" osvědčený atmo benzin nepřímý střik a byť mě tento motor z výroby po dobu záruky krmili orig. olejem 0W-20, tak s tímto 5W-40 si rozumí velmi dobře. U moderního přímostřikového Skayactivu G mám ale docela (možná zbytečnou) obavu dát mu viskóznější 5W-40, když v mém manuálu k autu o takové viskozitě není zmínka dokonce ani u mimoevropských Skayactivů G
🤷‍♂️
🤷‍♂️

Takže co teď, buď ustoupit s požadavky na plnou syntetiku a koupit jen "syntetický" motorový olej 5W-30, ACEA A3/B4 na bázi HC (jestli můžu trochu zabrousit do odborné terminologie, jde o ropný, tzv. hydrokrakový olej, který je vyráběn hydrogenační rafinací, tj. sycením ropné frakce vodíkem. Z výrobního a chemického hlediska je to v podstatě nejvyšší třída minerálního základového oleje. Hydrokrakový olej se vyznačují velmi nízkým obsahem aromatických uhlovodíků, většinou mezi 0 - 5 %, a téměř nulovým obsahem síry).
Na druhou stranu i z těchto základových olejů lze vyrobit kvalitní motorové oleje, které mají dobré čistící vlastnosti. Proto bych se jich osobně nebál, jen to není plná syntetika, jak mnozí prodejci u nás nazývají.

Ze "syntetických" motorových olejů 5W-30, ACEA A3/B4 na bázi HC se nabízí vybírat mezi:

Ravenol HCL 5W-30, 5L, API SL/CF, ACEA A3/B4 - 5L balení za cca 1280 Kč.

Liqui Moly Special Tec LL 5W-30, ACEA A3, ACEA B4; API SL - 5L balení za cca 1500 Kč.

Valvoline SynPower 5W-30, API SL/CF, ACEA A3/B4 - balení 4L + 1L za celkových cca 980 Kč.

Castrol Magnatec Star-Stop, ACEA A3/B4, API SL - 5L balení za cca 1170 Kč.

Ještě bych se do tohoto výběru nebál zahrnout i Shell Helix Ultra 5W-30, ACEA A3/B4, A3/B3, API SN/CF v balení 4L + 1L za cca 940 Kč, který není olejem na bázi HC, ale je vyroben ze zemního plynu. Pokud budeme věřit údajům výrobce, tak Shell k produktové řadě HELIX ULTRA uvádí, že "přichází se zcela novým způsobem výroby syntetických základových olejů – olejů vyrobených ze zemního plynu pomocí patentované technologie Shell PurePlus (Shell PurePlus Technology). Takto vyvinutý motorový olej aktivně pomáhá udržet motory v čistotě. Tato technologie, ve srovnání s tradiční technologií výroby základových olejů skupiny II a skupiny III (tj. hydrokrakovými oleji), zlepšuje viskozitu, tření a odparnost (volatilitu) vyráběných olejů. Jedinečnost této technologie umožňuje výrobu nejvyspělejších maziv, jež jsou schopné udržet nejmodernější motory v takové čistotě, které není možné dosáhnout se základovými oleji nižší výkonové úrovně". Tolik z citace výrobce.
Olej Shell Helix Ultra, jen ve viskozitě 5W-40, leju do Škody Citigo 1,0 (atmo benzin, nepřímý vstřik) a naprosto bez problému.

Tyto uvedené oleje splňují splňují kvalitativní i výkonnostní požadavky výrobce a oproti Mazda Original Ultra 5W-30 mají navíc tu výhodu, že nejedná o nízkoviskózní lehkoběžné ekooleje, tj. nemají sníženou HTHS.

Další možností je vzít plnou syntetiku, ale ustoupit od výkonnostní třídy ACEA A3/B4, resp. nízkoviskózní varianty A5/B5 a spokojit se s ACEA Cx se sníženým obsahem sulfátového popela. Do této kategorie spadá mj. tolik propíraný olej Ravenol DXG 5W-30, API SP (RC), ILSAC GF-6A. Tento olej výkonnostní třídu podle ACEA nemá, ale podle jeho parametrů se blíží třídě C2., tj. jedná se o nízkoviskózní lehkoběžný ekoolej s mírně sníženou HTHS a sníženým obsahem sulfátového popela, což zrovna není TOP pro motor Skyactiv G (ve variantě bez GPF), navíc má jen průměrnou alkalickou rezervu TBN (někde píšou 7,8, jinde 8,3), ale jako bonus nabízí právě plnou syntetiku na bázi PAO, přísady molybdenu a wolframu nebo prevenci předčasného zapálení paliva LSPI (předběžné zapalování s nízkými otáčkami motoru u přímovstřiku). Je otázkou nakolik je potlačení LSPI jen pohádkou výrobce nebo naopak předčí negativa tohoto oleje v podobě snížené HTHS a sníženého obsahu sulfátového popela, což většinou značí méně prospěšných aditiv.

Tak a teď babo raď :D
Myslel jsem si že tu píšu slohovky, ale vidím, že jsi to povýšil na jinou úroveň.

Dávám DXG - výhody jsi psal. HTHS snížená jen minimálně (0W-20 Mazda dává do aut snad dříve jak vypuklo ekošílenství v Evropě takže oproti 2,6 beru 3,25 jako zlatou střední cestu jen nepatrně od 3,5), obsah popela dnes taky není tak podstatný neb jsou aditiva již i na jiném základě a dobře jsi podotkl že obsahuje i molybden a wolfram navíc výměna po 10 tisicich by jistila i výrazně snížené množství aditiv.
SP řeší opotřebení řetězu což si třeba mercedes řešil vlastní normou než přišlo SP takže to beru jako pokrok.
No a cena - beru 4+1 v akci za cca 1070,-
Bod zámrazu nějakých -57°C dle toho co mi psali z Ravenolu v -20°C je v podstatě stejný s SSO 0W-30 při teplotách -5°C a plus bude mazat rychleji.

Ve výsledku asi opravdu fuk co tam člověk leje hlavně když to mění v čas. Já mám za sebou letos na své BP už 5 výměnu oleje - už si připadám jak v US 😂 jednu plnou a olej 😂
 
Ad. Ravenol VST 5W40. Pár dní zpět jsem kontroloval hladinu na měrce a málem jsem omdlel a spadnul pod auto. Dost oleje po ujetých cca. 6tkm chybělo! To jsem dosud mezi vymenami nepozoroval. Takže se mi honí hlavou myšlenka, že bych se vykašlal na všechny experimenty s lepšo-oleji a začal znovu používat Mazdí 0W30, která byla ukrutně špatná jen na papíře, ale subjektivně s ni žádný problém nebyl! A i kdyby to byl papírově nejhorší olej na světě, tak za těch 8-10tkm se nic moc nestane. Vyplachnu motor BGckem, Mazdicce se omluvím za ty experimenty a bude...
 
Spíš bych řekl že se rozpustily úsady a vznikly vule
 
Úsady v Mazdím benzinu v 80 tkm při pravidelné , max. po 10 tkm děláme vymene oleje? Tomu nevěřím 😉

... navíc s těmi lepšo-oleji experimentuji 30 tkm (jestli ne 40). Vyzkoušel jsem podle mě všechny zde vyzdvihované, začínal jsem tím Maxovým Castrolem a vyzkoušel jsem i Ravenoly SSO a VST. A čím papírově vymakanější olej tím subjektivně horší. K čemu papírově nadupaný olej, když smysly vnímám, že tomu motoru prostě nesvědčí 🤷‍♂️
 
Já nevím. Já tam tedy liju tu C3 Castrol 0W30 co doporučuje Max6 a po pěti letech absolutně pohoda. Motor krásně tichý, po 8t km nechybí při výměně ani 1ml na měrce..
 
Ten Castrol byl, co si tak vybavuji, myslim v pohode. Pak zacal mit vypadky a psalo se o tom, ze nebude, tak jsem presel na Ravenol a tam to podle me zacalo. Pokud se ten Castrol tedy neprestal prodavat, tak nemam problem se k nemu vratit.
 
Já tedy nikdy žádný výpadek nesledoval. Teď jsem opět objednával na zimní výměnu a bez potíží. Neříkám, že norma C3 je pro tento motor ideál, ale měním tak často že mě to netrápí.
 
To som rád že je tu aj niekto iný Castrol pozitív ako ja, lebo svojho času som bol kameňovaný za Castrol :)

 
Keď pozriem dátum z tvojho odkazu tak je to už 3,5 roku a odvtedy sa vela toho zmenilo na trhu z olejmi. Autá a oleje prešli míľovými zmenami, tým pádom je to dnes už bezpredmetné.
 
Status
Neotevřít pro další odpovědi.
Back
Top